Några frågor om installationer i uterum som blir inglasat men inte isolerat.

Vilken kabel använder man för utanpåliggande montage? Helst vill jag kunna använda samma kabel på altandel som har tak men inte inglasning.

Vilken IP-klass väljer jag till brytare och uttag? Diffar det på innanför och utanför glas?

Jag har hittat en snygg lampa som jag vill ha på några av stolparna. Kan man borra ett hål rakt igenom stolpen (115×115 limträ) för att slippa se kabeln på utsidan? Tillåtet? Håller stolpen?

Och till sist: finns det vettiga värmare som klarar sig på 10A-säkring?
 
Magnus E K
Om du borrar mitt i stolpen håller den även om du gör hål för ett 50 mm kabelrör!
 
EXLQ skulle passa bra. Den får användas både inomhus och utomhus och är lite styv så att den går att förlägga snyggt.
IPX4 skulle också passa bra. Då det kan föreligga risk för kondens i uterummet bör kondenshållet vara öppnas.
Jag vet inte vad du menar med vettig. Beroende på hur hög effekt du vill ha kan det finnas fog för att fördela dem på flera faser.
Varför är du begränsad till 10A? Det är kan vara direkt olämpligt att koppla in allt detta i första bästa kopplingsdosa som finns i närheten.
Tänk på att allt arbete är behörighetskrävande så är det sagt i denna tråd.
 
Jag vet att det är behörighet som gäller. Här blir det förberedelser som en elektriker ser över innan inkoppling. Det blir nog separat matning till värme men om jag utan alltför mycket stök får till mer än 10A är nog tveksamt.
 
Det är inte säkert att du enkelt kan hitta en elfirma som vill "avsluta" det du påbörjat. Så om du inte avser att löpa hela linan ut och känner att du kan fullfölja enligt konstens alla regler så bör du kontakta en elfirma i förväg.
 
Jag har en polare med behörighet. Vi brukar ha det här upplägget. Normalt sett hade han fått ta de här frågorna också men han fiskar någonstans off-grid i Finland ett par veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.