Har en del av tomten som jag vill skärma av mot grannen som bor ovanför oss, tomten är sluttande, höjdskillnaden är ganska så stor gissar på ca 3-5 meter.
Denna delen av tomten är stenig och det växar en massa småbuskar och asp samt några enar och tall.

Tanken är att plantera något som växer sig högt närmast tomtgränsen och någon tät buske eller liknande under dessa. har kikat på bergsbambu men den är ju så dyr.
Det är ca 20-30 meters "lucka" som vi vill plantera på.

I övrigt så får det gärna vara vintergrönt... kanske svårt med dessa önskemål, men jag har ingen aning!
Någon som har något tips??
 
Jag blir lite frågande inför ditt 'men den blir så dyr'. Klarar bambu av den plats som du beskrivit är den naturligtvis ett alternativ. Med befintlig växtlighet som tall och en undrar jag om platsen inte är alltför torr för bambu? Men min första fråga är: passar bambu estetiskt in i din trädgårdsmiljö - din beskrivning av 'backen' verkar inte så för mig?

Pris på plantor ligger inte bara på plantsort utan även på storlek vid försäljningen. Köp mindre exemplar och ge plantorna gott om fötterna och kanske vattning också såvida det behövs.

Du har en stor planteringsyta med djup på 20-30 m och rejäl markhöjd så det verkar som om du ändå kan välja ett par mindre parkträd som passar in i den natur som du redan tycks ha. Jag tycker personligen att du ska sätta träd och buskar som växer naturligt i ditt område. Det brukar inte bli bra att bara se 'insynsskydd' som det viktigaste - det kommer så småningom ialla fall. Detta råd gäller framför allt om du inte verkligen är passionerat trädgårdsintresserad och inte avser tillbringa mycket tid med att sköta detta stora trädgårdsparti.

Inställningen att sätta något som växer högt närmast tomtgränsen låter inte bra - det kan ge oändliga framtida konflikter med grannen. Sätter man ett träd så ska man ta hänsyn till att den framtida utvuxna trädkronan skall få plats inne i din trädgård. Om det gäller tex fruktträd, som man normalt beskär, är minimiavståndet mot tomtgräns 2,5 meter; är det ett större träd betydligt längre. Häckar ska planteras inne i trädgården så att man kan sköta dessa utan att gå över på grannens tomt. Om man kommer överens med grannen kan man sätta häck i tomtgräns.

Ett råd är att du går med i den lokala trädgårdsföreningen (medlemskap i en sådan brukar dessutom ge goda rabatter hos trädgårdsmästerierna vilket innebär att du snabbt sparat in medlemsavgiften). Där finner du många passionerade träd-och buskmänniskor som välvilligt delar med sig av sina erfarenheter och som dessutom känner till det som klarar sig och lokalt passar hos dig.

Lycka till och simma lugnt ... felaktiga plantinköp blir alltid dyrt på sikt.
 
oj, utförligt svar! tack! :)

utelämnade visst en viktig del, hela "slänten" är berg så jordmånen är kanske max 2 meter på dem bästa ställena.

grannen är enbart possitiv till alla trädplanteringar jag gör och bryr sig inte om att de skymmer dennes utsikt.

Tänket är att det ska vara grönt och tätt, om bambu passar in eller inte har jag inte tänkt på, så länge det inte är något med enorma frukter eller blommor så är jag nöjd om grönt och tätt uppfylls

"(Fargesia murielae 'Jumbo') Dekorativ, buskig och vintergrön bambu. Trivs bäst i skyddat läge i en humusrik, fuktig jord. Höjd 2-3 m. Lev.storlek 100-125 cm i 10 L kruka. SOL-HSK. Zon 1-3 (4). pris: 690kr"

det var den jag kikade på men såg nu att det finns mindre plantor för 225 kr, antar att dem växer snabbt...


Har ingen lust att spendera flera timmar i månaden med att sköta om denna slänten och har fått uppfattningen att bambu inte kräver så mkt, därför tyckte jag att det kunde passa.



 
Nja, visserligen växer bambu så småningom rejält - den behöver oftast några år på sig att etablera sig - men den kräver djup, näringsrik och fuktig jord. Det räcker alltså inte att bara gräva en rejäl grop. Har du mycket berg är den inte lämplig.

Det finns många vackra barrväxter som nog passar på din bergstomt (undvik thujan - den kommer att kräva arbete efter ett antal år). Ett par cypresser kanske vore lämpligare. Ev komplettera med några rönnar eller liknande. Med din stora tomt kanske du tom kan sätta någon björk - men den ska då sättas nedanför berget för den är vattenkrävande och den ska helst inte stå alltför nära din eventuella gräsmatta. Nu har jag ju inte sett din tomt men den verkar spännande och det skulle vara kul att se några bilder på den! Det kanske går att bevara bergstrukturen och inte rota alltför mycket i detta område utan försöka behålla naturtomten så mycket som möjligt.

Så detta att sätta stor växtlighet nära grannen - även om den nuvarande grannen inte bekymrar sig (det tycks ju som om du har rejält med höjdskillnad) så är det inte ovanligt att man får nya grannar en dag ;).

 
ok, hittade en bild från i våras.... det är grannes hus som syns upptill och det är där vi vill ha grönska... nu syns ju inte själva planteringsplatsen men omgivningen syns ju iaf
 
  • plant.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
här är en sommarbild från en annan vinkel, det kanske ser grönt och tätt ut men det är bara som det ser ut i denna vinkeln...
 
