Håller på att renovera köket och blir inte riktigt klok på det här med integrerad/inbyggd diskmaskin som INTE kommer från Ikeas sortiment. Vill nämligen helst ha en Bosch och den enda Bosch-maskinen Ikea har har precis utgått ur sortimentet tyvärr.

Så - efter att ha Googlat och läst här på forumet har jag förstått det som att en Bosch/Siemens-maskin ENDAST funkar ihop med Ikeas kök om den har s k "VarioHinge". Stämmer detta? Med andra ord är en maskin som denna körd: https://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskin/integrerad-diskmaskin/product/bosch-smv68md02e-openassist/ ? Vi har snickare som kan kika på speciallösning så klart, men man vill ju att det ska se snyggt och enhetligt ut också...

Och hur ser det då ut på andra märken, t ex Electrolux. Hur vet man vilka modeller som funkar och vilka som inte funkar (alla märken kör ju inte med något som kallas "VarioHinge")?
 
Det du ska titta på är i sista bilden på produktsidan du skickade, det är måttet som där är 90-220 som kan ställa till det eftersom Ikeas nya kök går längre ner, dvs detta mått är lägre än deras gamla kök och andras kök. Jag tror att Ikeas nya har 80 på det måttet.
 
  • Gilla
Petter_e
  • Laddar…
Okej. Men vad innebär den diffen rent konkret då?
 
Att luckan smäller i. Det du kan göra för att komma runt är att ha en kortare lucka på diskmaskinen men det kommer se väldigt konstigt ut. "Variohinge" lyfter upp luckan samtligt som den fälls ut tror jag. Nåt sånt. Jag vet inte hur det blir om man tar ut större i sparklisten än normalt, men gissar att det inte går/blir bra/luckan tar i framsidan på DM iom att det är just de måtten som är angivna. Jag själv har ett gammalt ikea-kök där diskmaskinen är, och nya i köksön, men vet att jag undersökt detta tidigare.
 
  • Gilla
AmbiJens
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Att luckan smäller i. Det du kan göra för att komma runt är att ha en kortare lucka på diskmaskinen men det kommer se väldigt konstigt ut. "Variohinge" lyfter upp luckan samtligt som den fälls ut tror jag. Nåt sånt. Jag vet inte hur det blir om man tar ut större i sparklisten än normalt, men gissar att det inte går/blir bra/luckan tar i framsidan på DM iom att det är just de måtten som är angivna. Jag själv har ett gammalt ikea-kök där diskmaskinen är, och nya i köksön, men vet att jag undersökt detta tidigare.
Hmm, förstår. Hittade ett alternativ (inte Bosch), men får inte ihop måtten på deras skiss. Försöker hitta motsvarande 90-220-mått, men förstår inte riktigt siffrorna på denna: https://services.electrolux-mediali...85aNrZmYkM861d1f/view/PN/PSGBDW120D000002.jpg Gör du?
 
Petter_e Petter_e skrev:
Hmm, förstår. Hittade ett alternativ (inte Bosch), men får inte ihop måtten på deras skiss. Försöker hitta motsvarande 90-220-mått, men förstår inte riktigt siffrorna på denna: [länk] Gör du?
Nix. Jag gissar att nåt pulver dragit ut det mått som vi söker utanför bild, iom att pilarna är där.
 
L Lasse Wahlsten skrev:
Jag har just installerat en Borsch diskmaskin intrigerat i Ikeas Metod kök. Fick tips om [länk]. Leverans till dörren på tre dagar. Det blev snyggt, 2 timmars arbete och 1400 kr inkl frakt.
Det där verkar ju smart, men åker det inte lätt in massa slask mellan fronten och diskmaskinens inbygga lucka? Jag skulle nog inte vara helt bekväm med en sån lösning om diskmaskinen är tänkt att få stabilitet till sin framlucka från fronten (min Siemensmaskin har lite svajig lucka utan fronten monterad).
 
Det kan nog bli så, men Bosch egen lösning lämnar ett mindre mellanrum vilket alla monterade luckor gör. Man kan koppla loss den främre luckan med några skruvar och torka bort mellan varven. På den inre luckan på maskiner skruvas dessutom en plåt fast, som stabiliserar den. Vi är nöjda, det såg mörkt ut när vi monterat med beslagen Bosch skickat med, luckan gick att öppna halvvägs, alternativt monterad så att den inte gick att stänga, luckan stoppades av bänkskivan.
 
  • Gilla
JohnPaul2
  • Laddar…
Petter_e Petter_e skrev:
Och hur ser det då ut på andra märken, t ex Electrolux. Hur vet man vilka modeller som funkar och vilka som inte funkar (alla märken kör ju inte med något som kallas "VarioHinge")?
Antar att det du vill ha är det Electrolux kallar för Perfect Fit. Här är en reklamfilm som visar: https://www.elgiganten.se/content/cnm/142000/sliding-door-electrolux

VarioHinge, PerfectFit osv är ju ett glidsystem som gör att luckfronten glider på själva diskmaskinsfronten för att gå fri från socklar och annat när man öppnar.
 
