Jag har en bensindriven trimmer från Jula, en Meec. Den jäkla trådkassetten vill inte som jag vill. Den trasslar sig och snöret går av och jag blir oerhört frustrerad. Kan jag byta ut trådkassett mot en motsvarande grej med plastknivar? Isf, vad behöver jag för grejer? Vilket fabrikat av plastknivar kan användas osv?
 
Åsa Lund
Testa att sätt i en grövre tråd?
 
Jag köpte nån grövre tråd för att testa. När rullen var ny så var det inga bekymmer, men när kanske 1/3 var kvar så började det strula. Det är just därför jag tänkte att plastknivar skulle vara mindre problembenägna.
 
Prova att koka tråden en stund. Troligen har fukten försvunnit ur den och gjort plasten hård och spröd.
 
R Robert-san01 skrev:
Prova att koka tråden en stund. Troligen har fukten försvunnit ur den och gjort plasten hård och spröd.
Kan funka att bara lägga tråden i vatten över natten....
 
Jag har en batteridriven Bosch med plastknivar. De är värdelösa och slits ut direkt om man försöker trimma längs en kant.
Hade mycket hellre haft tråd på den....
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kan rekommendera Oregon aluminium huvud JetFit inkl deras tråd, löjligt enkel hantering och bra mycket bättre avverkning är traditionell tråd. Byter aldrig tillbaka !
 
Köp inga plastknivar. Blev pålurad en Bosch trimmer med dessa påfund. 5st går det väl åt på en runda i trädgården. Nu har jag en Stiga med snöre
 
Knivar är bra på en äng med lite grövre växter om man vet att det inte finns stenar och annat hårt. Då rensar dom bra. Men finns minsta risk att man drar dom i marken eller sten då är grov tråd bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.