Nu när jag försöker bestämma vilken ugn/spis/fläkt jag ska köpa och skulle gärna kolla och känna på alternativen märkte jag att affärerna har nästan inga modeller utställda. Electrolux har iofs Electrolux Home, men det verkar ganska omöjligt att hitta Bosch vitvaror tex., även i Stockholm. Jag har tom. skrivit till Elgigantens kundservice och frågat om en del olika modeller, de verkar inte ha de flesta alls.

Hur har alla andra gjort? Köper man en ugn utan att ens ha kunnat känna på den?

Jag antar att de försöker spara pengar, men om de inte ens har utställda varor kan jag förstå att de stora varuhusen går i konkurs hela tiden.
 
A abelv skrev:
Nu när jag försöker bestämma vilken ugn/spis/fläkt jag ska köpa och skulle gärna kolla och känna på alternativen märkte jag att affärerna har nästan inga modeller utställda. Electrolux har iofs Electrolux Home, men det verkar ganska omöjligt att hitta Bosch vitvaror tex., även i Stockholm. Jag har tom. skrivit till Elgigantens kundservice och frågat om en del olika modeller, de verkar inte ha de flesta alls.

Hur har alla andra gjort? Köper man en ugn utan att ens ha kunnat känna på den?

Jag antar att de försöker spara pengar, men om de inte ens har utställda varor kan jag förstå att de stora varuhusen går i konkurs hela tiden.
Jag vet inte var lösningen är men de får ju inte betalt för att vara demo ställe åt internethandeln heller.

Jag är sur på att den lokale sportaffären konkade... var ska jag nu prova ut ny utrustning innan jag beställer den.

/ATW
 
  • Haha
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
Vitvaror köper man ändå såpass sällan att jag tycker det är rimligt att besöka flera olika butiker för att känna på prylarna.

När vi köpte ny kyl o frys för ett par år sedan, så fanns det bara en electrolux modell som passde i utrymmet i köket. Jag var en millimeter från att köpa den. MEN så kom jag till mediamarkt i Barkarby. Där hade de modellen utställd och i drift.

Det visade sig att frysdörren var helt omöjlig att öppna. För electrolux hade rationaliserat bort öppningspedalen som fanns på vår bef. frys, och på just den höjdvariant jag ville köpa, så hade man inte infört öppningshandtag (finns en form av "domkraft" i handtaget på många skåp). När jag tog i för att öppna dörren på mediamarkt så höll jag på att få skåpet över mig. Diskuterade det sedan med säljaren hos electrolux home, som sade att klagomålet var ganska vanligt, lösningen är att en tekniker borrar upp ett hål i nederkant av dörren. Känns väl "sådär".

Det slutade med att jag fick köpa en annan höjd av Bosch, och låta ett snickeri anpassa skåpen ovanför. Köksombyggnaden kostade typ 5 000 extra. Bosh har en lösning som bygger på just ett ventilationshål, men med någon sorts ventil i hålet, som gör att det bara lättar på undertrycket i skåpet, inte läcker in fuktig luft med kondens och energiförbrukning som följd.

Men både då och vid senare byte av diskmaskin, var jag runt på mediamarkt, 5 olika elgiganten, electrolux home, elon osv. Men gör man det var 10 - 15 år så kan man väl stå ut med det.
 
A ArneTW skrev:
Jag vet inte var lösningen är men de får ju inte betalt för att vara demo ställe åt internethandeln heller.

Jag är sur på att den lokale sportaffären konkade... var ska jag nu prova ut ny utrustning innan jag beställer den.

/ATW
Nej absolut, jag tycker däremot att det inte är helt orimligt att man beställer den från butiken ändå, även om den är något dyrare. Lite trevligare att ha en fysisk butik att gå till om man har frågor/problem med varan.

Systemet kanske håller på att förändras, det hade tex varit rimligt om de stora märkena hade "demo ställe" där man kan kolla och känna på allting innan man beställer. Bosch tex lär tappa kunder till Electrolux om man inte kan känna på deras produkter.
 
H hempularen skrev:
Vitvaror köper man ändå såpass sällan att jag tycker det är rimligt att besöka flera olika butiker för att känna på prylarna.

När vi köpte ny kyl o frys för ett par år sedan, så fanns det bara en electrolux modell som passde i utrymmet i köket. Jag var en millimeter från att köpa den. MEN så kom jag till mediamarkt i Barkarby. Där hade de modellen utställd och i drift.

