A
Hej!

Jag undrar vilken försäkringsbolag har ni och är ni nöjd med den (skriva gärna hur många år ni har också haft den)?

Och vilket försäkringsbolag skulle ni rekommendera en individ med en bostadsrätt-lägenhet (cirka 60kvm)?


MVH

Tacksam för varje svar!
 
Länsförsäkringar. Har alltid ersatt mig utan krångel. Trevlig personal och bra priser. Helt klart det bästa i min mening.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
A
SkitOxe SkitOxe skrev:
Länsförsäkringar. Har alltid ersatt mig utan krångel. Trevlig personal och bra priser. Helt klart det bästa i min mening.
hur mycket betalar du?
 
Vi har Moderna både för hus och hem och för bil sedan mer än tio år,
då vi bytte från IF som började höja priserna lite väl mycket.
Moderna har varit mycket hjälpsamma vid hanteringen av skadeärenden,
både på bil och hus.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi har IF, de har varit väldigt bra vid några mindre skadefall. Har ingen erfarenhet av ex. vattenskada. Men skärskåda även andra moment i försäkrinhgen, hur är ex. reseförsäkringsdelen formulerad.
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
Länsförsäkringar. Har alltid ersatt mig utan krångel. Trevlig personal och bra priser. Helt klart det bästa i min mening.
Jag säger tvärt om.

Jag fick en skada på bilen utomlands (orsakad av den andra parten) och länsförsäkringar tyckte på fullt allvar att jag PERSONLIGEN skulle driva ärendet mot det tyska försäkringsbolaget alldeles själv utan deras hjälp. Jag fick alltså betala full självrisk "tills ärendet var utrett" i.e att jag SJÄLV redde ut det och claimade mina pengar mot tyskarna.

Dessutom skrotade dom min bil utan mitt godkänannde, eller snarare mot min direkta vilja, vilket förvisso var bra i slutändan eftersom det fick dom att betala ut mina pengar tillslut efter att jag pratat med advokat om att stämma dom.

(dom visste uppenbarligen om att dom gjort fel, för så fort jag nämde att jag pratat med en advokat i ärendet så kom mina pengar fort som f-n på kontot)

Aldrig mer länsförsäkringar säger jag, verkligen noll hjälpsamhet och alla bara skyllde på varandra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
GlennB GlennB skrev:
Jag säger tvärt om.

Jag fick en skada på bilen utomlands (orsakad av den andra parten) och länsförsäkringar tyckte på fullt allvar att jag PERSONLIGEN skulle driva ärendet mot det tyska försäkringsbolaget alldeles själv utan deras hjälp. Jag fick alltså betala full självrisk "tills ärendet var utrett" i.e att jag SJÄLV redde ut det och claimade mina pengar mot tyskarna.

Dessutom skrotade dom min bil utan mitt godkänannde, eller snarare mot min direkta vilja, vilket förvisso var bra i slutändan eftersom det fick dom att betala ut mina pengar tillslut efter att jag pratat med advokat om att stämma dom.

(dom visste uppenbarligen om att dom gjort fel, för så fort jag nämde att jag pratat med en advokat i ärendet så kom mina pengar fort som f-n på kontot)

Aldrig mer länsförsäkringar säger jag, verkligen noll hjälpsamhet och alla bara skyllde på varandra.
Där ser man.
Får man fråga vad vilken bolag du har nu och hur mycket du betalar och hur länge du har haft de?
 
Varför jag bytte till Länsförsäkringar, både bank och försäkringar:

Både jag och frun fick våra kort skimmade för några år sedan, vi märkte det när det plötsligt inte fanns pengar på korten och att pengar dragits från ngn håla i Mexico. Frun hade Länsförsäkringar, de ringde redan samma kväll och sa att kortet var skimmat, de skulle spärra det och betala tillbaka alla pengar.

Jag hade SEB, de ringde aldrig. Jag ringde upp dem efter två dagar och fick efter en lång telefonkö prata med en ointresserad tjänsteman. Han sa att de hade sett konstiga transaktioner men tänkt att jag kanske var i Mexico men ändå som en försiktighetsåtgärd dragit ned Max belopp att ta ut till 100 SEK/dag. Hade jag varit i Mexico hade jag alltså fått leva väldigt fattigt. Några pengar kunde inte utbetalas med mindre än att jag fyllde i ett långt krångligt formulär som de skickade hem med post. Slutade med att jag ringde upp igen och sa att jag vägrade fylla i deras papper och att de skulle betala tillbaka pengarna vilket de till slut gjorde.

