P
Tänk på att det finns ett antal externa tillverkare av luckor till Ikea kök. Både till gamla faktum och nya metod.
Så riktig budget kan vara nya luckor till ett faktum kök.
Sök på Google med orden "luckor Ikea" och du får ett antal träffar.

Själv byggde jag ett Ikea kök för 10 år sedan och allt sitter ihop än.
Nu ska det byggas nytt kök igen (annat hud) och vi kommer välja Ikea igen gissar jag. Kanske med andra luckor.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Benen på mina skåp är då bara 2 delar, väldigt enkelt och inte heller stommarna är knöliga att montera. Man får iofs in snitsen efter ett par stommar :)
Då har du det gamla Ikea Faktum och de var ju hur bra som helst i den prisklassen och då använde de samma typ av ben som många andra köksleverantörer. (y)

Men till "nya" Metod är det rena skräpet till ben och vill man inte använda väggskenan för montering utan vill ha ben i bakkanten också så är man torsk för de går inte att justera då sockeln bara är 80mm hög. :sick:
 
Jag har metod, satte in köket förra året. Men jag har de justerbara plastbenen, det är ju bara att åla in armen och skruva på benen. Dom är enkla och lite vingliga men funkar när man sen skruvat fast skåpen i väggen
 
Saabgubben Saabgubben skrev:
Jag har ingen aning, grannen pratade om bl.a. bättre stomme och stabilare konstruktion.
Vi har ett 10 års gammalt kök idag och det är inga som helst fel på det. Känns lika stabilt som för 5 år sedan. Luckorna är dock matta, repiga och slitna.
Finns inget belägg för din grannes påstående. Finns där ett Ikea kök du gillar så är det troligen ett tryggare val än HTH
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har metod, satte in köket förra året. Men jag har de justerbara plastbenen, det är ju bara att åla in armen och skruva på benen. Dom är enkla och lite vingliga men funkar när man sen skruvat fast skåpen i väggen
Ok...
De enda Metodbenen jag sett och vidrört är en byggsats med 5delar per ben iaf... och min underarm är mer än 8cm på bredaste stället så för min del fungerar det inte att justera eventuella bakre ben iaf...
 
MultiMan
Ja, underarm på 8cm måste vara en riktig tunnis. Mina är 12,5cm, mätte precis av ren nyfikenhet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Finns inget belägg för din grannes påstående. Finns där ett Ikea kök du gillar så är det troligen ett tryggare val än HTH
Har du någon egen erfarenhet av HTH gördetsjälv kök som levereras i platta paket och är i samma prisklass som Ikeas ?
I så fall kan du ju komma med konstruktiv kritik istället för meningslösa påståenden som saknar grund.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dessa benen är det jag menar. Enkelt fast monteringen av sockeln är hemsk

[länk]
Exakt... och de består av FEM delar per ben om man räknar bort clipsen till sockelfäste...
De är dessutom väldigt klena och usla och få till att bli kvar i hålbilden om man jämför med deras gamla ben och alla andra köksleverantörers ben.
Illustration av fem olika köksbenstillbehör med antal per typ angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sant, men det är ju lätt monterat. Fast egentligen vill man nästan bygga en ram undertill av 45x90 och ställa skåpen på, då blir det stabilt :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Allt är inte svart/vitt.
Har satt ett HTH-kök och tre IKEA Metod, är hemmasnickare. Har bara satt Metod med väggskena och främre ben, exkl. högskåp som fått bakre ben också då de haft ugnar.
Inte svårare eller krångligare att sätta IKEA, även fötterna.
Sedan förstår jag att hantverkare har en annan vinkling utifrån att man gör det dagligen och tar betalt för arbetet där tiden påverkar.
Många av oss gördetsjälvare gör det så sällan, kanske bara 1-2 kök totalt och tiden har minimal betydelse i de flesta fallen Är tiden viktig så får man ta hänsyn till det vid val av kök och kanske låta hantverkare göra jobbet.
Så ni hantverkare ni tillför viktig information men fundera på om det har så stor betydelse för oss gördetsjälvare.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Allt är inte svart/vitt.
Har satt ett HTH-kök och tre IKEA Metod, är hemmasnickare. Har bara satt Metod med väggskena och främre ben, exkl. högskåp som fått bakre ben också då de haft ugnar.
Inte svårare eller krångligare att sätta IKEA, även fötterna.
Sedan förstår jag att hantverkare har en annan vinkling utifrån att man gör det dagligen och tar betalt för arbetet där tiden påverkar.
Många av oss gördetsjälvare gör det så sällan, kanske bara 1-2 kök totalt och tiden har minimal betydelse i de flesta fallen Är tiden viktig så får man ta hänsyn till det vid val av kök och kanske låta hantverkare göra jobbet.
Så ni hantverkare ni tillför viktig information men fundera på om det har så stor betydelse för oss gördetsjälvare.
Du har nog helt rätt...
Värderar man inte sin tid eller föredrar att monteringen drar ut på tiden så ska man köpa Ikea alla dagar i veckan. ;)
 
Men så är det, jag tog en dag på varje kök att montera stommar, lådor och gångjärn.
Använde en mutterknackare och en skruvdragare så det gick snabbt när man kom igång, blir löpande band.
Glömmer allt förarbete med väggar/golv.
Skruvar upp väggskenorna till samtliga skåp.
Sedan är det att börja hänga väggskåpen och sedan bänkskåp, etc.
Sista köket var svarta stommar som IKEA tog från lager med kostnadsfri hemtransport.
Har ju IKEA på orten så jag lät dem plocka det mesta sedan och ställa på vagn för att bara hämta. Men diskbänken kom på lovad dag från Landskrona Rostfria, suverän service bara att rita ihop den på deras sajt och notera att det var IKEA Metod, millimeterpassning, men tung att bära utifrån kvalite Det var här i forumet jag hittade tipset om dem.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Har fått uppgifter om att ikeas luckor är lite mindre i verkligheten än vad ikea anger under informationen. Tex 40×60 är 39,5x59,5 i verkligheten, stämmer det? Och varför isf?
 
Allas luckor brukar vara 4-5mm mindre än stommarna mått för de ska gå och öppna utan att ta i varandra.
Man använder alltid stommarnas mått när man ritar kök så det har ingen betydelse.
 
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.