Mors på er!

Tänkte dra in vatten och avlopp i mitt garage på ca 45 kvm. Längs väggen närmast boningshuset ska det bli en vask med kran samt tvättmaskin, mitt i golvet ska det även bli en brunn för smältvatten etc från bilen.

Mellan boningshuset (tvättstugan med inkommande vatten) och garaget är det ca 4m så där måste det ner en kulvert med både kall och varmvatten ut till garaget samt att avloppet ska gå samma väg tillbaka.

Garaget idag har en plan betongplatta, den bör ju bilas upp en del för att få in alla rör och slangar. Tar man upp vattnet i väggen, eller tar man upp det precis innanför innerväggen? Är det bäst att få upp det precis bakom vasken (infälld i skåp och bänkskiva, typ som kök) eller vill man få upp det bakom tvättmaskinen eller inget av dessa?
Hur gör jag med brunnen som är för bilens smältvatten för att få något fall mot den eftersom hela plattan idag är plan? Vill inte ha för mycket fall heller för att eventuellt kunna använda domkraft, pallbock, mc lyft etc så det står någorlunda rakt/plant.

Bilplatsen är på högra sidan i garaget, vänstra sidan i garaget är där vattnet kommer komma in samt att det kommer vara arbetsbänk osv där. Vill jag då ha brunnen mer till höger där bilen ska stå, eller blir mitt i garaget bra?

Skulle säga att jag är händig och löser det mesta själv, men tar gärna emot tips och kunskap från er med erfarenhet. Gärna tips på bra material att använda sig av!

Tack!
 
Vill inte kommunen att du har oljeavskiljare till golvbrunnen?

ska du ha både varmt o kalt vatten?
Isf kanske du vill ha en varmvattenberedare i garaget så du får varmt direkt.
Hur mycket skåp ska du ha?
Underskåp som i ett kök eller bara en utslagsvask?

Om du vill ha fall på det mesta av golvet så får du nog flytspackla en del.

//AA
 
S saiter skrev:
Vill inte kommunen att du har oljeavskiljare till golvbrunnen?

ska du ha både varmt o kalt vatten?
Isf kanske du vill ha en varmvattenberedare i garaget så du får varmt direkt.
Hur mycket skåp ska du ha?
Underskåp som i ett kök eller bara en utslagsvask?

Om du vill ha fall på det mesta av golvet så får du nog flytspackla en del.

//AA

Ja, både kallt och varm vatten. Min värmepump står i tvättstugan så har ungefär lika långt från den ut till garaget som till köket, så den lilla väntan på att varmt vatten ska komma fram kan jag stå ut med.
Ang, oljeavskiljare så är det inget krav på det enligt min kommun då det inte är avsett som ett mekgarage/verkstad.
Skåp blir det längs med ena väggen där tvättmaskin/vask blir. Ca 3-4m långt.
Bifogar en enkel ritning på hur tanken är. Enkel ritning av garage med markerade områden för bänk, vask, tvättmaskin, dörrar och tänkt brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det stämmer med din layout så dra upp rören så du får dom i skåpet under vasken.
Så du får dom typ 5cm innanför väggen.
Sen grenar du som till en diskmaskin i köket. Avloppet gör du lika med.

Där grenar du ihop från golvbrunnen.

Du får bila ett spår i golvet ev. så kan du kanske kapa två spår med en vinkelslip så du får en öppning lite lättare.

Är garaget gammalt eller nytt med golvvärme??

//AA
 
S saiter skrev:
Om det stämmer med din layout så dra upp rören så du får dom i skåpet under vasken.
Så du får dom typ 5cm innanför väggen.
Sen grenar du som till en diskmaskin i köket. Avloppet gör du lika med.

Där grenar du ihop från golvbrunnen.

Du får bila ett spår i golvet ev. så kan du kanske kapa två spår med en vinkelslip så du får en öppning lite lättare.

Är garaget gammalt eller nytt med golvvärme??

//AA
Ja grening osv till avloppet har jag väl koll på. Bila/såga golvet ordnar sig med, det är vinterisolerad betongplatta men inte någon golvvärme vilket underlättar.
Det är det här med fall hur fasen man ska göra med det, samt om någon har tips på prisvärt material så som kulvert etc.
 
Hur mycket smältvatten brukar det bli?
Vart rinner det?

Ett plant golv är sällan plant när man häller på vatten.

Med en gummiraka fixar du så vattnet åker ner i brunnen.

Ska du ha riktigt fall i hela garaget så får du flytspackla så golvet blir högre runt om golvbrunnen.
Lämpligt att ta in en firma för det jobbet.

//AA
 
Angående kulvert så kan du lika gärna göra en egen med pexslang i ett kabelskyddsrör eller avloppsrör med isolering runt.
Ev. med värmekabel som extra skydd mot frysning.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.