Hej!

Vad gäller egentligen för krav på ett tillgängligt badrum utöver måtten? Måste det tex vara tätskikt i hela rummet eller räcker det med duschhörnan? Kan man ha duschkabin? (Känns inte som en dylik kan vara tilgänglig, men vad vet jag?). Får det finnas nivåskillnader, förutsatt att man har en ramp?

Alltså inte branschregler eller försäkringsföretagens krav, utan lagkrav.
 
BirgitS
Det enda jag hittar där är att ett badrum skall vara tillgängligt, men inte vad det innebär. De hänvisar till en svensk standard, antar att man kan få tag på den gratis, eftersom den i praktiken är lag?
 
Det är iochförsig matnyttigt, men den innehåller just bara måtten. Frågan gällde ju om det finns andra krav :)
 
BirgitS
Du frågade just om hur tillgängligheten skulle tolkas.

Om du t.ex. väljer Bostadsutformning i vänsterkolumnen på länken till Boverket så hittar du t.ex. krav på att du ska bygga så att det är säkert och skyddar hälsan, det innebär nog att du måste bygga så att du inte får mögel i badrummet. Under Ventilation hittar du också krav, liksom under Fuktsäkerhet där tätskikt nämns. Vatten och avlopp är också relevant för badrum. Osv.
 
Hm, ja, där fanns det en del. Som vanligt inga klara regler.

För att förtydliga så handlar det om att jag kanske blir tvungen att bygga ett "bygglovsbadrum", dvs ett badrum jag behöver för bygglovet som sedan rivs dagen efter slutbeskedet kommer.

Så det jag letar efter är någon sorts "minimikrav". Utrymmet är inget problem då jag skulle ta ett sovrum, men eftersom det aldrig skall användas vill jag naturligtvis inte lägga ner mer pengar än nödvändigt.
 
BirgitS
Det är liksom inte Boverkets roll att detaljstyra utan de ska dra upp riktlinjerna för funktionskrav men inte hur kraven ska lösas utan det ska kommuner, branschorganisationer etc.

Våtrumsmatta och motsv. på vägg är billigare än kakel och klinker, men jag vet inte vad prisbilden för målade system är.

Om du ska bygga ett helt hus behöver du väl en KA som borde vara rätt person att bolla dina idéer med.
 
Skulle jag bygga ett nytt hus skulle jag göra badrummet tillgängligt från början. Då är det ju inget problem.

Problemet för mig är att jag skall bygga till, och då måste fixa ett badrum i befintliga huset, vilket jag inte har plats med. Så jag får ta ett sovrum och göra om tillfälligt.

En KA behöver jag senare, men först måste jag ju få bygglov.
 
BirgitS
Fast i bygglovshandlingarna skriver man väl inte var man har tänkt att sätt något tätskikt eller vilken sort, då räcker det väl med att rita ut var toa, handfat och dusch/badkar ska vara samt en rullstolscirkel. Eller?
 
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan så ställer BBR egentligen bara krav på tätskikt på material som inte tål fukt. Platta av betong och murade väggar samt en duschkabin kan jag inte se strider mot BBR tex.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast i bygglovshandlingarna skriver man väl inte var man har tänkt att sätt något tätskikt eller vilken sort, då räcker det väl med att rita ut var toa, handfat och dusch/badkar ska vara samt en rullstolscirkel. Eller?
Jo, så är det ju. Men sedan måste jag bygga det också :)
 
Tolkade jag rätt att du ska bygga ett tillfälligt badrum för att få bygglov för en utbyggnad. I så fall är det inte möjligt att få till ett permanent badrum i samband med ombyggnationen som löser tillgänglighetskraven? Nu kanske jag är tråkig men kraven finns ju där av en anledning. Det kan ju även finnas nackdelar vid en ev försäljning där huset har ändrats utan bygglov. Vad jag förstår så behövs det bygglov för att ändra ett badrum till ett sovrum.
 
P perblo skrev:
Tolkade jag rätt att du ska bygga ett tillfälligt badrum för att få bygglov för en utbyggnad. I så fall är det inte möjligt att få till ett permanent badrum i samband med ombyggnationen som löser tillgänglighetskraven? Nu kanske jag är tråkig men kraven finns ju där av en anledning. Det kan ju även finnas nackdelar vid en ev försäljning där huset har ändrats utan bygglov. Vad jag förstår så behövs det bygglov för att ändra ett badrum till ett sovrum.
Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag gjort så. Nu finns inte riktigt budgeten för ett stort badrum. I tillbyggnaden finns ingen VA, också av budgetskäl.

Det finns ett badrum redan, men det är lite för litet (får typ plats med en vändcirkel på 120 cm) och går inte att expandera åt något håll.

Jag har inget emot tillgänglighetsanpassning. Byggde jag nytt skulle jag inte tveka att fixa det, men när man bygger till så finns det liksom en miljon saker att ta hänsyn till. Jag har massa saker jag vill ha in för att göra det till det hus jag vill ha och, då får tyvärr tillgängligheten stryka på foten.

Skall man vara petig får man ju knappt sätta upp en tavla utan bygglov ;) Tror inte att så många söker bygglov för sådant och världen verkar snurra ändå.
 
W witten skrev:
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan så ställer BBR egentligen bara krav på tätskikt på material som inte tål fukt. Platta av betong och murade väggar samt en duschkabin kan jag inte se strider mot BBR tex.
Här är det ju tyvärr träbjälklag och -väggar. Tänkte mer om man får typ häfta upp byggplast och kalla det tätskikt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.