Åsa Lund
Nåt man inte har i stan men kanske på landet? Gungstol
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nåt man inte har i stan men kanske på landet? Gungstol
Ja, vad fint! Det blir till att titta på blocket när huset är klart. Det som inte finns med på ritningen som det ser ut nu är ovanvåningen. Det blir två rum. Ovanför sovrummen, ett sovrum med vägg och dörr. Resten, ut mot allrummet blir ett rum med en bäddsoffa för gäster och ett skrivbord. Om behov finns längre fram, så kanske vi ställer en TV där uppe, men ytterst tveksamt.
 
Nu har jag tagit hjälp av ett ritprogram och jag tror tagt till mig av lite fler av era synpunkter. Jag tror efter lite övervägande att det inte funkar med diagonal dörr som går ut i hallen. Jag har gjort trappan smalare och det får mer karaktär av lofttrappa så här.
Översiktlig planritning skapad i ritprogram som visar en våning med vardagsrum, barnrum, badrum och smalare lofttrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Uppdaterad planritning av en våning, visar vardagsrum, badrum och två barnrum, samt en smalare trappa designad som en lofttrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt, det blev lite fel. Jag menade satt skicka två alternativ. Jag är lite orolig för takhöjden den trappan kommer upp i den här, men gillar den bättre! Mer och smartare förvaring.

Svartvit ritning av en våningsplanslayout med markerade rum som "Bathroom", "Storage" och "Kid's room" samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
Ritningsplaner för ett tvåvåningshus med detaljerade mått och layout för varje våning samt en sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar som visar alla fyra fasaderna av ett fritidshus, skala 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
[bild] [bild]
Wow! Har du ritat den efter min skiss, eller är det ett helt annat hus? Ser fint ut..
 
Åsa Lund
En apelsin En apelsin skrev:
Förlåt, det blev lite fel. Jag menade satt skicka två alternativ. Jag är lite orolig för takhöjden den trappan kommer upp i den här, men gillar den bättre! Mer och smartare förvaring.

[bild]
Absolut bättre än den första.
Men varför är ytterdörren närmast trappan smalare än den andra?
Känns naturligt är ha huvudingången där.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Wow! Har du ritat den efter min skiss, eller är det ett helt annat hus? Ser fint ut..
Det är utifrån din skiss. :)
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Absolut bättre än den första.
Men varför är ytterdörren närmast trappan smalare än den andra?
Känns naturligt är ha huvudingången där.
Tack Åsa! Bra fråga. Så var det inte tänkt från början

Jag har billigt kommit över ett glasparti. Det är nästan nya Elitfönster trä/trä 3 glas med säkerhetsglas osv. Jag kan enkelt måla i min kulör - Det är fasta fönster: 4 st 50*200, 2 st 110*200 och en helglas altandörr 110*210. För mig som vill bygga så billigt som möjligt, så är det guld att kunna köpa jättebra fönster till rimligt pris istället för att leta budgetvarianter nytt.

Estetiskt vill jag att ytterdörren ska smälta in i väggen - trädörr som är målad i fasadkulören. Helt rätt att det är huvudingång. Jag gick på standardmått för fritidshus vad det ser ut, alltså 90*210. Jag kanske ska tänka ett varv till på storleken..
 
Grylf Grylf skrev:
Det är utifrån din skiss. :)
Så fint! Jag kämpar med ritprogrammen. Jobbar du med det? Vad är det för program? Jag har gjort lite fasadritningar för hand också! 40 grader takvinkel hade jag tänkt, stående panel. Men vad fantastiskt att se det "på riktigt". Stort tack!
 
En apelsin En apelsin skrev:
Så fint! Jag kämpar med ritprogrammen. Jobbar du med det? Vad är det för program? Jag har gjort lite fasadritningar för hand också! 40 grader takvinkel hade jag tänkt, stående panel. Men vad fantastiskt att se det "på riktigt". Stort tack!
Jobbar med det i Revit. Så det är inget gratisprogram.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Trappa med svarta smidesräcken vinklad över ett modernt kök med grå skåp och rostfria vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade ingen riktigt bra bild nu. Har du funderat på möjligheten att vinkla in trappan över köket?
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
[bild]
Hittade ingen riktigt bra bild nu. Har du funderat på möjligheten att vinkla in trappan över köket?
Nackdel att det ramlar ner skräp när man går i trappan.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
[bild]
Hittade ingen riktigt bra bild nu. Har du funderat på möjligheten att vinkla in trappan över köket?
Jag ritade och tänkte lite på din idé men det verkar svårt att få till billigt och enkelt. Vill helst slippa trappa mitt i rummet, och det går inte att få till det bra.
 
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
Hej☺️Nu är jag tbax ett år senare.
Jag fick många fina tips och svar på denna tråd! Tack alla!!
Det har legat still under ett år. Tomten var inte färdig att säljas förrän nu. Jag håller just nu på att sälja mitt hus för att sedan köpa min dröm tomt o bygga hus. Efter mkt efterforskningar kommer det att bli ett nyckelfärdigt Älvsbyhus.
Troligtvis ’Greta’
Någon som bor i ett sådant? Något jag bör tänka på innan jag skriver kontrakt med dem?
Alla tips mottages tacksamt för mig som kanske är lite naiv (Oerfaren i byggmarknaden) och litar på folk o allmänhet.....varma hälsningar från Tuvis
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.