Jag söker tips eller råd gällande vår gräsmatta på Öland. Tomten ligger på en så kallad alvarsmark, dvs hårdpackad och jordfattig mark. Som bilderna visar är mattan gles där ogräs av olika slag dominerar. Vi har försökt gödsla, stödså och vattna men det hjälper inte och ytan får väldigt mycket sol om dagarna.

Vi börjar tröttna och tänker mer på att det krävs hårdare tag, typ fräsa upp hela marken och anlägga ny gräsmatta.

Finns det någon som känner igen sig eller varit med om liknande situation. Alla råd och tips mottages.
 
  • Gles gräsmatta med fläckar av jord och ogräs, med träd och staket i bakgrunden på solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gles och ojämn gräsmatta med ogräs på alvarsmark omgiven av staket och träd på Öland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tjockt jordlager har ni under gräsmattan? Om det är minst 20cm borde det gå att rädda läget utan att förvandla trädgården till en gyttjepöl.
 
A Sorku skrev:
Hur tjockt jordlager har ni under gräsmattan? Om det är minst 20cm borde det gå att rädda läget utan att förvandla trädgården till en gyttjepöl.
Jag har inte mätt men jag har svårt att tro lagret är 20cm. Jorden består mest av torr jord och grus/Sten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.