jonmo jonmo skrev:
En arkitekt kan givetvis påverka priset på det sätt du beskriver. Dock är det värt att tänka på att ett kataloghus ofta optimerats för billighet, så förvänta dig inte att det blir så mycket billigare i slutändan med en arkitekt. Som tidigare sagt är ju 80 m2 (som jag sa tidigare bör du kunna bygga runt 100) ett ganska litet hus och därmed blir m2-priset högre.



Jag vet inte vad du menar med "flygel". Med era förutsättningar känns ett avlångt hus med ett väldigt klassiskt sadeltak som en bra lösning, och då kan ju enda änden vara vardagsrum öppet i nock i den stil du länkat. Maximera takvinkeln för maximal volym i vardagsrummet.
Vi är också mer intresserade av sällskapsytor än antal sovrum och antal badrum. Det räcker med ett badrum och ett "föräldrasovrum" (t.ex. som loft ovan sänkt tak med kök under det sänkta taket. Köket vetter då mot det inglasade rummet med öppen spis i en öppen planlösning. Se högra flanken på min skiss...
På andra flanken (antingen om ett L eller ett U skulle vi vilja att övervåningen slutar så att det blir en ingång från övervång till takterrass ovan vänstra flanken på skissen vi har havsutsikt)
 
Ni får nog fundera på hur liten ni kan ha en sådan flygel utan att den upplevs som trång. Det blir lätt en väldigt konstig känsla med öppet i nock och för liten golvyta. De exempel du visar upp ser alla ut att vara i storleksordningen 30-50 kvm, vilket inte lämnar så mycket yta kvar till resten. Du måste ju ha tillgängligt badrum, kök, tvättstuga och ett tillgängligt sovrum i samma plan också.

Tillgängligt sovrum kan ofta lösas genom att det finns en uppenbar yta i sällskapsrummet som går att bygga om till ett sådant, men resten kommer du inte ifrån.
 
  • Gilla
Mitokondrien och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Hej kattis! Har fortfarande inte riktigt förstått om du menar 80kvm byggarea eller om det är 80 kvm bruttoarea eller bostadsarea. Men tror att du menar en total bruttoarea för hela huset. Du skrev 80 kvm bruttoarea men pga övervåningen utformning blir det bara 60 kvm totalt.

På den ytan kan man absolut inte bygga ett hus i New England-stil, det kräver mycket större area! Alla dessa typiska New England-drag kräver en bred pensel, dvs stora ytor, för att komma till sin rätt. Både in- och utvändigt.

Med din byggrätt så håller jag med jonmo. Ingen U-byggnad kommer att få plats på 40 kvm. Släpp dessa drömmar om New England-stil eller köp en annan fastighet med större byggrätt.

Är helt övertygad om att du kan få ett jättefint hus på 80kvm boarea. Men helst i ett plan, i två plan blir det knepigare men det går. Men du måste bygga ett långsmalt som jonmo skriver och du måste överge tankarna på svulstiga och överdekorerade New England-hus.

Att få in smarta funktioner lär en arkitekt hjälpa dig med. (Vi hade ca 110 kvm, stort luftigt med två sovrum. Nu har vi ungefär samma med tre sovrum, två badrum och en toa.) Så visst går det utmärkt.

Tror nog att du mer måste bestämma dig vad du vill, stil, sovrum, mm.
 
  • Gilla
Mitokondrien och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hej kattis! Har fortfarande inte riktigt förstått om du menar 80kvm byggarea eller om det är 80 kvm bruttoarea eller bostadsarea. Men tror att du menar en total bruttoarea för hela huset. Du skrev 80 kvm bruttoarea men pga övervåningen utformning blir det bara 60 kvm totalt.

På den ytan kan man absolut inte bygga ett hus i New England-stil, det kräver mycket större area! Alla dessa typiska New England-drag kräver en bred pensel, dvs stora ytor, för att komma till sin rätt. Både in- och utvändigt.

Med din byggrätt så håller jag med jonmo. Ingen U-byggnad kommer att få plats på 40 kvm. Släpp dessa drömmar om New England-stil eller köp en annan fastighet med större byggrätt.

