Hej!


Ska påbörja ett garagebygge med Ytong block 240mm. Yttermått 4,5x10m och ska ha 22 graders taklutning.

Min fråga är hur man bäst murar upp gavelspetsarna? Ska man mura upp de med hela block grovt först och sen skära till utifrån takvinkeln eller ska man skära till de innan de muras upp? Vad hade ni gjort?

Extremt tacksam för hjälp!
 
Vi amatörer håller på med ett garage nu i sommar. Vi murar upp gavelspetsen först, senare har vi tänkt sätta takstolarna och såga stenarna på den murade gavelspetsen jämns med dem
 
Se bild Nybyggt hus i lecablock under konstruktion med byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till vårt garage tillverkade jag en profil av läkt och 45x45 reglar som matchade den profilen jag ville ha på den murade gaveln. Eftersom den var tillverkad av läkt och klena reglar så gick det enkelt att lyfta undan den medans man murade och lätt sätta tillbaka när man behövde kolla vinkeln. Till detta tillverkade jag även en fast 22 graders vinkel (vår taklutning) i masonit och läkt som jag kunde använda för att snabbt kunna kapa blocken i rätt vinkel.

När jag sedan murade så kapade jag vinkeln i varje varv, eller vart annat (gjorde lite olika inte helt konsekvent. Murade först de hela blocken i mitten och sedan mätte jag hur långt det kapade blocket behövde vara i botten (mätte från sista blocket och ut till där profilen mäter varvet under). Sen var det bara till att såga till. Mätte oftast något generöst och slipade sedan till blocket när det väl satt där så det följde profilen.
Trätillverkad profil för takvinkel på en murad gavel vid ett garagebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord profil av läkt och reglar för att kontrollera vinklar under en murprocess, med en husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ser profilen till vänster i sista bilden. Tyvärr ingen bra bild under själva murningen :(
 
  • Gilla
Tompalompa00
  • Laddar…
Vi markerade vinkeln på ett block (så längden passade överlapp på undre skiktet) sågade det där nere, bar upp det och la rätskiva på takstolarna och limmade dit det.
Sen fortsatte raden till sista blocket, på med rätskiva på takstolen och fram med tumstocken (eller meterstocken om du föredrar den) och mäta, ner och såga och limma dit.
Är du noggran blir det bra, är du slarvig och vill ha det fint, skruva på brädor på sidorna, dra av med handöverfräsen, eller om du nöjer dig med lättbetongraspen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.