Vi har ett hus från 70 med s k joddlarbalkong där två takstolsbalkar är synliga. Vid egen ommålning av huset såg jag att ovansidan av den yttre takstolen var väldigt väderpåverkad och framförallt på ett ställe är träet poröst och kunde plockas bort. Se bild.

Husets fasad byttes av firma för ca 12 år sedan och då målade man även takstolarna. Det jag tycker mig se är att man inte lagt någon grundfärg och det kanske är en anledning till slitaget.

Som det syns på bilden är det tre delar. Mitten är takstolen och inre brädan är från när huset byggdes men jag vet inte riktigt funktion. Den yttre brädan sattes dit vid bytet av fasad men minns inte riktigt varför.

Mina funderingar:
1. Är skadan tillräckligt liten för att låta vara och bara olja och måla eller behöver jag ta dit någon som kollar? Har mätt fukthalt och det är ingen fukt i träet.

2. Om det räcker att fixa till själv tänker jag att det vore bra att skydda bjälken. Förslag på hur? En kantplåt? Tjärpapp?

Tacksam för goda råd!
 
  • Väderskadad takstol med synliga sprickor och poröst trä mot en suddig bakgrund med gräsmatta och balkongräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väderpåverkad träbalk i takkonstruktion av hus med synliga tecken på slitage och poröst trä, behöver eventuell reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väderpåverkad takstolsbalk på en balkong med synliga skador på träet, stegar och målarutrustning nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis synlig takstolsbalk på en joddlarbalkong med slitage, bakom byggnadsställning mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Vad jag kan se av bilderna så är det hanbjälkarna till två takstolar som är påverkade. Hanbjälkarnas uppgift är dels att förhindra att takstolarna trycker ut ytterväggarna, dels att reducera dimensionen på takstolarnas högben (de lutande delarna). Hanbjälkarna är i det här fallet bara utsatta för dragkrafter. Det ska mycket till innan den funktionen går förlorad. Däremot är det uppenbart att de fått fel behandling eller kanske ingen alls. Att plåtklä dem på ovansidan tycker jag låter som en bra idé.
 
  • Gilla
Eleake
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Vad jag kan se av bilderna så är det hanbjälkarna till två takstolar som är påverkade. Hanbjälkarnas uppgift är dels att förhindra att takstolarna trycker ut ytterväggarna, dels att reducera dimensionen på takstolarnas högben (de lutande delarna). Hanbjälkarna är i det här fallet bara utsatta för dragkrafter. Det ska mycket till innan den funktionen går förlorad. Däremot är det uppenbart att de fått fel behandling eller kanske ingen alls. Att plåtklä dem på ovansidan tycker jag låter som en bra idé.
Stort tack för svar! Då kör jag på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.