Är helt övertygad om att du kan få ett jättefint hus på 80kvm boarea. Men helst i ett plan, i två plan blir det knepigare men det går. Men du måste bygga ett långsmalt som jonmo skriver och du måste överge tankarna på svulstiga och överdekorerade New England-hus.

Att få in smarta funktioner lär en arkitekt hjälpa dig med. (Vi hade ca 110 kvm, stort luftigt med två sovrum. Nu har vi ungefär samma med tre sovrum, två badrum och en toa.) Så visst går det utmärkt.

Tror nog att du mer måste bestämma dig vad du vill, stil, sovrum, mm.
Det är byggarea (inte boyta), alltså den uta som avgränsar byggnad mot tomtyta. "Byggarean är max 80 kvm samt ett uthus/gårdsbyggnad på 20 kvm byggarea. Högsta byggnadshöjd är 3,5 meter (vid platta på mark) med högsta nockhöjd är 6,0 meter med lutning i intervallet 18-27 grader. Uthuset/gårdsbyggnad får ha högsta bygghöjd 2,7 och högsta nockhöjd 4,0 meter."
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hej kattis! Har fortfarande inte riktigt förstått om du menar 80kvm byggarea eller om det är 80 kvm bruttoarea eller bostadsarea. Men tror att du menar en total bruttoarea för hela huset. Du skrev 80 kvm bruttoarea men pga övervåningen utformning blir det bara 60 kvm totalt.

På den ytan kan man absolut inte bygga ett hus i New England-stil, det kräver mycket större area! Alla dessa typiska New England-drag kräver en bred pensel, dvs stora ytor, för att komma till sin rätt. Både in- och utvändigt.

Med din byggrätt så håller jag med jonmo. Ingen U-byggnad kommer att få plats på 40 kvm. Släpp dessa drömmar om New England-stil eller köp en annan fastighet med större byggrätt.

Är helt övertygad om att du kan få ett jättefint hus på 80kvm boarea. Men helst i ett plan, i två plan blir det knepigare men det går. Men du måste bygga ett långsmalt som jonmo skriver och du måste överge tankarna på svulstiga och överdekorerade New England-hus.

Att få in smarta funktioner lär en arkitekt hjälpa dig med. (Vi hade ca 110 kvm, stort luftigt med två sovrum. Nu har vi ungefär samma med tre sovrum, två badrum och en toa.) Så visst går det utmärkt.

Tror nog att du mer måste bestämma dig vad du vill, stil, sovrum, mm.
Så i praktiken kan vi bygga 100 kvm byggarea, 80-20 där 20 kvm byggarea måste vara fristående. Grannar och byggt nära 80-huset med överlappande överhängande tak.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hej kattis! Har fortfarande inte riktigt förstått om du menar 80kvm byggarea eller om det är 80 kvm bruttoarea eller bostadsarea. Men tror att du menar en total bruttoarea för hela huset. Du skrev 80 kvm bruttoarea men pga övervåningen utformning blir det bara 60 kvm totalt.

På den ytan kan man absolut inte bygga ett hus i New England-stil, det kräver mycket större area! Alla dessa typiska New England-drag kräver en bred pensel, dvs stora ytor, för att komma till sin rätt. Både in- och utvändigt.

Med din byggrätt så håller jag med jonmo. Ingen U-byggnad kommer att få plats på 40 kvm. Släpp dessa drömmar om New England-stil eller köp en annan fastighet med större byggrätt.

Är helt övertygad om att du kan få ett jättefint hus på 80kvm boarea. Men helst i ett plan, i två plan blir det knepigare men det går. Men du måste bygga ett långsmalt som jonmo skriver och du måste överge tankarna på svulstiga och överdekorerade New England-hus.

Att få in smarta funktioner lär en arkitekt hjälpa dig med. (Vi hade ca 110 kvm, stort luftigt med två sovrum. Nu har vi ungefär samma med tre sovrum, två badrum och en toa.) Så visst går det utmärkt.

