Hej

Jag håller på att bygga om vårt garage till tvättstuga o groventré jag har bilat bort befintlig platta och grävt ur ca 35 cm. Nu ska det gjutas ett nytt golv med vattenburen golvvärme. Har tänkt följande upplägg.

Leca i botten ca 5-7 cm
Cellplast 10-15 cm
Eps 5-7 cm
Flytspackel med armering och golvvärme.
Klinkers

Har jag glömt något, borde jag ha plast mellan något lager?

Har jag för tunt lager med eps , har läst att man kan ha ännu tunnare lager med eps stämmer det? Hur mycket eps cement behövs för att skapa bärighet?

Är det tillräckligt med isolering för golvvärmen eller borde jag gräva ut mer?

Eller är det något annat jag borde tänka på?

Kom gärna med inspel

Ett garage med utgrävd mark redo för att gjuta ett nytt golv med planerad golvvärme och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage under ombyggnad till tvättstuga med urgrävd mark och bilad platta redo för golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle ha grävt ut mer och lagt på mer isolering. I uterummet tog jag 30 cm enligt rekommendationer för inomhusbyggen. I källaren har vi (p.g.a. takhöjd mm) 12 cm tror jag och det fungerar också men det blir så klart en onödigt hög energiåtgång. Ditt garage verkar ju vara i markplan (=enklare borttransport än i källare) och att skrapa av någon decimeter till är nog att rekommendera. Ska du ha EPS-betong underst och sedan värmesligor i flytspacklet? Det vanliga är att gjuta in värmeslingorna i betongen (dock INTE i EPS) och sedan ev. flytspackla. Ska du ha klinker på betongen behövs ingen flytspackling (om betongen jämnats ut genom att sloda den).

https://www.byggahus.se/forum/threads/eps-betong-eller-vanlig-betong.240219/

/Fredrik
 
Hej och tack för dit svar

Ja du har nog rätt jag kanske ska fundera på att gräva ur lite till vad sägs om ca 20-25 cm cellplast eller motsvarande. (Dvs 15-20 cellplast och 10 eps cement, räknar att eps har ungefär halva isoleringsvärdet) sämre än nybygge men tror det är bra. Övriga huset är inte så bra isolerat

Hade du totalt 12 cm cellplast hur har det fungerat?

Ja jag ska ha eps betong och sedan golvvärmen i flytspacklet, det blir dyrare men isolerar lite och härdar snabbare. kommer värmefördelningen i golvet bli mycket sämre?

Tack för länkarna

/Johan
 
Jag hade nog lagt så mycket cellplast som möjligt och bara gjutit in slingorna i en kaka betong. Då kan du skippa flytspackel och EPS-betong som bara är något halvdant mellanting.

Kan du gräva ut 100 mm till så kan du fylla upp det med makadam, eller leca som du verkar vara inställd på. Ca. 200 mm cellplast och 100 mm betong med slingor. Klinkers på det. Du får givetvis anpassa lite efter din verklighet...
 
  • Gilla
lejon76
  • Laddar…
Tack för era svar

behöver jag ha plast mellan något av lagren?

jag tror att det blir eps då jag vill komma vidare med projektet, någon som vet hur tunt lager eps jag kan lägga. Jag har sedan tänkt flytspackla med armering o golvvärme

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.