J
Hej på er!

Vi bor i ett villakvarter med ganska liten tomt (550kvm).
Man har sprungit runt med elgräsklippare i ett par år nu. Man tänkte: ”man behöver väl ändå ingen robotgräsklippare för den lilla plätten..”
Och lite snål var man också då man tyckte en Husqvarna var för dyr.

Nu blev jag trött på att behöva åka till åvc varje gång man klipper gräs, så köpte en Worx Landroid M500 2019. Haft den i ett par dagar nu och är nöjd.

Men!!!!...
Gräsmattan är inte jätterolig, den är inte jämn, mycket ogräs, klöver och maskrosor.

Förra ägaren har kanske inte skött mattan så bra, och jag har inte prioriterat den heller förens nu.

Jag vill ha en (iaf ganska) jämn, grön matta utan ogräs och klöver. Kanske inte riktigt som Olle Bergs (i all ära), men en helt ok matta!

Jag har försökt att läsa mig till vad det är som gäller, och önskar lite tips och råd.

Är det nån idé att vertikalskära på slutet av sommaren/närmare hösten, toppdressa för att jämna ut och stödså nytt gräs?

Eller skall man helst rafsa hela mattan, sprida järnsulfat för att ta kål på mossan och sedan gödsla med lite kväve och mycket fosfor och kalium?
Alternativt lägga det på is så länge och börja ett program till våren istället?

Bifogar några bilder så ni får en idé om hur gräsmattan ser ut.

Ojämn gräsmatta med områden av klöver och maskrosor bredvid lekställning och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgården sluttar en del mot tomten bakom oss.
Ojämn gräsmatta med klöver och maskrosor bredvid en husvägg och luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sluttar även mot grannens garage.
Ojämn gräsmatta med klöver och maskrosor längs stenkant i bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framsidan. Finns en gång med markplattor och en likadan plätt till.
 
Redigerat:
J JD072 skrev:
Hej på er!

Vi bor i ett villakvarter med ganska liten tomt (550kvm).
Man har sprungit runt med elgräsklippare i ett par år nu. Man tänkte: ”man behöver väl ändå ingen robotgräsklippare för den lilla plätten..”
Och lite snål var man också då man tyckte en Husqvarna var för dyr.

Nu blev jag trött på att behöva åka till åvc varje gång man klipper gräs, så köpte en Worx Landroid M500 2019. Haft den i ett par dagar nu och är nöjd.

Men!!!!...
Gräsmattan är inte jätterolig, den är inte jämn, mycket ogräs, klöver och maskrosor.

Förra ägaren har kanske inte skött mattan så bra, och jag har inte prioriterat den heller förens nu.

Jag vill ha en (iaf ganska) jämn, grön matta utan ogräs och klöver. Kanske inte riktigt som Olle Bergs (i all ära), men en helt ok matta!

Jag har försökt att läsa mig till vad det är som gäller, och önskar lite tips och råd.

Är det nån idé att vertikalskära på slutet av sommaren/närmare hösten, toppdressa för att jämna ut och stödså nytt gräs?

Eller skall man helst rafsa hela mattan, sprida järnsulfat för att ta kål på mossan och sedan gödsla med lite kväve och mycket fosfor och kalium?
Alternativt lägga det på is så länge och börja ett program till våren istället?

Bifogar några bilder så ni får en idé om hur gräsmattan ser ut.

[bild]
Trädgården sluttar en del mot tomten bakom oss.
[bild]
Sluttar även mot grannens garage.
[bild]
Framsidan. Finns en gång med markplattor och en likadan plätt till.
På hösten är det perfekt att vertikalskära den och inget mer kanske lite gräsfrön
Sedan så fort snön är borta på våren så kör du en antimosskur med mossrivning och en kur till
Sedan toppdress med sand och frö och gräsgödsel
Så kommer du få en toppenmatta
 
  • Gilla
JD072
  • Laddar…
J
B byggarätt skrev:
På hösten är det perfekt att vertikalskära den och inget mer kanske lite gräsfrön
Sedan så fort snön är borta på våren så kör du en antimosskur med mossrivning och en kur till
Sedan toppdress med sand och frö och gräsgödsel
Så kommer du få en toppenmatta
Iom jag inte vet vad jag har för grässort, är det lämpligt att välja t.ex Weibulls extra green?
 
T
Fyller på i tråden... Gödsel, vilket märke/modell är absolut BÄST och när bör man gödsla, både vår/höst, även läst att man skall ha olika sorter på vår/höst.

Vill få fart i gräsmattan så bra som möjligt och slippa stöd så överallt.
 