Tror nog att du mer måste bestämma dig vad du vill, stil, sovrum, mm.
Anledningen till den begränsade byggrätten är att det är ett mestadels mycket attraktivt fritidshusområde - med inslag av permanentområden. Tomten är oersättlig, den har funnits i familjen sedan 30-talet.
 
Men utöver det så kan du bygga en attefallsutbyggnad på 15 kvm, och en attefallskomplementbyggnad på 30 kvm. Och en friggebod på 15 kvm. Utan bygglov, men du behöver göra bygganmälan för attefallsdelarna, men finessen är att attefallsdelarna får byggas utöver byggrätten.

Om du har strandskydd så kan det sätta stopp för de bygglovsfria åtgärderna.

Men oftast kan man få igenom lite överyta (8 - 10%) som en mindre avvikelse i bygglovet. I så fall kanske det är smart att inte samtidigt diskutera attefallsutbyggnad, den kan rent "mentalt" komma med i bedömningen av en ytterligare avvikelse.
 
H hempularen skrev:
Men utöver det så kan du bygga en attefallsutbyggnad på 15 kvm, och en attefallskomplementbyggnad på 30 kvm. Och en friggebod på 15 kvm. Utan bygglov, men du behöver göra bygganmälan för attefallsdelarna, men finessen är att attefallsdelarna får byggas utöver byggrätten.

Om du har strandskydd så kan det sätta stopp för de bygglovsfria åtgärderna.

Men oftast kan man få igenom lite överyta (8 - 10%) som en mindre avvikelse i bygglovet. I så fall kanske det är smart att inte samtidigt diskutera attefallsutbyggnad, den kan rent "mentalt" komma med i bedömningen av en ytterligare avvikelse.
BYGGarean (inte boarean) är alltså 80+20 :)
 
Jag tycker det finns mycket som är oklart här. Som sagt godkänns ofta en mindre avvikelse, exempelvis 10% area extra. Utöver det kan du alltså göra en attefallstillbyggnad och hamna strax över 100 i huvudbyggnaden.

Du borde ringa kommunen och fråga
1. Hur de ser på mindre avvikelser
2. Om attefallstillbyggnad godkänns direkt efter bygglov eller om slutbesked krävs för detta.

I övrigt håller jag med ovanstående, L-form blir väldigt svårt att få till med så liten yta. Ha ett öppet sinne, du kan få till ett väldigt fint hus även med räta linjer, med den typ av känsla du efterfrågar. Vägen framåt är att besvara de två frågorna ovan så förutsättningarna blir tydligare, för att sen kontakta en arkitekt som kanske till och med kan lösa upp den här gordiska knuten och trots min skepsis skapa ett NE-hus som du är nöjd med.
 
  • Gilla
Mitokondrien och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Jag tycker det finns mycket som är oklart här. Som sagt godkänns ofta en mindre avvikelse, exempelvis 10% area extra. Utöver det kan du alltså göra en attefallstillbyggnad och hamna strax över 100 i huvudbyggnaden.

Du borde ringa kommunen och fråga
1. Hur de ser på mindre avvikelser
2. Om attefallstillbyggnad godkänns direkt efter bygglov eller om slutbesked krävs för detta.

I övrigt håller jag med ovanstående, L-form blir väldigt svårt att få till med så liten yta. Ha ett öppet sinne, du kan få till ett väldigt fint hus även med räta linjer, med den typ av känsla du efterfrågar. Vägen framåt är att besvara de två frågorna ovan så förutsättningarna blir tydligare, för att sen kontakta en arkitekt som kanske till och med kan lösa upp den här gordiska knuten och trots min skepsis skapa ett NE-hus som du är nöjd med.
Ja, klurigt verkligen!

Om vi bygger ett attefallshus på 30 kvm (vi vill ha uthyrningsmöjligheter då det är ett attraktivt fritidsområde), kan man alltså nyttja de återstående 10 kvm av attefallstillbyggnad till huvudbyggnaden - eventuellt då?

Vi har alltså 20 kvm ytterligare byggrätt (byggarea), men den byggnaden skall vara fristående från den med byggarea 80 kvm (plus eventuellt lite till). Allra viktigast än NE är att ta tillvara den utsikt vi har och en övervåning (inredd vind, 1 ½ plan) skulle ge en maffig utsikt.
 
