Jag har ett gammalt äppelträd med Melonäpplen som nu invarderas av rödbruna rätt stora myror.
Gissar att det är Rödmyror eller Hästmyror.
Hur kan jag bli av med dessa?
Törs jag använda bekämpningsmedel som granulat eller något medel som blandas med vatten för att bekämpa boet.
Kommer äpplena ta skada?

Är mycket tacksam för råd och tips.

Janne
 
Myror brukar vara ute efter bladlusmjölk som är sött. Har också sett dem krypa runt på pionknoppar som ofta "läcker" lite. Förmodligen söt nektar.
Så det mest troliga är att det finns ngt sött för dem i trädet.
Kan vara äpplena, kan vara bladlöss gissningsvis. Det borde kunna observeras vad de gör.
Mig veterligt förstör inte myrorna frukt, till skillnad från fåglar som gärna hackar i äpplen. När fåglarna väl har hackat upp hål i äpplena så kommer getingar och kanske också myror för att suga i sig den söta "fruktjuicen".
Problemet i det fallet är ju inte myror och getingar, utan fåglarna. Rätt åtgärd i ett sådant fall är att hänga ett nät över trädet eller på ngt sätt hålla undan fåglarna. Annars kan man göra som vi gör och dela med sig. Vi får ändå mkt mer frukt än vad vi gör åt, samt att vi vill ha djurliv i vår trädgård.

Vet inget bra sätt att stoppa myror. Det enda är att ta reda på var boet är och på ena eller andra sättet döda hela samhället. Det är ett dåligt alt tycker jag, och helt onödigt då myrorna inte skadar träd eller äpplen så vitt jag vet. De kanske rent av hjälper till att hålla undan riktig ohyra såsom t ex frostfjäril. Finns inte många djur/insekter som kan ta upp kampen med myror.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Stora myror och rödbruna låter som ev hästmyror! Det är de små svartmyrorna som gillar bladlössen. Hästmyror bygger bo i och äter murket trä, vilket tyder på att de gillar den murkna, döda kärnveden i trädet. Att kärnveden dör är naturligt för trädet och inget att oroa sig för, det levande skiktet ligger helt under barkytan. Men hästmyror är ett gissel, jag skulle kontakta Anticimex eller liknande.
 
Staffans2000
B byggaeko skrev:
Det är de små svartmyrorna som gillar bladlössen.
Det stämmer troligen inte, för min Lönn är hårt trafikerad av stockmyror som i strid ström går upp och ner. Eftersom jag inte kan se att de är på något och trädet är ungt, kan det inte vara gammal ved som lockar, så då återstår bladlöss.

Om inte myrorna finns i stort antal i ditt hus, är de på inget sätt, ett "gissel". Påpekar bör att de till skillnad mot pisss/rödmyrorna inte sputar in gift som kliar ifall de bits. Själv har jag en stor stack på baksidan av huset, där de håller till. Slutligen är det oklokt att i en redan förorenad värld, med vilje sprida ut gift i sin egen trädgård.

Staffan
 
Staffans2000
B byggaeko skrev:
Men hästmyror är ett gissel, jag skulle kontakta Anticimex eller liknande.
Hur kan du veta att de är ett gissel för ts? Och i så fall, på vilket sätt?

Staffan
 
Jag är rädd för att myrorna på något sätt ska "äta" eller förstöra det gamla äppelträdet på något sätt.
Av den anledningen vill jag försöka bli av med myrboet.
Vill helst slippa använda någon forma av myrmedel eller gift då jag oroar mig för att äpplena som självklart ska ätas tar åt sig giftet som jag sedan får i mig.
Kommer myrmedlet som jag eventuellt använder att också tas upp av äpplena?
 
Staffans2000
E Evejan skrev:
Jag är rädd för att myrorna på något sätt ska "äta" eller förstöra det gamla äppelträdet på något sätt.
Av den anledningen vill jag försöka bli av med myrboet.
Vill helst slippa använda någon forma av myrmedel eller gift då jag oroar mig för att äpplena som självklart ska ätas tar åt sig giftet som jag sedan får i mig.
Kommer myrmedlet som jag eventuellt använder att också tas upp av äpplena?
Att myrorna skulle skada trädet, låter fullständigt osannolikt. Jag har iallafall aldrig hört talas om något liknande.

Staffan
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
engs
Klisterremsa på stammen kan hjälpa om det går att montera den utan att de hittar väg under, Dvs stammen är hyfsat jämn.

Om det är bladlöss de lever på kan en blandning av vatten, såpa och t-sprit (osäker om spriten gör nån skillnad) i en tryckspruta hjälpa för att ta ner antalet. (Det var bladlössen vi ville bli kvitt, då myrorna jagar bort sådana som äter lössen så kan det hjälpa att minska på myrorna).
 
Har du hittat ett myrbo i trädet eller är det myror som traskar av och an och du drar slutsatsen att där finns ett myrbo?

Hur som helst, att myror finns på trädet är en sekundäreffekt av något annat, myrorna är inte problemet även om det är dem vi ser med blotta ögat. Det kan vara bladlöss eller något litet sår på trädet som avsöndrar lite välsmakande sav.

I ett gammalt äppelträd finns sannolikt hundratals insekter, en del gillar vi inte som bladlössen t.ex. men där det finns bladlöss finns alltid nyckelpigor och deras larver som har bladlöss som huvudföda. Säkert finns det ett antal spindlar, riktigt duktiga rovdjur som håller bestånden nere av mindre önskvärda kryp.

Så har naturen ordnat det för att bibehålla en balans så att inget skadligt skall ta överhanden. Och det mest skadliga som kan ske är att människan kommer med sprutflaskan i högsta hugg och sprutar på det som uppfattas som det stora problemet. Gift fungerar aldrig selektivt genom att ta död på just det vi tror är bekymret, däremot kan det slå ut hela trädets ekosystem och då uppstår en för trädet olycklig situation.

Det är både vanligt och normalt att myror klättrar upp och ner på trädstammar eftersom de hittat något attraktivt. Jag ser det ofta här i trädgården, ett år var det en upptrampad myrstig till en stor björk, ständig trafik. Nästa år syntes inte en enda myra och trädet är ff ytterst välmående.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.