Hej har kollat in hus på landet som vi är intresserad av
men som saknar avlopp o tank
Samt så börjar de gälla nya regler from 2007 om trekammar tank ska tilläggas att det kanske inte gäller alla komuner det var vad säljaren till huset sa
men det får man kolla upp. jag är ganska grön på de området så jag vet ej!
Vad kan en komlett installation gå loss på och vad får jag göra själv?
 
3351.jpg
UPO Standardpaketet 2m3
Standardpaket: 3-kammarbrunn 2 m³ Uponor. Typgodkänd..
Längd 2250 mm,
Bredd 1300 mm,
Höjd med hals 2185 mm.
Höjd botten-centrum inlopp 1640 mm.
Höjd botten-centrum utlopp 1520 mm.
Köp i paket till lägre pris!
Best.nr 3351
Egenskaper/Dimension
» 1 paketet ingår:
» 1 st trekammarbrunn 2m3
» 1 st fördelningsbrunn
» 2 st reglerenheter
» 4 st fördelningsrör 2,5 m
» 4 st flexböjar
» 12 st spridarrör med hål
» 10 st skarvmuffar
» 2 st ventilationshuvar
» 1 st fiberduk 1,4 x 32 m,

10.900,00 kr/st.
 
3352.jpg
UPO Specialpaketet 2m3
Med extremt lågbyggd 3-kammarbrunn.
Längd 2615 mm, Bredd 1200 mm, Höjd 1200 mm.
OBS! Dessa mått:
Höjd botten-centrum inlopp 1060 mm.
Höjd botten-centrum utlopp 950 mm.
Best.nr 3352
Egenskaper/Dimension
» 1 paketet ingår:
» 1 st trekammarbrunn 2m3
» 1 st fördelningsbrunn
» 2 st reglerenheter
» 4 st fördelningsrör 2,5 m
» 4 st flexböjar
» 12 st spridarrör med hål
» 10 st skarvmuffar
» 2 st ventilationshuvar
» 1 st fiberduk 1,4 x 32 m
» 1 st förhöjningsrör 750 mm högt.

12.900,00 kr/st.
 
Jättetacksam för svaren nu har jag nått å gå på!

Måste de vara en fackman som utför installationen av brunnen och blir det ungefär lika mycke till i pengar?
Mvh Crille
 
C
Det som finns utanför vägglivet fixar Du själv med hjälp av en grävmaskin/traktorgrävare. Det är inte svårt!

Jag har gjort det 3 ggr. lika "lätt" första som senaste gången. Köp dock inte en RONA plasttank de får implosionsskador vid ovarsamma tanktömmningar.

carra :D
 
Hej Crille,

Står också i begrepp att köpa en 3 kammare,..Vad var det för nya regler från 2007 du pratade om *nyfiken*
 
*bump*

Någon som vet vad de nya reglerna går ut på?
 
jag funderar oxå på en ny trekammarbrun med infiltration innan det blir lag på det. min fråga är om jag fixar det nu moste jag då ha bygglåv? eller kan jag köpa en ny trekammarbrunn och bara gräva ner den?
 
mattiaxen skrev:
min fråga är om jag fixar det nu moste jag då ha bygglåv?
Bygglov brukar inte krävas däremot måste du göra en bygganmälan. Kolla med din kommun hur de vill ha det. ;)
 
C
Du "måste" ha tillstånd från kommunen för att anlägga en infiltrationsanläggning. Ring till Din kommun o fråga vad som gäller.Det kan vara så att Du inte får infiltrera vatten,även om det är ytterligt sällsynt. I vilket fall som helst, kommer kommunen att föreskriva,berätta, för Dig vad som gäller just Din anläggning.

Carra
 
Butan skrev:
*bump*

Någon som vet vad de nya reglerna går ut på?

*bump* igen

Jag undrar också om nya regler. Jag har någon form av avloppsystem som töms med slamtömning o.s.v., men exakt hur det fungerar är jag inte säker på. Det är garanterat minst 35 år gammalt, om inte äldre, dock garanterat inte äldre än 1909 :)
 
jag har någe liknade yxis system. att ringa till kommunen och fråga vad som gäller kan ju vara lika med att be om problem?
Har en kompis som dragit in vatten och avlopp i en gammal kåk, och det var ju massa bestämelser o regler om att han var tvungen att ha urinseperation,
är det inte bättre o bara gräva ner, och om dom kommer o kollar någon gång så har den ju funits där så lange jag har bott hör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.