Veckans Fredagshus är inget mindre än garaget som förvandlades till bostad i tv-programmet Husdrömmar. Lars Wide är klar med sin husdröm. Nu får vi se det spektakulära resultatet.

Du kan läsa artikeln här: Från garage till cool industrivilla via Husdrömmar
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jag gillade verkligen badrummet, ovanlig i sin stil (tycker jag) och snyggt.
Annars lite väl mycket öppna ytor och sten.

En sak undrar jag över, man lägger ofta fokus på vinkylare och garderober man kan gå runt i men varför ser man aldrig ett hus med ordentliga lokaler för att snickra och fixa eller binda flugor eller nått annat trevligt och efterlängtat?
 
  • Gilla
nilsthore och 3 till
  • Laddar…
Excel
Håller med, i gamla hus finns som oftast hobbyrum eller liknande. Själv skulle jag aldrig klara mig utan ett sådant rum. Var förvaras alla verktyg?
 
  • Gilla
  • Älska
nilsthore och 3 till
  • Laddar…
Älskar badrummet på bottenvåningen! Betong, trä och koppar, allt man kan önska sig. Fint tegel så himla synd att putsa utsidan. Syns dock på fastighetskartan att det går en samfällighet rätt över tomten, lite olyckligt.
 
Finns det inget garage?
:)

”Biblioteket” ser ju hyfsat stort ut att ha som arbetsrum.

Men Två sovrum på ett 220kvm stort hus...?


Och varför bygger man ett ”drömhus” om man inte ämnar bo i det?

”Lars Wide är klar med sin husdröm.
Lars har gjort ombyggnaden med kärlek och omsorg, allt skulle bli perfekt.
Anledningen till att vi får se slutresultatet av Lars Wides husdröm är att det just nu ligger till salu.”
 
G Grindstolpe skrev:
Finns det inget garage?
:)

”Biblioteket” ser ju hyfsat stort ut att ha som arbetsrum.

Men Två sovrum på ett 220kvm stort hus...?


Och varför bygger man ett ”drömhus” om man inte ämnar bo i det?

”Lars Wide är klar med sin husdröm.
Lars har gjort ombyggnaden med kärlek och omsorg, allt skulle bli perfekt.
Anledningen till att vi får se slutresultatet av Lars Wides husdröm är att det just nu ligger till salu.”
Jag skulle kunna tänka mig att byta rätt många drömmar mot 8 miljoner... :)

Å andra sidan tror jag att såna här människor ofta drivs av processen, inte det färdiga resultatet.... Vägen till drömhus är drömmen helt enkelt...
 
  • Gilla
KristofferEmma och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att byta rätt många drömmar mot 8 miljoner... :)

Å andra sidan tror jag att såna här människor ofta drivs av processen, inte det färdiga resultatet.... Vägen till drömhus är drömmen helt enkelt...
Jo, så är det. Var mer en retorisk fråga.

Smaken är ju som baken och det finns folk med pengar till det mesta, men denna villa ligger rätt ordentligt högre i pris än kringliggande i samma område.

Kul som vanligt iaf att läsa om dessa Fredagshus.
 
Excel Excel skrev:
Håller med, i gamla hus finns som oftast hobbyrum eller liknande. Själv skulle jag aldrig klara mig utan ett sådant rum. Var förvaras alla verktyg?
Generellt saknas förvaring i framförallt nyare lägenheter men även villor.

Tycker faktiskt stilen med lite 50-talskänsla var fin. Det är dock inte alls min stil, framförallt inte den öppna planlösningen. Coolt på bilder och nog när man har fest / gäster, men vardagslivet? Slösas mycket utrymme. När sen mamma vill läsa, pappa laga mat med en polare, de två barnen vill kolla film resp spela Playstation med sina kompisar så räcker plötsligt inte 220kvm till...

Och hur städar man damm från tegel och råspont.

Men som sagt, smakfullt att se på...
 
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Generellt saknas förvaring i framförallt nyare lägenheter men även villor.

Tycker faktiskt stilen med lite 50-talskänsla var fin. Det är dock inte alls min stil, framförallt inte den öppna planlösningen. Coolt på bilder och nog när man har fest / gäster, men vardagslivet? Slösas mycket utrymme. När sen mamma vill läsa, pappa laga mat med en polare, de två barnen vill kolla film resp spela Playstation med sina kompisar så räcker plötsligt inte 220kvm till...

Och hur städar man damm från tegel och råspont.

Men som sagt, smakfullt att se på...
För gruppen yngre barnfamiljer och de där åren innan skilsmässan förändrar behoven har vi byggt alla trevliga 70-talsförorter med bilfria vägar och praktiska hus i primärfärger.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Patrik440
Enda användning jag kommer på för den där vinkällaren som kommer upp ur golvet är som lyftbord när man behöver greja med någon av sina veteranmopeder.

Barn justerar styret på en leksaksmoped bredvid en verklig veteranmoped.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan skulle jag komplettera med att installera sittpinnar lite här å var för en del av mina husdjur.

/P
 
  • Älska
skydiver
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För gruppen yngre barnfamiljer och de där åren innan skilsmässan förändrar behoven har vi byggt alla trevliga 70-talsförorter med bilfria vägar och praktiska hus i primärfärger.
Jaha, Jo, då förstår jag, öppet utrymme för en rullstolshiss och inga trösklar. Då går det ihop. ;)
 
  • Haha
linneac och 1 till
  • Laddar…
Det vore intressant att veta hur många av ”husdrömmar-husen” som inte lagts ut till försäljning ungefär just när de blivit färdiga!
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det vore intressant att veta hur många av ”husdrömmar-husen” som inte lagts ut till försäljning ungefär just när de blivit färdiga!
Troligen lätträknade.
Tyvärr verkar det inte vara några bra drömmar kring dessa hus :giggle:
 
J
Känns som att kommentarerna var oväntat negativa? Även om det inte är stilen jag skulle föredra att bo i är det ju extremt välgjort och fint enhetligt tema. Som helhet och i detaljerna är det nästan som ett konstverk.

Visst var ägaren tydlig med att det skulle säljas även i programmet? Har för mig det, men kanske blandar ihop.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Visst var ägaren tydlig med att det skulle säljas även i programmet? Har för mig det, men kanske blandar ihop.
Ja, precis dom tidigare nämnts ligger drömmen i förverkligandet. Jag var redan då programmet sändes oerhört imponerad över detaljarbetet och glädjen byggaren hade. Snyggt! Intressant! Lockande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.