Ska bygga ut vårt fritidshus. Min första fråga är kan vi lägga grunden på vår befintliga trall. När vi gjorde den göt vi plintar så det skulle hålla för tillbyggnad. Eftersom det är tryckimpregnerat så har jag förstått att det inte ska byggas in. Ska vi lägga luftspärr innan syll och tror det heter bjälklagret och vilken dimension ska vi ha på balkarna.
 
Har du någon ritning eller liknande över den tänkta konstruktionen? Rent spontant skulle jag säga att det bästa är att ta bort altanen och bara återanvända plintarna.
Dimension på de bärande delarna beror på spännvidden och vilka laster bjälkarna förväntas utsättas för.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Hej. Kan skicka bilder och mått hur plintarna sitter imorgon. Ska få hjälp med att rita, men vill själv också undersöka hur man ska göra. Vi sitter med tajt budget men har länge haft önskan om att bygga ut. Har kollat många filmer och många frågor och kommentarer här på olika flöden. Min man har snickrat en del, men det har vart typ enklare bod och sånt. Han är elektriker, har ju gått på vissa byggen. Så vi undersöker om vad vi skulle kunna klara av själva. Men vi är ju osäkra på hur vi kunde göra här och och den här utbyggnaden måste ju bli rätt i alla moment. Jag har gjort enkla första ritningar hur det ska se ut. Men det är rent amatör mässigt.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Om det krävs bygglov så kommer ni förmodligen att behöva riktiga ritningar och hållfasthetsberäkningar.
 
H Hanna67 skrev:
Hej. Kan skicka bilder och mått hur plintarna sitter imorgon. Ska få hjälp med att rita, men vill själv också undersöka hur man ska göra. Vi sitter med tajt budget men har länge haft önskan om att bygga ut. Har kollat många filmer och många frågor och kommentarer här på olika flöden. Min man har snickrat en del, men det har vart typ enklare bod och sånt. Han är elektriker, har ju gått på vissa byggen. Så vi undersöker om vad vi skulle kunna klara av själva. Men vi är ju osäkra på hur vi kunde göra här och och den här utbyggnaden måste ju bli rätt i alla moment. Jag har gjort enkla första ritningar hur det ska se ut. Men det är rent amatör mässigt.
Jag har aldrig byggt ut ett hus utan bara förråd och ett stort rum för verkstad i lagårn. Men principen är densamma. Kolla upp alla moment bara så det blir rätt med fuktspärrsr och sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.