Hej på er.

Jag har en liten fundering. Jag håller på att bygga om en gammal friggebod (ca 1930 tal) till en musik studio kombinerad övernattnings gäststuga, det vill säga: en gäst stuga med en säng i utan toalett eller liknande.

Det paret som hade huset innan har börjat rusta upp halva Boden (satt isolering, isolerat golvet samt grävt under golvet och lagt dit makadam). Så nu ska andra halvan bli en övernattnings del.

Min fråga är då, får man utan bygglov göra detta?

Mvh
Sebastian
 
Claes Sörmland
S Sebastian_totto skrev:
Hej på er.

Jag har en liten fundering. Jag håller på att bygga om en gammal friggebod (ca 1930 tal) till en musik studio kombinerad övernattnings gäststuga, det vill säga: en gäst stuga med en säng i utan toalett eller liknande.

Det paret som hade huset innan har börjat rusta upp halva Boden (satt isolering, isolerat golvet samt grävt under golvet och lagt dit makadam). Så nu ska andra halvan bli en övernattnings del.

Min fråga är då, får man utan bygglov göra detta?

Mvh
Sebastian
Först en formalitet. Om stugan är är från 1930-talet så är det inte en friggebod, det är bara en bod som alltså inte går under friggebodsreglerna som kom på 1970-talet.

Troligen har boden alla bygglov som krävs om den är från 1930-talet. Om det inte är i en stad så var byggandet rätt oreglerat och fritt på den tiden i lantligare lägen. I städerna var det mer reglerat. Du kan ringa kommunen och kolla. (Om det berör ett läge som var lantligt på 1930-talet så saknas arkivdokumentation.)

Vad gäller användning av boden så ska du söka bygglov för ändrad användning om det gäller ett väsentligt annat ändamål än det nuvarande. Vad som är väsentligt avgörs av rättspraxis och bedömning från fall till fall. Du kan får fundera på vilken användning boden har haft till nu i förhållande till vad den ska få för användning. Men det låter inte som att du vill väsentligt ändra bodens användning. Möjligen om du gör om det från ett oisolerat förråd till ett isolerat bostadsrum. Du kan sen bolla med kommunens handläggare. Men tänk på att du kanske inte får ändra användingen som du önskar.

(Ska jag vara ärlig har jag aldrig hört att någon i bekantskapskretsen skulle ens övervägt en anmälan om ändrad användning i en situation som din.)
 
Hej Claes.

Ja det är nog väldigt udda fråga, för förra ägaren skulle bygga om halva Boden till måleri ateljé. Och där hade han isolerat väggarna och gjort om golvet, men enligt han själv behövdes det inget bygglov för detta . Funderar på vad det är som gäller.

Sedan tänker jag att det inte igentligen blir en bostad, det kommer vara en soffa där inne som man kan dra ut till en säng (bäddsoffa, dagbädd). Så när det inte används som övernattning stuga kommer det vara en sorts fika rum.

Men jag känner att jag får bolla ideen där.
 
Claes Sörmland
S Sebastian_totto skrev:
Hej Claes.

Ja det är nog väldigt udda fråga, för förra ägaren skulle bygga om halva Boden till måleri ateljé. Och där hade han isolerat väggarna och gjort om golvet, men enligt han själv behövdes det inget bygglov för detta . Funderar på vad det är som gäller.

Sedan tänker jag att det inte igentligen blir en bostad, det kommer vara en soffa där inne som man kan dra ut till en säng (bäddsoffa, dagbädd). Så när det inte används som övernattning stuga kommer det vara en sorts fika rum.

Men jag känner att jag får bolla ideen där.
Ok, då tolkar jag det som att senast kända användning är ateljé, alltså ett hobbyrum. Det låter inte som att du ska ändra användningen väsentligt. Det finns inget förbud mot att övernatta i sitt hobbyrum ibland, t ex om man har gäster. Men du ska inte låta någon bosätta sig permanent där, då har du nog ändrat användningen väsentligt.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Hej igen Claes.

Tack för snabba och kloka svar, nej det blir inget året runt boende, utan det handlar mer om att om någon kompis kommer och sover över en eller två nätter. Eller om jag är för trött för att gå in i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.