D Daniel 109 skrev:
En sådan liten sak med takhöjd under 180cm går väl att smälla upp utan bygglov? Det låter som att hon vill bygga något större.
Vissa modeller har ju full ståhöjd.
 
A
Lite fascinerad över att det finns människor som vill förhindra en annan människa rörlighet i vardagen för att en del av ett hjälpmedel är fult.

Apropå fula saker som inte kräver bygglov så finner jag sopkärlen idag vara det fulast och äckligaste som ställts upp på min fastighet.

Det är till och med tvingande.

Personligen kallar jag mina sopkärl för apollo 1 och apollo 2 då de är av storleken som en månlandare från 60-talet.

Undrar lite stillsamt om dessa sopkärl får stå på garageinfarten till ett K-märkt hus?
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
1066Hastings skrev:
Lite fascinerad över att det finns människor som vill förhindra en annan människa rörlighet i vardagen för att en del av ett hjälpmedel är fult.

Apropå fula saker som inte kräver bygglov så finner jag sopkärlen idag vara det fulast och äckligaste som ställts upp på min fastighet.

Det är till och med tvingande.

Personligen kallar jag mina sopkärl för apollo 1 och apollo 2 då de är av storleken som en månlandare från 60-talet.

Undrar lite stillsamt om dessa sopkärl får stå på garageinfarten till ett K-märkt hus?
Själv tycker jag att man framför huset bara ska få parkera bilar från samma era som när huset byggdes.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 4 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
..men denna grej är ju fruktansvärt ful och borde inte tillåtas någonstans! Varför inte bygga något vackert som de kan ha sina rullstolar i?

bygg den som en jordkällare eller nåt sånt. En glasfibergrej ser ju ut som en soptunna. Kostar mycket pengar de med.
Tycker du att det faktum att den är ful trumfar brukarens möjlighet att ha ett drägligt liv?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vem som betalar har väl inte med bygglovet att göra? Det är helt och hållet en fråga för omvårdnadsförvaltningen.


Det var ju som jag förstod det i väntan på den riktiga boden, som sannolikt är isolerad och försedd med godkänd el för laddning. Detta krångel innebär apropå det PeterFalun skrev en merkostnad för skattebetalarna eftersom det sannolikt är omvårdnadsförvaltningen som betalar både ombyggnad av befintlig bod och den riktiga.
Det hade varit en snabblösning i väntan på konflikten med kommunen.
 
En artikel brukar inte ge hela bilden utan kan sakna bakgrundsfakta och även inte belysa helheten. Har sett många liknande gällande "omsorgsområdet" där jag känt till hela bakgrunden men sekretess förhindrat att t.ex. kommunalt anställda kunnat ge information till allmänheten via journalister.
Många gånger saknas kompromissvilja för en lösning.
 
Fulkemisten
Håller med i sak om att damen ska kunna röra sig och att det borde vara ett icke-problem. Tur i oturen är väl dock att om man är 75 år och låst till sitt hem hela sommaren så är nog sommaren 2020 en väldigt lämplig sommar...
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Det är inte fulare eller svårare att få bort än en husvagn. Eftersom nästa ägare sannolikt inte kommer ha kvar den känns det som det vart bättre om de inte räknades som byggnad. Företaget som gör dem borde sätta hjul på dem...
 
E Erik Salhammar skrev:
..men denna grej är ju fruktansvärt ful och borde inte tillåtas någonstans! Varför inte bygga något vackert som de kan ha sina rullstolar i?

bygg den som en jordkällare eller nåt sånt. En glasfibergrej ser ju ut som en soptunna. Kostar mycket pengar de med.
Är man rullstolsburen är det kanske inte så lätt att varken ekonomiskt eller praktiskt bygga ett annat garage.
Hur menar du att det ska gå till?
Min fru som kör samma permobil som på bilden fick sitt garage av sin far. Han snickrade en mycket praktisk och vacker liten stuga innan han dog. Jag har sedan hjälpt min fru att sköta om denna stuga, byta tak mm. Hon har själv kapat det mesta av virket medan jag och sonen snickrade.
Men tror du hon hade kunnat vara med överhuvudtaget om inte vi funnits och hjälpt henne med sågen?
Alla rullstolsburna har inte detta skyddsnät!
Då får man själv köpa det garage man har råd med. Ja landstinget har stränga krav på hur permobilen skall förvaras. Varmt, torrt och med ständig laddning. Annars tas den tillbaks. Då har man ingen möjlighet alls att röra sig.
Kvinna i rullstol använder såg för att kapa trä, man reparerar tak på liten gul stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Då får man själv köpa det garage man har råd med. Ja landstinget har stränga krav på hur permobilen skall förvaras. Varmt, torrt och med ständig laddning. Annars tas den tillbaks. Då har man ingen möjlighet alls att röra sig.
Har du verkligen läst artikeln? På tomten fanns uppenbarligen redan en plats att ställa Permobilen i.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du verkligen läst artikeln? På tomten fanns uppenbarligen redan en plats att ställa Permobilen i.
Nej det har jag inte.
Jag bemöter bara det jag citerat i inlägget, som jag reagerat starkt emot. Rullstolsburna får ibland höra att de ska vara tacksamma som får allt gratis och utan ansträngning.
Så är det verkligen inte. Vi har fått tacka nej till erbjudna hjälpmedel bla för att de 500-800.000kr som ska tas ur egen ficka saknas samt att det erbjudna hjälpmedlet ändå inte uppfyller de egna önskningarna och kraven.
Ibland får man helt enkelt inte välja färg och form på hjälpmedlet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Det hade varit en snabblösning i väntan på konflikten med kommunen.
Ja, som jag skrev och som det står i artikeln? Men det är omsorgsförvaltningen som betalar detta krångel med skattepengar.
 
Att ställa en sjöfartscontsiner på tomten ska vara ok vad jag hört. Borde gå att ha en sådan att ställa ut tillsvidare. Snyggare? Näe, men klart man måste kunna lösa asap.
 
M MatCan skrev:
Tycker du att det faktum att den är ful trumfar brukarens möjlighet att ha ett drägligt liv?
nej. Har jag aldrig påstått.. bara att den är gräslig. Och jag håller med om soptunnorna, de är ondskefullt fula de med.
 
  • Gilla
MatCan
  • Laddar…
Hörde med syster och svåger och deras permobilgarage bara kom dit, utan krångel.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.