P
Hej!

Monterar helglasad altandörr från elitfönster. Tung rackare med isolerglas + ett yttre enkelglas. Har karmen helt i våg och lod på alla ledder samt korrekt diagonal, men dörrbladet hänger. Alltså en rejäl glipa i överkant vid gångjärn, ingen glipa i nederkant.

Enligt monteringsanvisningarna ska man lossa det nedre gångjärnet och skruva in justerskruvarna, och sedan dra åt gångjärnet igen. Men det finns inga justerskruvar, de gängade hålen där de borde sitta gapar tomma.

Ringde och frågade supporten, och enligt dom ska jag istället dra åt karmen mot stommen, så att den inte längre är i lod, så att den ska dra med sig dörrbladet. Dom monterar inte ens justerskruvarna, för dom tycker inte att man ska använda dom. Innan jag ger mig på det och gör ännu mer åverkan på karmen än jag redan har gjort, skulle jag vilja ha input från någon med praktisk erfarenhet av liknande. Jag är totalt osugen på att justera karmen så den blir sned med bibehållen glipa.

Att på gammalt sätt knäcka till gångjärnen är enligt uppgift ett big no-no.
 
Bilder underlättar
 
P
Tar en närbild av varje hörn
 
  • Närbild av ett hörn där en persienn möter en grå karm och en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett fönsterhörn med vit karm mot en röd tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett dörrhörn med dörrgångjärn och isoleringsskum vid vägganslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av hörnet där en vit dörr möter en fönsterkarm och persienn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en helhetsbild och bild på gångjärnen i öppet läge
 
P
Ok, får fixa det imorgon. Har för övrigt hissat upp gångjärnen 1 cm bara för att kunna stänga den överhuvudtaget, inget jag hoppas behöva ha kvar.
 
Hej
Har samma problem.
Fick du ordning på dörren & isf hur ?
Mvh
 
Man lossar på insex skruven ovanpå gångjärnen och där i kan man justera dörren i förhållande till karmen
 
P
Jo precis, och vid bakstycket eller vad det heter, delen av karmen där gångjärnen sitter, fick jag helt enkelt acceptera att glipan mot dörrbladet är större uppe än nere. Bestämde att det viktiga är att dörren går lätt och hänger så att den inte öppnar eller stänger sig själv. Det lyckades och vid det här laget bryr jag mig inte om glipan.
 
Ok så om jag förstår er rätt, först skruvar man av hatten på gångjärnen, sen skruvar man loss insexskruven, & där under insexskruven finns något som man kan justera dörren i sidled med. Det är alltså inte insexskruven i sig som man justerar med ?
Jag ska undersöka lite senare ...
 
P
människa människa skrev:
Ok så om jag förstår er rätt, först skruvar man av hatten på gångjärnen, sen skruvar man loss insexskruven, & där under insexskruven finns något som man kan justera dörren i sidled med. Det är alltså inte insexskruven i sig som man justerar med ?
Jag ska undersöka lite senare ...
Jo, det är insexskruven du justerar höjden med. Den ska du inte ta bort.
 
Ja ok. Men kan man verkligen få dörren att sluta hänga genom att justera höjden på gångjärnen? :thinking: Känns mer som att man skulle vilja justera översta gångjärnet utåt i sidled på något sätt
 
människa människa skrev:
Ja ok. Men kan man verkligen få dörren att sluta hänga genom att justera höjden på gångjärnen? :thinking: Känns mer som att man skulle vilja justera översta gångjärnet utåt i sidled på något sätt
Är karmen snett/skevt monterad kan inte det kompenserar enbart genom gångjärnen. Då kan du få börja med karmskruv/karmhylsor. Och lutar hela karmen snett utåt i blir det mera arbete, då är karmen felaktigt monterad från början.
Gångjärnsjustering är för att justera i höjdled.
 
Karmen sitter helt i våg & i lod. Det är det som är så skumt. Jag har även testat att dra karmens stolpar så att de lutar lite, först åt en hållet, sen åt andra hållet.
Finns ju justerskruvar att köpa & sätta i gångjärnens plattor mot karmen som jag funderat lite på.
 
människa människa skrev:
Karmen sitter helt i våg & i lod. Det är det som är så skumt. Jag har även testat att dra karmens stolpar så att de lutar lite, först åt en hållet, sen åt andra hållet.
Finns ju justerskruvar att köpa & sätta i gångjärnens plattor mot karmen som jag funderat lite på.
Och den har inte hamnat lite diagonalt fel, dvs sidor sitter på olika djup, och sedan har sidokarmstyckena dragits fast mot väggregel så att hela karmen spänner?
Vad är det för fabrikat på dörren?
 
Vet faktiskt inte fabrikatet. Enda märkningen är den här Etiketter med CE-märkning och tillverkningsinformation på en fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.