J JD072 skrev:
Iom jag inte vet vad jag har för grässort, är det lämpligt att välja t.ex Weibulls extra green?
Välj långsamtväxande med så hög halt av smalbladiga grässorter
 
Där är extra green ett bra alternativ, min är fin iallafall fast lite klöver på några ställen
 
Med robot behöver man inte gödsla så mycket, det du kört till återvinningen blir gödsel i din gräsmatta.

Protte
 
J
prototypen prototypen skrev:
Med robot behöver man inte gödsla så mycket, det du kört till återvinningen blir gödsel i din gräsmatta.

Protte
Även när man inte har så mycket gräs i gräsmattan? Vill få gräset att ta över i mattan.
 
T
Personligen skulle jag aldrig mossriva en gräsmatta då det bara gör saker värre.

Jag vertikalskär på våren och toppdressar.
Gödslar tre gånger innan juli samt en giva kalk.
Har väldigt lite gräsmatta kvar nu men roboten hinner ändå inte med då det växer flera cm om dagen.

Vilken sorts gödsel spelar mindre roll då det är samma saker i dom, men ta en med stora korn så ser du lättare var dom hamnar i gräset.
 
T Thörre skrev:
Personligen skulle jag aldrig mossriva en gräsmatta då det bara gör saker värre.

Jag vertikalskär på våren och toppdressar.
Gödslar tre gånger innan juli samt en giva kalk.
Har väldigt lite gräsmatta kvar nu men roboten hinner ändå inte med då det växer flera cm om dagen.

Vilken sorts gödsel spelar mindre roll då det är samma saker i dom, men ta en med stora korn så ser du lättare var dom hamnar i gräset.
I samband med kemisk mossbekämpning så är det rekomenderat att mossriva samt att vertikalskära!
Att mossbekämpa kemiskt är bra på hösten då man kan få fart på gräset tidigt på våren
 
J
B byggarätt skrev:
I samband med kemisk mossbekämpning så är det rekomenderat att mossriva samt att vertikalskära!
Att mossbekämpa kemiskt är bra på hösten då man kan få fart på gräset tidigt på våren
för ca en vecka sedan slängde jag ut Algomin Mossa. Kan det vara bra nu (har fått lite regn med senaste dagarna) att vertikalskära i 2 riktningar? Sedan toppdressa och så nytt gräs?

Jag bor i Jönköping och misstänker det är för sent med vanlig gödsel nu. Ska jag vänta någon vecka efter dessa åtgärder och höstgödsla?
 
Gödsla, gödsla, gödsla, gödsla, gödsla.

Börja i rätt ände, få gräset att trivas. Oavsett om du tar kol på mossan eller river bort allt annat som inte ska vara där så måste det finnas nåt som ska ta över.

Satsa på ett BRA gödsel, det är definitivt inte samma i alla säckar som någon skrev här ovanför.
En bra kickstart är blåkorn, den får fart på det mesta. Lägg ut vid regn eller om du har möjlighet att vattna efter ska du göra det.
Xeed.se har bra grejer för privatpersoner!

/Martin
 
J
MarwinD MarwinD skrev:
Gödsla, gödsla, gödsla, gödsla, gödsla.

Börja i rätt ände, få gräset att trivas. Oavsett om du tar kol på mossan eller river bort allt annat som inte ska vara där så måste det finnas nåt som ska ta över.

Satsa på ett BRA gödsel, det är definitivt inte samma i alla säckar som någon skrev här ovanför.
En bra kickstart är blåkorn, den får fart på det mesta. Lägg ut vid regn eller om du har möjlighet att vattna efter ska du göra det.
Xeed.se har bra grejer för privatpersoner!

/Martin
Tack för ditt svar!
Det fetade: Tror du inte gräset kommer trivas bättre efter vertikalskärning, nya gräsfrön och toppdress?

Undrade även om det inte är för sent på året för ”vanlig” gödsel, och om det inte är bättre att göra dessa åtgärder nu och vänta någon vecka tills det är lämpligt för höstgödsel.
 
J JD072 skrev:
Tack för ditt svar!
Det fetade: Tror du inte gräset kommer trivas bättre efter vertikalskärning, nya gräsfrön och toppdress?

Undrade även om det inte är för sent på året för ”vanlig” gödsel, och om det inte är bättre att göra dessa åtgärder nu och vänta någon vecka tills det är lämpligt för höstgödsel.
Gödsel är inget för höst... sanera mossa och annat och låt gräset ta sig till våren
 
Sen när är augusti höst?

tycker du har täckning på det flesta ställen så jag skulle börjat med gödsel. Du har ju robot så du behöver ju inte ens bli svettig på kuppen.
Som sagt, få gräset att trivas till att börja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.