Hej! Jag håller på och renoverar ett gammalt hus i Spanien. Området är väldigt varmt på sommaren och ner till frysgrader på vintern. Vi vill isolera taket i sovrummet som vi jobbar med just nu. Det är gamla stenväggar, och ett nytt tak som består av betongbjälkar och pannor (yttermaterial) alltså inga trä-element. Vi kommer att isolera på insidan och sätta in ett nytt innertak som följer yttertaket (snedtak).
Vi har tittat på både mineralfiber och cellplast. Cellplast verkar enklare att hantera. Är det något särskilt vi ska tänka på för att inte hamna i en dum knipa med mögel etc? När jag googlar på svenska får jag mest upp svar om isolering i trähus. Tacksam för input.
 
Ett alternativ kan vara att limma upp ytong multiporblock.
 
B bossespecial skrev:
Ett alternativ kan vara att limma upp ytong multiporblock.
hmm. Jag har inte sett det här, samt priset i Sverige verkar ligga på hutlösa 400kr/kvm vilket är ungefär vad isolering med fiber el styrofom skulle kosta för hela taket. Varför skulle detta vara bättre än de andra alternativen?
 
Oorganisk och inte känslig för fukt och ej brännbart.
 
  • Gilla
Stalvik
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Oorganisk och inte känslig för fukt och ej brännbart.
Som jag förstått är inte heller cellplast känslig för fukt. Tyvärr är det i alla fall utanför min budget när alternativen kostar en tiondel. :-/
Jag tänkte i min post inte så mycket på alternativa material till fiber el cellplast, utan mer om det är något jag ska tänka på när jag sätter upp det för att undvika några dumma misstag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.