Jag tror du får läsa på reglerna för attefallstillbyggnad respektive attefallshus. Det är olika saker med liknande namn. Din fråga i sista inlägget verkar utgå från felaktiga premisser.
 
K kattis1977 skrev:
Ja, klurigt verkligen!

Om vi bygger ett attefallshus på 30 kvm (vi vill ha uthyrningsmöjligheter då det är ett attraktivt fritidsområde), kan man alltså nyttja de återstående 10 kvm av attefallstillbyggnad till huvudbyggnaden - eventuellt då?

Vi har alltså 20 kvm ytterligare byggrätt (byggarea), men den byggnaden skall vara fristående från den med byggarea 80 kvm (plus eventuellt lite till). Allra viktigast än NE är att ta tillvara den utsikt vi har och en övervåning (inredd vind, 1 ½ plan) skulle ge en maffig utsikt.
Det är inte klurigt tycker jag, bara oklart. Läs på reglerna eller ta hjälp av arkitekt eller framtida KA direkt för att utreda frågorna.

1,5 plan med 6 m nock blir inte så stort, men man kan ev lösa det med attefallstakkupor.

Ett sista råd: om ni ämnar hyra ut attefallshuset, se till att planera tomten på ett sådant sätt att det hamnar på motsatt sida huset från era sociala ytor, så ni slipper dela dessa med ev. hyresgäster.
 
  • Gilla
kattis1977
  • Laddar…
K kattis1977 skrev:
Kan man ge arkitekt uppdrag att välja ekonomisk smarta lösningar jämfört med kataloghus?'


När du säger kostar en slant", menar du då anlitandet av en arkitekt?
Kan arkitekten påverka byggpriset genom de lösningar och materialval hon eller han föreslår? Alltså har arkitekten en fördel även på så vis, jämfört med om man väljer ett kataloghus?
En duktig arkitekt kan minimera och anpassa huset enl dina önskemål med de funktioner du eftersöker och på så sätt utforma ett billigare hus!
 
  • Gilla
Mitokondrien och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Har själv ett litet hus, två barn och ytan känns aldrig tillräcklig. Vi har oxå väldigt begränsande bygglovsregler som sätter käppar i hjulet på kreativiteten. Nu kan inte vi riktigt göra detta då huset redan står på plats och jag har inte forskat i om det stämmer men en granne sade till mig att "man alltid får bygga nedåt" .
Ingen aning om det stämmer men om vi inte hade huset på plats hade jag nog gärna utnyttjat min slänt och haft en källare under huset.
Mvh
Fredrik
PS förmodligen stämmer det inte. I synnerhet då vårat område kräver bygglov för mur på 1m lång och 51 cm hög, detta även om jag ställer den mitt på tomten. Märkligt.
 
Med en BYA på 80kvm så blir ju BOA någonstans kring 65-70kvm.

Det är inget monsterhus men går ju absolut att få till. Och som nämndes, u-hus funkar inte, det kommer inte bli bra. New England hade man förvisso kunnat göra i liten skala och inte ha skärmtak/verabda som jag tycker är karaktäristiskt utan bygga detta i efterhand som ett skärmtak (15kvm bygglovsfritt)

Vidare så får man ju som sagt göra 15kvm attefallstillbyggnsd, om detta inte är bortavtalat i detaljplan vill säga.

Då jag inte riktigt vet vad ert behov är får jag helt enkelt gissa. Men jag hade gjort ett rakt hus, inte för smalt (säg 6.6*10m) med 1 sovrum, 1 badrum/tvätt och stor öppen sällskapsyta. Sedan ett sovloft till eventuella gäster.

Behövs ytterligare ett sovrum hade jag nyttjat attefallsutbyggnaden till detta och gjort en liten vinkel ut på framsidan. Hade man då sedan velat ha new England utseendet så hade jag kompletterat med ett skärmtak från attefallsvinkeln och vidare längs med långsidan.

(y)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.