Kan det vara så att SolarEdge effektoptimerare är inbyggda i solcellspanelerna ? Det finns vissa paneler som har inbyggda SolarEdge effektoptimerare. Men i beskrivningen du visar anges endast 330 W halvcell mono svart och går inte för dig att kontrollera om paneler har inbyggda eller ej. Fabrikat och typ anges inte. Finns inte datablad för panelen, då kan du se om den har inbyggd effektoptimerare?

Aktionsutropare eller anställda på auktionsfirmor har troligen ingen teknisk utbildning. De är enbart administrativ personal.
 
Redigerat:
Fast o andra sidan skriver man komplett så ska det vara komplett. Jag kommer att hjälpa till en del med montering men det blir min elektriker som kommer att ha ansvaret samt skötta anmälan mot nätbolag
 
  • Skärmbild av en diskussionstråd om solcellspaket med text om garanti och installation på auktionswebbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tolkningsfråga
Om allt är med som står upptaget i listan så är den komplett enligt listan.
Om sedan listan innehåller allt som behövs för installation är en helt annan sak.
 
  • Gilla
spamb
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tja, det står exakt vad som ingår. Tror du enbart får hoppas på deras goodwill om de skall skicka med något utöver det som är listat när det står så tydligt.
R Robert-san01 skrev:
Tja, det står exakt vad som ingår. Tror du enbart får hoppas på deras goodwill om de skall skicka med något utöver det som är listat när det står så tydligt.
Fast som du kan se på föregående bild jag bifogas så skriver dem komplett paket? att utesluta viktiga komponenter som är viktiga för funktionen är inte komplett.
 
H HSP skrev:
Tolkningsfråga
Om allt är med som står upptaget i listan så är den komplett enligt listan.
Om sedan listan innehåller allt som behövs för installation är en helt annan sak.
ja det är sant. men då skiver man inte komplett? som en auktionsfirma borde man då lägga till att behöver kompletteras med optimerare? jag är medveten att det kommer att behövas kompletteras med lite skruv, monteringsdetaljer och kablar, men inte att man behöver komplettera med viktiga komponenter som är viktiga för funktion?
 
Det är inte straffbart att vara naiv. Men, som anges i inlägg Nr 16, ska man inte utgå ifrån att administrativ personal på aktionshus har några tekniska kunskaper. Deras uppgift är istället att förmå spekulant att lägga höga bud. I inlägg Nr 16, nämns också varför kollar du inte i databladet för panelen om panelen har inbyggd SolarEdge effektoptimerare?
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Man kan även tolka det som att allt är svart. Det står ju "komplett svart"...
 
  • Gilla
spamb
  • Laddar…
ok, om jag börjar från början. Jag vann aldrig den auktionen, istället vann jag budgivning på en helt annan där reservationspriset inte uppnådes, några timmar efter ringde dem från ps och frågade om jag ville betala 30 000 mer för den större sollcellskt där jag var största budgivare. Svarade nej då det var min takpris, då frågade jag att jag kan vara interesserad av den mindre paket om den är komplett och om det finns en uppsättning kvar.
PS svarar ja, då frågar jag specifikt om optimerare ingår då dem inte står i listan och systemet inte fungerar utam optimerare, svaret från PS var ja, jag är 99 procent säkert att dem ingår.
Då kommer jag överens att jag kan köpa den andra paket om det finns en extra för en viss summa, fakturan mailas till mig på den andra ej vunna auktionen och jag betalar in, sedan får jag svar att optimerare inte ingår men att det FUNGERAR utan dem?
jag svarar ok, bara det fungerar och att jag inte vill lägga mer pengar på att komplettera, för min del spelar det inget roll med optimerare då jag har ingen skugga på taket och vill undvika bara en extra grej som går sönder rätt så ofta vad jag hört. jag får bekräftat att det ska fungera utan optimerare och därefter startar jag tråd här för att dubbelkolla med er som sitter på mycket kunskap om det är sant?
 
I det fall skulle jag utgå ifrån att det INTE kommer att funka.
 
  • Gilla
spamb
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
I det fall skulle jag utgå ifrån att det INTE kommer att funka.
Tack för svar. Då ber jag säljaren att antligen skicka med optimerare eller annan växelriktare om jag ska slutföra affärren.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Om det inte kommer att fungera så passa på att ångra affären och kräv pengarna tillbaka.
Hänvisa till att det är ett distansköp.
Men då ska du inte öppnna några förpackningar och helst stoppa leveransen så du inte åker på returfrakt.

Att auktionsfirman kommer att komplettera något som eventuellt saknas kommer förmodligen aldrig att ske. Speciellt om det är muntlig beskrivning. Och de har förmodligen inga grejer de kan komplettera med. Det normala är att auktionsfirman säljer på uppdrag åt andra företag.

Lika firman som lämnat in det till försäljning på auktion har inte gjort något fel.
De har förmodligen enbart hjälpt till med att berätta vad det är som säljs så auktionsfirman kan beskriva varan.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
I början av nästa vecka behöver jag ta kontakt med säljaren gällande frakten och tänkte passa på komplettera med lite extra kabel innan leverans. Kommer då att ställa krav på optimerare eller annan växelriktare innan jag godkänner frakten. Som sagt afren går genom auktionsfirman men jag vann aldrig auktionen, men är sugen på fungersnde paket med solceller
 
Förstår att du vill ha en fungerande anläggning.
Men varför skulle säljaren bjuda på optimerare? När det är auktionsfirman som du har haft kontakt med. Eller är det säljaren som du har haft kontakt lovat att det fungerar utan optimerare?
 
Gudars skymning!
Kolla i databladet för panelerna du har köpt! Där står om de har inbyggda effektoptimerare eller ej. De kanske har inbyggda SolarEdge effektoptimerare. Det finns vissa paneler som har det.
Varför vill du inte kolla det och istället för att hålla på och oroa dig och våndas för att ha blivit lurad!
 
Auktionsfirman har jag haft kontakt med och betalat för en fungerande komplett paket. Det är först efter betalning auktionsfirman förmedlar kontakt med säljren.Men innan jag bokar leverans vill jag veta att det fungerar som jag blev lovad utan optimerare. Som jag nämnde så bryr jag mig inte så mycket om optimerare så länge man kan driftasätta system utan det. Men vad jag kunnat läsa mig till så ska det inte fungera med solaredge växelriktare. sedan behöver säljaren inte bjuda på optimerare men ska inte heller skriva komplett paket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.