Ska knipsa av massa spikar som sticker igenom råsponten på taket (innan målning kan ske). En hovtång borde göra jobbet bäst, men jag söker en hovtång som har ordentlig kraft, alltså typ kraftavbitare hovtång. Någon som har tips på lämplig sådan eller bättre sätt. Vill inte använda vinkelkap pga gnistor.

mvh Richard
 
Min najtång som jag har vid armering är det bra bett i.
 
Jag har använt en Bahco 1519 ändavbitare till precis det.
 
Ändavbitare är det du söker. Knipex gör bra tänger
 
En ändavbitare skall det vara. Min är av fabrikat E.A.Berg men de tillverkas inte längre tyvärr.
 
H heimlaga skrev:
En ändavbitare skall det vara. Min är av fabrikat E.A.Berg men de tillverkas inte längre tyvärr.
Det är inte samma som Bahco 1519? Jag har en E A Berg också och de är identiska, smidda i samma form, käftarna utbytbara.
 
nanowire nanowire skrev:
Det är inte samma som Bahco 1519? Jag har en E A Berg också och de är identiska, smidda i samma form, käftarna utbytbara.
Det borde det inte vara, det är en najtång.
 
C C.Lundin skrev:
Det borde det inte vara, det är en najtång.
Jag vet inte vad den kallades i gamla E A Berg-kataloger men nu verkar den listas som både ändavbitare och najtång.

Den är hur som helst en väldigt bra avbitare, de utbytbara käftarna är väldigt hårt härdade (på min ena tång har jag tyvärr spräckt hörnet på ett av skären då jag var lite oförsiktig.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.