Hej!

Jag köpte ett litet enplanshus på platta för snart två år sedan och har renoverat lite smått sen dess. Jag tycker mig känna att det luktar lite fuktigt i köket och i toaletten på andra sidan väggen ibland. När jag tapetserade om toaletten för drygt ett år sedan upptäckte jag att duschmunstycket som var kopplat till handfatet hade läckt och förstört tapeten och golvlisten. Idag monterade jag bort en skiva under köksbänken och fick se en fuktfläck på golvet invid väggen och som är precis på andra sidan där duschmunstycket satt. Borde jag göra något åt detta? Det är ju över ett år sedan jag tog bort duschmunstycket.

Vy av fuktfläck på golv intill vägg under köksbänk med måttband för storleksbedömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade definitivt gjort något åt det. Lite konstigt att det luktar fuktigt ett år efter det misstänkta läckaget upphörde. Är du säker på att fukten kom från duschmunstycket?
 
Det där bör åtgärdas då det blir men påväxt med tiden. Ta dit firma som har möjlighet att köra torkning efter rivning.
 
Ojdå, rivning. Det hade jag hoppats slippa. Ska byta ut plastmattan mot vinyl-klick lite senare i höst och får kanske ta tag i det då. Det är platsbyggt kök och allt är spikat så det blir lite jobb.
Det går inga andra rör just där och där rören går ser det torrt ut. Det måste vara dusch-handtaget på andra sidan väggen som stått och droppat, kanske i flera år. Jobbigt att det spridit sig genom väggen. Det är råspont och masonit på oisolerad regelstomme, kanske torkar det ur med tiden?

Tillägg: Jag är inte säker på om lukten kommer därifrån. Jag har lite problem med taket när det regnar kraftigt. Fast på toaletten är det en svag ”doft” av betong och det är betong under plastmattan. Det var klinkers där när huset byggdes.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.