K
Har en gräsplätt i söderläge på framsidan som känns onödig att klippa. Vi har två rabatter i söderläge som är en dröm för bin, humlor och fjärilar, så vi vill fortsätta på samma spår. En "äng" med blommor kanske? Borde vara underhållsfri...

Har googlat lite, men vad har funkat för er? Tips på frön, blommor och så vidare mottages tacksamt.

Gräsplätt med omgivande rabatter i soligt söderläge, potentiellt område för blommande äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle ha satsat på en rabatt. Med blommande växter utspritt över säsongen, och vårlökar.
Bl a kungsmynta om man vill ge ett stöd till insekterna. Finns ingen bättre dragväxt till alla sorters insekter. Sprider sig som ett ogräs, men här är ju rabatten väl avgränsad iaf.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Fin idé. Det finns många typer av äng, eller det vi skulle kunna kalla äng. Men urtypen är näringsfattig. Du ser ut att ha ganska bra med näring på din lilla gräsmatta så jag skulle rekommendera en "perenna-matta" istället, så slipper du gräva bort översta jord lagret.
För inspiration rekommenderar jag ett program som finns på svtplay. Monty Dons amerikanska trädgårdar heter serien på svenska. I första avsnittet, cirka 52 minuter in finns den typ av äng som jag menar.

Jag har en ännu mindre äng under ett litet körsbärsträd och det funkar utmärkt. Fjärilar och andra polinerare gillar att hållas där. Jag har dessutom lagt dit en lång gren från en ek som redan är bebodd av insekter.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.