Hej

Har precis gått och köpt mig ett växthus och klurar nu på hur jag skall lösa vatten till detta.
Planen är att från vattenutkastaren göra någon T-Koppling (en till växthus och en till "vanliga" trädgårdsslangen)
Någon som har en bra lösning i den änden?

Vad skall man gräva ner för slang? Finns ju PEX eller PEM, är inte med på skillnaden. Längden är kanske 30 m, funkar det med 16 mm eller skall man köra grövre?
Jag skall bara ha kallt vatten så jag tolkar det som PEM är fullgott att köra med. Finns det vit PEM? Jag måste dra upp den på husväggen en bit och svart blir inte vidare snyggt.
 
Redigerat:
När du väl har vatten framme, ställ en tunna en bit ovanför jordytan och koppla en droppslang till tunnan. Sen kan du fylla tunnan med timer.
 
engs
Jag har grävt ner 16mm PEM själv till ett växthus byggt i sommras, men bara ~10m från utkastare. Börjat ångra mig lite att jag inte la ner en grövre när jag ändå höll på. Ligger i markskyddsrör visserligen men tveksamt att jag får i en grövre slang nu, har nog en för kraftig böj under mark.. eftertankens kranka blekhet.

Själva droppbevattningen får jag ordna först efter årets odlingssäsong är över så man kan planera allt ordentligt inför nästa. Först då jag ser om flödet räcker utan att konstra med ventiler eller så för att sektionera upp det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.