  • plant2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ooooh vilken underbar tomt du har!

Denna ska du naturligtvis inte förstöra med fel plantering! Vad jag i första hand tänker mig är just några, kanske cypresser som jag nämnt tidigare och som blir ganska breda och vidlyftiga, buskar på strategiska platser just för att dämpa insynen från grannen. Kanske någon snyggare gran som inte blir så stor. Björkarna som finns i backen kommer troligen inte bli så väldigt stora och/eller gamla då de riskerar att dö om man får en riktigt torr sommar. Sedan skulle jag personligen vilja bevara naturmarken så mycket som möjligt och satsa på plantering nere i markplanet. Berget är ju sååå snyggt. Lite gallring när det gäller eventuella risiga buskar.

Sedan, när ni bott in er ordentligt och trädgårdsintresset ökar (såvida det nu gör det ;)) kan man sätta små rara växter här och där i bergsskrevorna. Men jag skulle vara väldigt försiktig med att förändra den befintliga fina miljön.

Däremot klarar nog den vackra bergsväggen att man drar upp trädgården lite mer mot berget - såvida ni känner att ni vill ha mer renodlad trädgård för barn och husdjur att leka på.

Alltså - glöm bambu ;) - absolut fel här!

Fördelen med en trädgård som ni har är att den redan i initialskedet kräver väldigt lite arbete. Städning höst och vår räcker. Många är nog avundsjuka på er mark!
 
(undvik thujan - den kommer att kräva arbete efter ett antal år). Ett par cypresser kanske vore lämpligare.
HEJ Vad för något arbete ???
Har själv nyligen planterat båda sorterna , dom är väldigt lika. Vad skiljer dom åt ???
Dvärgtall finns , men finns det någon mitt i mellan den stora tallen ???
Tall trivs nog bra där.
MVH
 
husolle skrev:
(undvik thujan - den kommer att kräva arbete efter ett antal år). Ett par cypresser kanske vore lämpligare.
HEJ Vad för något arbete ???
Har själv nyligen planterat båda sorterna , dom är väldigt lika. Vad skiljer dom åt ???
MVH
Thujan blir inte så snygg efter ett antal år om man inte klipper in den. Cypressen kan också bli väldigt, väldigt stor men det finns lägre sorter i handeln numera. Cypressen är snygg även när den blir äldre och den behöver man inte klippa om den tex står i sweculs backe. Eftersom det inte gäller häck i detta fall föreslog jag någon enstaka cypress.

Jag varnar härinne för thujahäck eftersom många fastnar för att den växer väldigt fort och lockar som insynsskydd. Men ska man ha en snygg häck måste man redan från början hålla in sidorna årligen. I annat fall blir den bred och risig och det är faktiskt bara ytskiktet som är grönt. Jag har kämpat med en 40 m lång thujahäck i över 25 år och den växte årligen 40-60 cm på höjden och klipptes in längs sidorna - bredden är svår att fixa i efterhand. Det blev mycket slitigt jobb och de sista tio åren fick jag hyra bil för att få bort allt klippet. Men snygg var den  ::) - så länge jag hade trädgården. Ingen thuja i min nya trädgård. Varken thuja eller cypress är glada för föryngringsbeskärning.
 
kul att höra att någon gillar tomten, jag gör det då inte...
Har gjort om en del sedan dessa bilder togs men har ingen kamera för att dokumentera detta...

Men tanken är att ris och sådant ska bort från berget och sedan göra någon enklare plantering av typ nån liten låg buske eller liknande.
Högst upp på kullen är det två st japanska körsbärsträd som dock inte syns på dessa bilder.

gick in på hortogreen.com å kikade på cypresser, är det ädelcypress som lämpar sig bäst då tro?
 
  • Gilla
Johan92
  • Laddar…
Kolla med din lokala trädgårdsförening (oh så jag tjatar om detta :surprised:). Visserligen kan man checka med någon på plantskolan men då ska man naturligtvis prata med någon som verkligen kan växter (vilket inte alltid är fallet). Barrträd brukar vara dyra i inköp så det gäller att välja rätt från början. Du ska välja en sort som inte blir 15 meter hög.
 
är det för sent för att sätta cypresserna nu på året?
det är ju trots allt mellan 5-10 grader ... bor i Åkersberga...
 
Kolla med din lokale plantskola. Jag skulle inte riskera plantering nu i höst, dock, eftersom barrväxter inte är så billiga.
 
ok, Jag hittar ingen lokal plantskola  :-? men jag väntar nog ändå med att plantera...
Hur som haver så har vår underbare granne varit i farten igen  >:( , så jag efterlyser igen tips om nåt som är växer snabbt. blir högt, är tätt och vintergrönt, jag struntar blankt i om det passar in eller inte, jag MÅSTE ha insynsskydd till varje pris!!

Mina hundar kommer snart bli utom kontroll pga denna man :-/ !
Så snälla ge mig tips! oavsett om det passar in i miljön eller inte... zon 4 bor jag i...

/Desperat!
 
Desperat? Hundar utom kontroll? Underbar granne?

NU blir jag nyfiken!!!

;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.