J
G MrGlad8 skrev:
Tack! Ska prova det, fast man vill ju inte ha hängande kråkor överallt funderar på att lägga dom ovanpå töjahäcken.. eller drar ett kadaver till sig annat? Lukt också kanske?
Jag har bara lämnat den på backen och låtit den ligga där. Har inte nåt annat djur tagit bort den efter ~1 vecka så slänger jag den utanför tomten bara.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
S segv skrev:
Kajor och råkor skräms effektivt bort av döda artfränder. Skator och kråkor är svårare. Skjuter man en skata så får man ofta chans på fler då de är så nyfikna att de hoppar fram till den döde.

Vill man ha många småfåglar ska man hålla efter katter och kråkfåglar. Eftersom jag inte är rabiat miljöpartist eller hysterisk ornitolog, utan bara genuint miljöintresserad, har jag inte ynnesten att leva i det moderna samhället som förstör levnadsmiljön för så många arter och gynnar andra och sen bara titta åt andra hållet och inte ta mitt ansvar som människa. Vi missgynnar, bland många andra, småfåglar genom att plöja ner naturen och ersätta den med åkrar där vi sprayar ihjäl allt levande och skövla skogarna för att ersätta dom med artmässigt döda gigantiska barrträdodlingar. Kråkfåglarna däremot gynnas i odlingslandskapet. Därför är det vår plikt att försöka återställa balansen så gott vi kan. Sätt upp holkar, fågelmatare och vattenbad. Ha ingen katt. Skjut av kråkfåglar.

Tack! Vill gärna låta djuren leva ostört bland oss i den mån det går.. men när man varje morgon måste spola av altanen pga massa vita bajspluttar överallt så tröttnar man!
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Har också helt lackat ur på skatorna här nu, särskilt ungarna. De äter körsbär och björnbär och skiter sen så det blir fläckar på altaner och uteplatser som inte går bort :mad:
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
mexitegel mexitegel skrev:
Har också helt lackat ur på skatorna här nu, särskilt ungarna. De äter körsbär och björnbär och skiter sen så det blir fläckar på altaner och uteplatser som inte går bort :mad:
Japp, tar man inte bort bajset etsar det fast i vårt vita räcke... kärnona som du nämner har vi också problem med att dom spottar ut överallt! Där är nog dock fiskmåsarna med i föroreningen också.
 
A
Har precis monterat en kattskrämma(ljud)
konstigt nog har samtidigt alla skator försvunnit,har haft många kraxandes på baksidan av huset alltid senaste åren,kan inte vara en slump att det sker samtidigt!
har inte sett en enda skata efter det:thinking:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Efter en dryg veckas bortavaro tog det nästan en förmiddag att städa undan deras framfart, hade bokstavligen runnit skit ner från fönsterblecken där de suttit. Ingen rolig syn att komma hem till.

Kommer köpa ett par fågelskrämmor till att börja med tror jag.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Har precis monterat en kattskrämma(ljud)
konstigt nog har samtidigt alla skator försvunnit,har haft många kraxandes på baksidan av huset alltid senaste åren,kan inte vara en slump att det sker samtidigt!
har inte sett en enda skata efter det:thinking:
lät spännande vilken kattskrämma har du köpt?
Om det håller skator borta kan det ju vara värt att investera i sån frågan är bara vad grannhunden säger
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Har precis monterat en kattskrämma(ljud)
konstigt nog har samtidigt alla skator försvunnit,har haft många kraxandes på baksidan av huset alltid senaste åren,kan inte vara en slump att det sker samtidigt!
har inte sett en enda skata efter det:thinking:
Känns nästan som om skatorna har som hobby att bråka med katter så du har kanske förstört deras underhållning nu. ;)
 
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har också helt lackat ur på skatorna här nu, särskilt ungarna. De äter körsbär och björnbär och skiter sen så det blir fläckar på altaner och uteplatser som inte går bort :mad:
testa plastormar https://www.watski.se/Fgelskrmma-orm-11uJF
 
T tergo skrev:
testa plastormar [länk]
Tror inte någon skrämma fungerar på skator. De är alldeles för intelligenta och lär sig fort vad som är farligt eller inte. Möjligtvis fungerar det att hänga upp en död skata i ett träd.
 
Fast jag tycker att skatorna först skyddar en skadad kompis, när den är död så är dom och hackar i den
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
A
A
S segv skrev:
Tror inte någon skrämma fungerar på skator. De är alldeles för intelligenta och lär sig fort vad som är farligt eller inte. Möjligtvis fungerar det att hänga upp en död skata i ett träd.
Ingen aning,var bara konstigt att de plötsligt försvann i samband med skrämman:thinking:
de kanske helt enkelt inte gillar ljudet,den går igång rätt ofta när man går kring huset!
 
Redigerat:
G
Handyman 1 skrev:
Har precis monterat en kattskrämma(ljud)
konstigt nog har samtidigt alla skator försvunnit,har haft många kraxandes på baksidan av huset alltid senaste åren,kan inte vara en slump att det sker samtidigt!
har inte sett en enda skata efter det:thinking:
Vad för kattskrämma är detta? Dyr?
 
G
T tergo skrev:
testa plastormar [länk]
Har provat Uggla med rörligt huvud vid blåst.. möjligt att skatorna tog vägarna förbi i början men sen typ 1 månad senare brydde dom sig inte om den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.