Cheesen
Patrick Gejdeman Patrick Gejdeman skrev:
Hej! Hur har du fäst slangen ?? Bilder??
MVH Patrick
Hålet i trumman är i rätt storlek. Har ett knä på pemslangen som går genom. Bottenventilen är överdimensionerad så den blir som kvar an sig själv. Sen har jag bara ett rep att dra upp hela arrangemanget med när det behövs.
 
Anders 1920-tal
Cheesen Cheesen skrev:
Såhär har jag bottenventilen till trädgådsduchen i stugan. Funkar klockrent.
är detta en trumma från en toppmatad tvättmaskin?
 
Cheesen
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
är detta en trumma från en toppmatad tvättmaskin?
Ja.
 
S
C cem77 skrev:
Perfekt ju! Snygg lösning. Bara byta den tunna trädgårdsslangen till en grövre då. Går inte ha 75 meter med halvtumsslang.
En fördel även vid kortare sträckor, såklart. Med 3/4.

Men (när man inte pratar sprinklerlösning/system) jag har inte sett någon vägghängd slangvinda med roll-up-funktion som har annat än 1/2-tumsslang. Någon som äger en sådan eller månne har sett någon som säljer sådan produkt?
 
S Tommy66 skrev:
En fördel även vid kortare sträckor, såklart. Med 3/4.

Men (när man inte pratar sprinklerlösning/system) jag har inte sett någon vägghängd slangvinda med roll-up-funktion som har annat än 1/2-tumsslang. Någon som äger en sådan eller månne har sett någon som säljer sådan produkt?
Jodå, men det kostar. Googla Faicom slangvinda så hittar du några modeller. Finns från 3/8" till 1" vad jag vet. 30m 1" för det facila priset av 20000. https://www.briklas.se/product/vattenvinda-15m-2
 
S
tensiden tensiden skrev:
Jodå, men det kostar. Googla Faicom slangvinda så hittar du några modeller. Finns från 3/8" till 1" vad jag vet. 30m 1" för det facila priset av 20000. [länk]
:surprised:

Fast trots priset var det inte en vinda för upphängning på vägg - och/eller med rollup-funktion.

Märkligt att det inte finns något på annat än superproffs/företagsmarknaden då, som inte är 1/2-tums.

:thinking:

Väggmonterad slangvinda med upprullningsfunktion och utsträckt orange slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Tommy66 skrev:
:surprised:

Fast trots priset var det inte en vinda för upphängning på vägg - och/eller med rollup-funktion.

Märkligt att det inte finns något på annat än superproffs/företagsmarknaden då, som inte är 1/2-tums.

:thinking:

[bild]
Mja, "returfjäder" betyder väl att den drar in slangen per automatik?
Och nog går den att bulta på en vägg om man så önskar. Fyra fransk skruv eller vad du vill i hålen, så sitter den där.

Ett krux är väl att den både är livsmedelsklassad och klarar 10 bar och är gjord i rostfritt. Lite annat än Gardenas plasthistoria.
 
D David_Berglund skrev:
Nu hade det hänt lite här, skoj! :)

Eftersom jag var medveten om att insugssil var min största akilleshäl startade jag där i torsdags förmiddag.

Jag började med en egendesignad skimmer-lösning samt bytte till slagpendelspridare som är lite tåligare emot smuts, och nu har det fungerat fint i 2 hela dagar. Detta trots att finmaskig sugsil fortfarande saknas, så har nog överdramatiserat problemen något.

Idén med skimmerdesignen är att ha kanten ovanför ytan så att ytvatten inte behöver gå ner i onödan, för att undvika flytande skräp och pollen etc. Och att bottensedimenten inte skall gå in om den råkar köra på grund i kanten. Om större växter och annat sätter igen hålen spelar det inte så stor roll, det ökar ju bara filtreringseffekten, ända till att flödet ev. blir för litet, och då får man väl göra rent. I kombination med finmaskig sugsil på backventilen (som jag beställt) tror jag det kommer funka perfekt. Det går ju oxå som någon skrev att sätta ett nät utanför hålen.

Nu återstår flödet/trycket att få fason på.

Har mätt till 55l/min vid änden på 32mm PEM-slangen vilket tyder på att pumpen funkar som den skall. Efter att ha kopplat på 75m vanlig tunn trädgårdsslang med 3 skarvar samt med ytterligare 6m höjd får jag dock bara ut 24l/min och trycket är så lågt att jag kan hålla emot med tummen utan vidare.

Skillnaden mellan 55 och 24l/min skall motsvara 2,5bar tryckfall enl. pumpkurvan så det ligger alltså nästan 2bar i slangen. Så här finns en del att förbättra men gissar att jag ändå kommer få köra en extra pump i serie för att få tryck nog till alla pop-up-spridare. De modeller jag tittat på har en integrerad regulator på 2,7 bar, så behöver väl ha ett systemtryck på stabilt minst 3 för att få jämt flöde i dem.

Nu går det dock vattna med gott samvete och är ju inte sååå jobbigt att flytta runt några gånger när man har 10m kastradie och ställbar sektor på den vanliga spridaren.

Men automatiskt är roligare, så arbetet fortsätter. [bild]
Superbra idé så ska jag också göra! Får jag dela bilderna på www.pankpraktikan.se? Vill du att jag skriver ditt namn David Berglund?
Vänliga hälsningar
Anna
 
  • Gilla
grillkol82
  • Laddar…
annalisa annalisa skrev:
Superbra idé så ska jag också göra! Får jag dela bilderna på www.pankpraktikan.se? Vill du att jag skriver ditt namn David Berglund?
Vänliga hälsningar
Anna
Vad är det för tyngder du använder?
 
@annalisa tack! :)

Du får mitt medgivande att dela bilden utan referens till mig på den sidan specifikt.

Jag använder inga tyngder, plasten i murarhinken som jag använder ligger väldigt nära vatten i densitet, så den stora mässingsklumpen (backventilen) i änden på slangen räckte för att hålla ner den.

Hade jag behövt vikta ner den hade jag bara lagt i en sten.
 
  • Gilla
Moe
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
@annalisa tack! :)

Du får mitt medgivande att dela bilden utan referens till mig på den sidan specifikt.

Jag använder inga tyngder, plasten i murarhinken som jag använder ligger väldigt nära vatten i densitet, så den stora mässingsklumpen (backventilen) i änden på slangen räckte för att hålla ner den.

Hade jag behövt vikta ner den hade jag bara lagt i en sten.
Toppen!:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.