Hej! Vi var ute med vår husbil och i en rondell föll en loggbok ned och skadade bordet.
Ett nytt bord kostar 9000 kr, så nu undrar jag om det går att laga med något så att det
blir snyggt. Husbilsfirman sa att det finns snickerier som kan limma på en ny skiva uppe på
den skadade. Men skadan är ju inte så stor tycker jag så går det så vill jag försöka själv.
 
  • En tändsticksask bredvid en spricka på ett ljust bord, illustrerar skada efter en fallande loggbok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en laminatskiva. Jag tror inte det går att fixa skadan på något bra sätt, bäst blir nog att byta hela bänkskivan.
Men, kanske någon annan har en smart lösning.
 
A
Allt till husbilar och husvagnar är ju sådana lättviktsskivor, därför går det hål genom laminaten och bäraren under. Kanske går det att spackla skadan och sätta på en dekorplast över hela skivan. Har ni köksbänkar mm i samma laminat?
 
mowatom skrev:
Allt till husbilar och husvagnar är ju sådana lättviktsskivor, därför går det hål genom laminaten och bäraren under. Kanske går det att spackla skadan och sätta på en dekorplast över hela skivan. Har ni köksbänkar mm i samma laminat?
Ja tyvärr, funderar på om jag ändå ska ta det på försäkringen.
 
Plastic padding, slipa och lämna till ett måleri för lackering?
 
  • Gilla
borje o
  • Laddar…
Lägg en duk över :D
Annars hade jag nog försökt spackla och sen låta något snickeri limma på nytt laminat. Såna som håller på med köksluckor mm gör ju det hela tiden.
 
  • Gilla
borje o
  • Laddar…
Jag hade tagit fram borren och borrat bort skadan.

Sedan limmat dit lämplig plugg/laminat.

/ATW
 
  • Gilla
borje o
  • Laddar…
Det ser ut att vara tomt under, vilket är helt sjukt och isf inte konstigt att det lätt går sönder.. om det är så att det är tomt under, OCH okej med en ful undersida, försök göra ett hål i undersidan och limma något lämpligt underifrån som är större än skadan. Det är viktigt att få ett riktigt bra tryck från både över och undersida dock... jag skulle ta en tjock bit mdf och lägga på en bit packtejp på den på ovansidan innan jag körde på med alla tvingar i min ägo/som får plats!

Om det inte är ihåligt skulle jag köra på med lagningsvax i rätt färg, det kommer synas men inte synas så mycket. Alternativt limma på ett nytt lager laminat, men det är nog dyrast och/eller svårast att få bra själv. (Ffa svårt att få till trycket, sen kan ett fint avslut vara svårt att få till också.)
 
  • Gilla
borje o
  • Laddar…
Patrik440
A ArneTW skrev:
Jag hade tagit fram borren och borrat bort skadan.
Ja perfekt med en mugghållare ! :)

/ P
 
  • Haha
lordi
  • Laddar…
Jag har aldrig provat laga en bordsyta, men jag har ofta lagat liknande skador i kolfiberskalet på modellflygplanvingar. Eftersom det i detta fallet bara är en estetisk skada kan kanske följande metod fungera (testa gärna först genom att skapa liknande skada i exempelvis en tom plastförpackning):

1. Försök bända den nedtryckta fliken på plats. Det går förmodligen lättast med en väldigt liten spårskruvmejsel eller ett bladmått. Om inte det funkar kan en tunn nål bockas till en krok för att lyfta upp den nedtryckta fliken.

2. Om skadan är mycket djup kan det kanske bli nödvändigt att fylla i under fliken med spackel eller liknande för att ge stöd åt fliken.

3. Applicera LITE tunnflytande CA-lim i brottytan. En del CA-flaskor levereras med en mycket tunn pip som kan sättas fast på öppningen. Om du inte får tag på en sådan förpackning kan du droppa ut några droppar på en oömtålig yta (exvis en mjölkförpackningskork) och flytta en liten droppe med hjälp av en spetsig tandpetare.

Några noteringar:
CA-lim i "konsumentbutiker" (Jula, Biltema, bensinmacken, etc) är oftast av medium eller tjock viskositet. Om du inte hittar tunnt CA där så beställ ifrån någon hobbybutik, tex RcFlight: https://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=10831&p=zap-ca-lim-14-gram-liten-tunn

Tunnflytande CA-lim har lägre ytspänning än vatten så det kryper effektivt in i skarvar genom kapilläreffekten. Det har däremot (nästan) ingen fyllande verkan, så skarvarna måste passa väl ihop för att reparationen ska få styrka.

CA-lim smälter vissa plaster på ungefär samma sätt som aceton smälter cellplast. Kontrollera att både ytan och materialet under ytan tål CA-limmet.

Använd INTE aktivatorspray, om CA-limmet härdar för snabbt ger det en ful, mjölkvit, uppskummad fog.

Om du spiller CA, eller om du får för mycket i fogen så torka direkt bort det med hushållspapper eller en sugande trasa. Försök att inte sprida ut det för det blir då en ganska ful, matt yta där. Använd en kontinuerlig rörelse, om trasan stannar finns risk att den limmas fast, vilket blir oerhört fult (tro mig, jag vet :oops: ).

Lycka till!
 
  • Gilla
borje o och 1 till
  • Laddar…
B borje o skrev:
Hej! Vi var ute med vår husbil och i en rondell föll en loggbok ned och skadade bordet.
Ett nytt bord kostar 9000 kr, så nu undrar jag om det går att laga med något så att det
blir snyggt. Husbilsfirman sa att det finns snickerier som kan limma på en ny skiva uppe på
den skadade. Men skadan är ju inte så stor tycker jag så går det så vill jag försöka själv.

Halloj om du tar nått litet och viker upp den biten som tryckts ner... lägg i lite epoxy och lägg ner biten jämna till och ta bort limmet sen är det klart
 
  • Gilla
borje o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.