Det visade sig att frysdörren var helt omöjlig att öppna. För electrolux hade rationaliserat bort öppningspedalen som fanns på vår bef. frys, och på just den höjdvariant jag ville köpa, så hade man inte infört öppningshandtag (finns en form av "domkraft" i handtaget på många skåp). När jag tog i för att öppna dörren på mediamarkt så höll jag på att få skåpet över mig. Diskuterade det sedan med säljaren hos electrolux home, som sade att klagomålet var ganska vanligt, lösningen är att en tekniker borrar upp ett hål i nederkant av dörren. Känns väl "sådär".

Det slutade med att jag fick köpa en annan höjd av Bosch, och låta ett snickeri anpassa skåpen ovanför. Köksombyggnaden kostade typ 5 000 extra. Bosh har en lösning som bygger på just ett ventilationshål, men med någon sorts ventil i hålet, som gör att det bara lättar på undertrycket i skåpet, inte läcker in fuktig luft med kondens och energiförbrukning som följd.

Men både då och vid senare byte av diskmaskin, var jag runt på mediamarkt, 5 olika elgiganten, electrolux home, elon osv. Men gör man det var 10 - 15 år så kan man väl stå ut med det.
Precis det jag tänker. Man kan inte se alla små konstigheter som kanske gör att den inte funkar för just mig online. Men det verkar som att det finns en del produkter som inte går att kolla på någonstans (eller så har jag inte hittat dem än). Elgiganten "Megastore" i Barkarby hade mindre än 5 ugnar och fläkt utställda. Kanske 2 integrerade fläkt? Då blir det svårt...
 
Jag var precis och köpte en frys helt osedd, gick endast på specar och recensioner (samt att jag fick 70mån garanti), änsålänge är jag inte missnöjd.
Råd och Rön kan ge visst vägledning, även om de tyvärr inte testar allt på marknaden.
 
A abelv skrev:
Nej absolut, jag tycker däremot att det inte är helt orimligt att man beställer den från butiken ändå, även om den är något dyrare. Lite trevligare att ha en fysisk butik att gå till om man har frågor/problem med varan.

Systemet kanske håller på att förändras, det hade tex varit rimligt om de stora märkena hade "demo ställe" där man kan kolla och känna på allting innan man beställer. Bosch tex lär tappa kunder till Electrolux om man inte kan känna på deras produkter.
Jag tycker det ligger mycket ansvar på tillverkarna... Om de inte inser att den fysiska handeln är dess skyltfönster och då får rabatt utan enbart sätter pris efter volym så kommer ju internethandeln att vinna då de nu har lägst omkostnader.

Hur det inte är större diskussion om transporter/förpackning/returer och miljöhänsyn inom internethandeln i stort är för mig bisarrt.

Allt blir bra om du betalar mer skatt när du går till den lokala handeln...

/ATW
ps
Demo ställen är nog rätt väg att gå... det är väl där IKEA har varit en stund.
ds
 
  • Gilla
abelv
  • Laddar…
Precis som många skriver så har nog en del butiker tröttnat på att vara internethandelns skyltfönster. En del leverantören försöker som sagt motverka detta men Bosch kanske är ett varumärke som är nöjda med utvecklingen och blir då lite undanknuffade i butikerna. Som butik är det svårt att tjäna pengar på Bosch och Siemens då merparten av internetförsäljningen hamnar utanför sverige och således kan ha ett lägre pris. Vissa kanske kallar det ett mer fördelaktigt pris men då hade kanske inte denna tråd startats om det vore så.
 
  • Gilla
abelv
  • Laddar…
engs
A abelv skrev:
Systemet kanske håller på att förändras, det hade tex varit rimligt om de stora märkena hade "demo ställe" där man kan kolla och känna på allting innan man beställer. Bosch tex lär tappa kunder till Electrolux om man inte kan känna på deras produkter.
Tror det kommer komma, allt eftersom butiksdöden gör hyrorna billigare i städer och gallerior tror jag att ivf större varumärken kommer börja öppna rena demonstrationsbutiker. Sen när man bestämt sig får man gå till valfri återförsäljare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Både Miele och Smeg har utställningsplatser, Miele i Solna och Smeg i Skanstull (Stockholm). Hos köksleverantörerna kanske en del finns på utställning också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.