jag ska byta en bit fasad på huset till en stående Z-panel.
Kommer måla med linolja.
Gör man bort sig helt om man inte grundmålar panelen innan montering. Jag vet ju att detta är det bästa men det innebär även en del bök.

Hur viktigt ör det att panelen får en grundmålning på insidan vilket den inte får om man grundar efter montering.
 
Claes Sörmland
J Jacon skrev:
Hur viktigt ör det att panelen får en grundmålning på insidan vilket den inte får om man grundar efter montering.
Inte alls skulle jag säga. Att olja baksidan av träet gör ingen större nytta, det skapar bara näring för svamptillväxt där. Att grundmåla innan montering är nog mer för att slippa fula omålade glipor mellan panelerna. Och det är ju enklare att måla i verkstad på bock är på fasad.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte alls skulle jag säga. Att olja baksidan av träet gör ingen större nytta, det skapar bara näring för svamptillväxt där. Att grundmåla innan montering är nog mer för att slippa fula omålade glipor mellan panelerna. Och det är ju enklare att måla i verkstad på bock är på fasad.
Ok tack! Det var ju rätt skönt att höra. Glipor är inga problem för mig, komme ändå måla 3 strykningar med olika blandningar och har inga problem att stryka på extra om omålat trä kommer fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.