A
Mycket märkligt men jag vidhåller min teori
 
  • Gilla
zippa
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Mycket märkligt men jag vidhåller min teori
Hej. Jag tror verkligen på det du skriver. Sett dina inlägg och du vet vad du pratar om och är grymt hjälpsam. Tack för det.

Än så länge har det inte kommit en ända droppen där bak (Har dragit droppröret till en separat behållare). Borde det inte kommit något?
 
electroluxaren skrev:
Mycket märkligt men jag vidhåller min teori

Nu kom det lite vatten så nu har den avfrostat. Dock är det mycket snö kvar på kylrören.

Nu kämpar den för att få upp tempen igen..

Jag hittade en del om att Whirlpool haft problem med dräningsslangen att den fryser och att de kräver en backventil. Vet du vilken typ av backventil man ska sätt dit?
 
Nu verka inte inte vilja värma alls.

Man önskar man visste hur programmet fungerade så skulle man nog lätt kunna förstår vad som är fel...

Vad väntar den på? Försöker den avfrosta, eller är det något som slagit ifrån...
 
Z zippa skrev:
Nu verka inte inte vilja värma alls.

Man önskar man visste hur programmet fungerade så skulle man nog lätt kunna förstår vad som är fel...

Vad väntar den på? Försöker den avfrosta, eller är det något som slagit ifrån...

Nu är frysen jätte konstig. Kompressorn gå då och då, men den ökar inget i temp och nu ser jag att isen börja bildas..

Kan det vara något med styrningen eller är det någon givaren som sluta fungera efter ett tag.
 
A
den skall vara ren efter avfrostning men funkar inte avfrostningsgivaren eller att som i ditt fall röret tinar snabbt så blir det fel

att dränslangen fryser brukar inte bli bättre efter en backventil även de ungerska electrouxskåpen har en massa problem med avfrostningarna.

under avfrostning går varken fläkt eller kompressor

kretskorten är svaga oxå men jag tror nog att man skall börja med att mäta kylsystemet och därefter givarna och överhettningsskyddet
 
  • Gilla
zippa
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den skall vara ren efter avfrostning men funkar inte avfrostningsgivaren eller att som i ditt fall röret tinar snabbt så blir det fel

att dränslangen fryser brukar inte bli bättre efter en backventil även de ungerska electrouxskåpen har en massa problem med avfrostningarna.

under avfrostning går varken fläkt eller kompressor

kretskorten är svaga oxå men jag tror nog att man skall börja med att mäta kylsystemet och därefter givarna och överhettningsskyddet
Tack då ska jag försöka lyckas reda ut vilka sladdar som är till vilka givare.

Mäta kylsystem, menar du gasen eller avfrostningen?
 
A
kondenseringstrycket under drift
 
A
på din bild:
blå och brun inkommande 230V--går att mäta
blå och svart utgående till kompressorn går att mäta
blå och grå utgående till avfrostning går att mäta
de bortre vita dubbel kablarna går till vars en givare
de i mitten går till bla fläkten
 
  • Gilla
zippa
  • Laddar…
A
inga felkoder föresten?
 
electroluxaren skrev:
inga felkoder föresten?
Nej har ingen display. Bara knappar o små lampor o inget sticker ut.
 
Dessa skåp har x antal potentiella problem. Det absolut vanligaste är gasbrist.

Förutom det så har de ytterligare några nackdelar. Dem har aldrig klarat av att avfrosta bra vilket du har fått erfara. Mjukvaran kan uppdateras för att förlänga avfrostningen. Kan enbart göras av auktoriserad servicepartner. Men jag tror inte att ditt problem kan avhjälpas med detta då även jag misstänker gasbrist.

avfrostningselementet kan inte bytas på annat sett än att man måste byta hela förångaren, men elementen brukar nästan aldrig gå sönder på dessa modeller. Däremot kan givare eller bi-metall termostaterna fallera.
Tyvärr tror jag att det kommer bli svårt att hitta någon servicetekniker som till en rimlig peng kan lösa detta problem. Denna serien av skåp har kostat Whirlpool måååånga kronor i utbyten och servicekostnader, det lär dem inte erkänna men det går inte att rekommendera ett försök till reparation enligt min mening tyvärr...
 
N Nixon90 skrev:
Dessa skåp har x antal potentiella problem. Det absolut vanligaste är gasbrist.

Förutom det så har de ytterligare några nackdelar. Dem har aldrig klarat av att avfrosta bra vilket du har fått erfara. Mjukvaran kan uppdateras för att förlänga avfrostningen. Kan enbart göras av auktoriserad servicepartner. Men jag tror inte att ditt problem kan avhjälpas med detta då även jag misstänker gasbrist.

avfrostningselementet kan inte bytas på annat sett än att man måste byta hela förångaren, men elementen brukar nästan aldrig gå sönder på dessa modeller. Däremot kan givare eller bi-metall termostaterna fallera.
Tyvärr tror jag att det kommer bli svårt att hitta någon servicetekniker som till en rimlig peng kan lösa detta problem. Denna serien av skåp har kostat Whirlpool måååånga kronor i utbyten och servicekostnader, det lär dem inte erkänna men det går inte att rekommendera ett försök till reparation enligt min mening tyvärr...
Uppd.
Nu på morgonen har jag -14 resp -17 i skåpet efter natten. Det jämfört med -33 igår morgon... Kompressorn går inte så mycket, Varför denna temp skillnaden, har inte skåpet någon temp givar som styr detta?

Det förklara en del med avfrostningen.
När problemet första gången uppkom efter drygt 1år, så pratade jag med en Servicetekniker och han sa att problemet med energisnåla frysar var just det du säger att de var fört kort avfrostningstid. Under en Svensk sommar så hinner inte skåpet med och det börja bygga upp is...

När du menar givarna, är det de två givarna som sitter vid utblås och på ett av kylrören? Sen sitter det en lite större komponent i mitten av själva förångaren. Vad jag läst mig till så ska den vara för att förhindra att is byggs upp.. Kan det vara något att försöka byta?

Anta att det inte är värt att fylla på kompressorn, även om jag har någon som kan fixa det?

Tack för er tid.
 
Z zippa skrev:
Uppd.
Nu på morgonen har jag -14 resp -17 i skåpet efter natten. Det jämfört med -33 igår morgon... Kompressorn går inte så mycket, Varför denna temp skillnaden, har inte skåpet någon temp givar som styr detta?

Det förklara en del med avfrostningen.
När problemet första gången uppkom efter drygt 1år, så pratade jag med en Servicetekniker och han sa att problemet med energisnåla frysar var just det du säger att de var fört kort avfrostningstid. Under en Svensk sommar så hinner inte skåpet med och det börja bygga upp is...

När du menar givarna, är det de två givarna som sitter vid utblås och på ett av kylrören? Sen sitter det en lite större komponent i mitten av själva förångaren. Vad jag läst mig till så ska den vara för att förhindra att is byggs upp.. Kan det vara något att försöka byta?

Anta att det inte är värt att fylla på kompressorn, även om jag har någon som kan fixa det?

Tack för er tid.

Lite fråga. Vad ska man köpa? Många märken / modeller verka ha problem så jag tittar nästan mig blint på garanti..

Och när det gäller garanti så hittade jag märket Gorenje som man nu får 70 mån garanti...

Vad säger ni? Allt jag rör vid strular så garanti är viktigt för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.