I övrigt har jag varit mkt nöjd med LF Bode vad gäller bank och försäkringar.
 
ritva_1950 skrev:
Där ser man.
Får man fråga vad vilken bolag du har nu och hur mycket du betalar och hur länge du har haft de?
Nu har jag folksam, oklart om dom är bättre när det väl händer något, men den enda gången jag har behövt utnyttja dom gick det bra.

Har haft dom sen incidenten ovan vilket brode vara 6-7 år.

Har hem, villa och några bilförsäkringar där, dock varken MC eller entusiastbilar då andra var betydligt billigare på dessa.
 
Jag har avrått från Folksam i några inlägg. I reseförsäkringen som ingår har de en klausul som är avsevärt sämre än övriga försäkringsbolag. Den klausulen "avlivade" en släkting. Folksam vägrade flyga hem henne när hon blev svårt sjuk. Hon skulle överlevt (just då iallafall) om hon hade fått komma hem till svenskt sjukhus. Släkten skramlade ihop för ambulansflyg (500 000), men hon avled några timmar innan planet kunde lyfta (Folksam stod inte heller för kostnaden att få hem kistan).

Om du har folksam, och skall ut och resa så måste du skaffa en separat reseförsäkring. Det kan räcka att du har en förkylning två månader innan resan så är du oförsäkrad under resan (vad gäller sjukdom). Övriga försäkringsbolag har en liknande skrivning, men med tillägget att om sjukomen under resan är en oväntad försämring av den tidigare åkomman, så gäller försäkringen ändå.
 
  • Ledsen
KnockOnWood
  • Laddar…
ritva_1950 skrev:
hur mycket betalar du?
Du ska inte enbart stirra dig blind på kostnaden på försäkringen.
Viktigare är att se vad den faktiskt ersätter osv.. Ibland är det bättre att betala lite mer varje år och veta att hjälpen finns när den verkligen behövs
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Fast hur vet man det ? ..det är ju fröst när det faktiskt händer nånting som man märker det.
 
Delvis, men man kan ex. ta reda på hur de skadereglerar. Någon medlem här med fuktskador i badrum fick reda på av (mindre känt bolag), "vi kan skicka ut en skadereglerare, han debiterar dig 1000 kr/h, om skadan är ersättningsbar slipper du betala". Så gör inte de etablerade bolagen (och inte så många mindre etablerade heller).
 
Ett annat exempel på märklig skadereglering. En släkting bodde i en hyreslägenhet (en annan släkting ägde huset). Han köpte då billigast möjliga hemförsäkring. Bolaget finns inte längre, har glömt vad det hette.

Nåväl hyrehuset började brinna, min släkting fick hoppa från andra våningen någon minut innan brandkåren kom fram, då hade lågorna börjat gå igenom lägenhetsdörren från trapphuset.

På brandplatsen (släckningen tog ett dygn) kom snart personal från de större försäkringsbolagen, de ordnade övernattning för hyresgästerna, de hade personal som räddade lösöre ut ut huset, de gick in med egna rökdykare (kanske lånade utrustning av brandkåren, vet ej).

Min släkting blev placerad på hotell av brandkåren. Dagen efter branden höll de större bolagen ett gemensamt informationsmöte för alla drabbade, de hjälpte till med skadeanmälan, delade ut listor över vad man skulle komma ihåg att begära ersättning för. Det var fördyrade boendekostnader, flytt av telefon, kostnad för adressändring, alla former av flyttkostnader osv. De större bolagen skickade lösöre till sanering mot röklukt. De höll sedan regelbundna informationsmöten.

Släktingens skadereglerare lös med sin frånvaro utom "va!! har du tagit in på hotel? flytta genast ut, det är aldeles för dyrt". När släktingen började ta upp kostnader "nej, vi ersätter inget sådant", det var nej på precis allting. Sanering av röklukt "du får köra det i tvättmaskinen själv".

Till slut förbarmade sig en skadereglerare från IF och berättade/undervisade för den aktuelle regleraren om vad han var skyldig att ersätta, sedan gick det bättre.

Jag är lite skeptisk mot "uppkomlingar" när det gäller försäkringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.