L Lasse Wahlsten skrev:
Jag har just installerat en Borsch diskmaskin intrigerat i Ikeas Metod kök. Fick tips om [länk]. Leverans till dörren på tre dagar. Det blev snyggt, 2 timmars arbete och 1400 kr inkl frakt.
Jag har precis installerat lösningen du nämner och kan verkligen inte rekommendera den. Det är en hemmasnickrad lösning som jag dessutom tvingades anpassa ytterligare för att passa mitt kök.
Hålmallarna som medföljde passade inte exakt och det blir inte snyggt.
Så här ser det ut när man öppnar maskinen Diskmaskinsinstallation med synliga metallfästen och anpassning i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommers störa mig som faan på detta varje gång jag måste öppna maskinen.
 
Efter att ha läst om hur det blir med adapt-r (och även sett en monterad i verkligheten) så bestämde jag mig för att gå på spåret med att kapa luckan. Jag blev nöjd med resultatet, kanske det kan verka som inspiration till någon som också gått vilse i bosch-ikea-djungeln.

Vi köpte tvådelade Voxtorp till hela köksbänken och en Bosch till det. Jag upptäckte sedan så klart att det inte gick att öppna. Efter att ha gormat och skrikit lite så satte jag kapsågen i luckan och tog bort en bit på c:a 7 cm nedtill. Jag sparade spillbiten för att fylla ut tomrummet med undertill, och kapade toppen på spillbiten i 45 grader så att luckan sedan har plats att glida förbi när den öppnas och sjunker in under skåpet. Sedan slipade och målade jag snittytorna så att de ser piffiga ut igen, monterade luckan på diskmaskinen enligt Boschs instruktion, skruvade fast passbiten med vinkeljärn i skåpen sidanom, och vips är det klart.

Mycket bättre än att bygga glid på luckan tycker jag. En Variohinge med luckan intakt kanske hade varit optimalt om det blir rätt, men om man redan sitter där med en standard-bosch för att man inte tänkt efter innan så blir detta helt OK tycker jag.

Modifierad kökslucka på diskmaskin för att anpassa för öppning, med kapad och slipad bottenkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch diskmaskin delvis inbyggd i kök med Voxtorp luckor, visar anpassad kapning undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kökslucka på diskmaskin kapad och anpassad för att inte kollidera med bänkskåp, med synligt kaparbete nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på kapat köksskåp med genomgående snittytor redo för montering på diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
markus_ljung och 8 till
  • Laddar…
M MiguelDelRey skrev:
Efter att ha läst om hur det blir med adapt-r (och även sett en monterad i verkligheten) så bestämde jag mig för att gå på spåret med att kapa luckan. Jag blev nöjd med resultatet, kanske det kan verka som inspiration till någon som också gått vilse i bosch-ikea-djungeln.

Vi köpte tvådelade Voxtorp till hela köksbänken och en Bosch till det. Jag upptäckte sedan så klart att det inte gick att öppna. Efter att ha gormat och skrikit lite så satte jag kapsågen i luckan och tog bort en bit på c:a 7 cm nedtill. Jag sparade spillbiten för att fylla ut tomrummet med undertill, och kapade toppen på spillbiten i 45 grader så att luckan sedan har plats att glida förbi när den öppnas och sjunker in under skåpet. Sedan slipade och målade jag snittytorna så att de ser piffiga ut igen, monterade luckan på diskmaskinen enligt Boschs instruktion, skruvade fast passbiten med vinkeljärn i skåpen sidanom, och vips är det klart.

Mycket bättre än att bygga glid på luckan tycker jag. En Variohinge med luckan intakt kanske hade varit optimalt om det blir rätt, men om man redan sitter där med en standard-bosch för att man inte tänkt efter innan så blir detta helt OK tycker jag.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
hej

ser din lösning, och ska försöka mig på något liknande. Hur fäste du luckan på diskmaskinen?

vh, Nicoline
 
N Nicoline Lindgren skrev:
hej

ser din lösning, och ska försöka mig på något liknande. Hur fäste du luckan på diskmaskinen?

vh, Nicoline
Täckskivan sitter skruvad från insidan av diskmaskinens lucka, enligt standardinstruktionerna från Bosch. På Boschen finns det hål för skruv från insidan, som drar rakt in i täckskivan. Den lilla passbiten fäste jag sedan med vinkeljärn och skruv mot skåpen som står intill.
 
heisiandiishe
Samma variant här som tidigare skrivits om i tråden. Nästan fullt uppskruvade stödben och avsågad (anpassad) liten front monterad med vinkeljärn under diskmaskinen. Var nära att välja IKEA diskmaskin men vi hade ju en Siemens vi var nöjda med. Visserligen en halvintegrerad, egentligenville vi ha vit front även på diskmaskinen. Men att köpa ny helintegrerad diskmaskin med adapt, variohinge etc kändes inte speciellt lyckat just för att luckan ”trycks ut” i nedfällt läge.
 
  • Modern kök med diskmaskin integrerad i vit skåpinredning, stödben och anpassad front med vinkeljärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MiguelDelRey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.