Vi har mögel uppe på våran nockvind, kattvindarna nertill ser bra ut. Dessa har en öppning i takfoten, sen är nockvinden o kattvindarna sammanlänkade med varandra med luftspalter, uppe på gavlarna finns ventiler. Tanken är väl att alla tre vind delar ska vara uteluft ventilerade. Dock enligt besiktningsmannen så tillförs det kondens inifrån bostaden.

Vi har pratat med med en firma som kommer o byter ut vindsluckan (gammal) sätter in mekaniskt frånluft o massor av tillluft ventiler.
Han kommer även sanera o installera trygghetsvakten vind. Han tänkte att vi sätter igen takfoten nere i kattvindarna och låter trygghetsvakten ha kontroll i hela vinden.

Rätt väg att gå?
 
Varför sätta igen takfoten och öppna upp nya ventiler? Dom verkar inte ha riktigt koll på vad dom gör. Dom senaste rönen säger att man ska minska ventilationen och se till att RF håller sig under 75%. Detta kan trygghetsvakten hjälpa till med men det är inte säkert att det behövs.
Jag skulle sätta upp dataloggrar som mäter arg över tid och utvärdera och se vad som är fel. Det kanske räcker med att sätta igen takfotsventilationen och bara ha ventiler i gavelspetsarna.
 
Okej, det jag hört vad det gäller kondens på vind så i regel är det dålig ventilation i boytan. Vilket som absolut är vårat fall, sen har tidigare ägare även satt in 3 glas i de flesta fönsterna.

så min tanke är att trygghetsvakten i kombination med förbättrad ventilation i boytan borde säkerställa att vinds ytorna aldrig kommer få några problem.

men frågan är bara om denna lilla maskin kan skapa underverk
 
O Omega_Zero skrev:
Okej, det jag hört vad det gäller kondens på vind så i regel är det dålig ventilation i boytan. Vilket som absolut är vårat fall, sen har tidigare ägare även satt in 3 glas i de flesta fönsterna.

så min tanke är att trygghetsvakten i kombination med förbättrad ventilation i boytan borde säkerställa att vinds ytorna aldrig kommer få några problem.

men frågan är bara om denna lilla maskin kan skapa underverk
Jag missuppfattade dig angående ventilationen och trodde att du skulle ha det på vinden. Självklart ska du ventilera bodelen
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Aaa, jag såg att det blev lite ihoptryckt ;)

men är trygghetsvakten en bra maskin o satsa på?
 
O Omega_Zero skrev:
Aaa, jag såg att det blev lite ihoptryckt ;)

men är trygghetsvakten en bra maskin o satsa på?
Ja om den behövs. Det räcker oftast med att höja temperaturen på vinden med ett par grader under vissa perioder för att klara sig.
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
Finns diffspärr mot bodelen? Undrar eftersom frånluft saknas.

Givet att diffspärr finns och man har lite undertryck i bodelen skall inte fukt läcka upp. Det är nr1.

Sen ska man inte ventilera vinden för mkt.
Det är ju nämligen utifrån som fukten kommer in... På hösten är det ofta fuktigt ute med över 75% RF. Även på vintern om det inte är vinter på riktigt.

Då gör "överventilationen" att man garanterar en fuktig miljö eftersom det blir samma klimat på vinden som ute.

För att slippa mögel ska RF under 75% som en tumregel (den exakta gränsen varierar med temp), om kallvinden är 4 grader varmare än ute är det en bra start, eftersom den relativa fukten minskar med ökad temp. Om det hela tiden är korsdrag där uppe kommer värmeläckaget från bodelen aldrig kunna höja tempen.

Att mäta är att veta. Valfritt system för hemautomarion fixar fin loggning och grafer över året etc.

Ventilerna på vinden finns eg bara för att kunna bli av med fukt från ett litet läckage från bodelen (diffspärr sällan 100% rätt utförd) samt torka ev mindre läckage utifrån. Kanske sänka tempen en aning på sommaren.

Idealt sett tätar man hela vinden och styr ventilationen så att den bara går när det behövs och bara om det är torrare utomhus (daggpunkt, absolut fukt) än på vinden.

Jag började med att sätta igen de helt onödiga ventilerna under yttertaket så att det bara var öppet vid gavlarna för att minska genomströmningen. Några rikrigt varma vintrar satte jag igen vid gavlarna med för att höja temp lite. Gör ingen större skilnad dock eftersom vinden inte är tät och öppen i takfoten.
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
Det låter som de gör rätt, men jag skulle installera en sorptionsavfuktare istället.
Trygghetsvakten kan fungera, men den kan bara använda sig utav uteluften (när den bedöms vara tillräckligt torr) och termisk avfuktning (uppvärmning) av vinden. Under vissa årstider på året så kommer detta kanske inte räcka till.
 
  • Gilla
Omega_Zero
  • Laddar…
Är diffspärr plast duken som är ämnad för stoppa kondens att vandra uppåt?

vi kommer sätta in mekanisk frånluft i samma veva.

spontant tänker jag också att om man minimerar tillflödet av uteluft (eftersom klimaten blir ju aldrig riktigt super torrt)
Så borde en styrd lösning i form av trygghetsvakten funka eftersom dem drar nytta av den torra luften o värmer bort de högre värdena. Sen borde ju boytan bidra till lite extra med. men som det nämns om rf värde så kan jag känna mig lugn om vinden o kattvindarna kan hålla jämn fuktighet på kanske 55-70%.

Vi har en sorpitions avfuktare i krypgrunden, som tidigare ägare installerade. Denna funkar fint o håller en jämn nivå på ca 65%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.