G
Hejsan! Har funderat ett tag på vad för sorts lekstuga jag ska bygga till barnen.. har funderat på något i stil med bilden jag bifogar. Alltså något som dom får klättra upp till som kommer upp lite i nivå.
Jag tänker mig max 2.5 meter i takhöjd och att stugan kanske hamnar ca 1 meter upp, så blir det c 1.5 meter höjd inuti kojan, känns rätt lagom för barnen.

Men om jag vill få till något liknande som på bilden, hur gör jag lättast då? Jag tänker mig att man kör 4 stolpar i helhöjd och att man bygger en ram nertill där golvet hamnat och så en ram upptill där taket blir, tänker att man kanske har lite snetak som på bilden.

Stugan blir ca 2 meter x 1.5

Från ett annat inköp har jag över impregnerade reglar som är 45x145 tror jag, dom måste jag väl kunna köra som ram runt och kanske en regel på mitten på något sätt och sedan köra golv på?
Men vad kör jag för stolpar då som håller vikten? Räcker 95x95 reglar/stolpe?

Tack för alla tips och idéer :)
 
  • Trädgårdslekstuga på stolpar med snedtak, rund fönsteröppning och trappa, i naturskön miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade satt den på plintar för att få den stabil, 95x95 bör fungera utmärkt
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Jag hade satt den på plintar för att få den stabil, 95x95 bör fungera utmärkt
Tack! Hur ska jag bäst göra rent byggnadstekniskt med ramen? Bygga den utsidan runt om eller köra mellan stolparna? Då får man väl använda typ vinkelbeslag för att få det stabilt kanske?
 
Kör på ram runt, både "våningen" och taket
Schematisk ritning av två träramar med vertikala stöd och horisontella bjälkar för våning och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Kör på ram runt, både "våningen" och taket
[bild]
Snyggt, tack så mycket! :)
 
G
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Kör på ram runt, både "våningen" och taket
[bild]
Förresten, tänkte du betongplint? Eller ska man ge sig på att gjuta? Betongplint 4'' verkar passa till 95x95? Och var inte så himla dyra.. 70 spänn styck på Byggmax.. En fästpunkt måste nog bli i berg, men har borr för det kör väl någon justerbar stolpsko där kanske?
Men denna borde väl funka på dom andra tre punkterna?
https://www.byggmax.se/betongplint-p0352#973=25996
50 cm borde jag komma ner, får gräva och kolla :)
 
G
Blev lite PM till Martin, men lägger ut här så ni kan se hur jag tänker och komma med förslag :)
Så här blev ramen till slut, pallade upp den med reglar för att se hur det blir och det känns bra. Ramen ligger nu i våg och jag kan nu ta ut exakt plast där jag ska borra. Tanken är sen då att borra och fästa 4 st stolpskor i berget i vardera hörn och sen köra 95x95 stolpar upp i någon lämplig höjd jag inte riktigt vet än och så kör jag ramen på bilden runt hela som Martin föreslog.
Träram uppallad med reglar i trädgård för planering av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men funderar sen på golvet/trallen. För stabiliteten så borde jag väl ha någon regel tvärsöver inuti ramen? Och om jag kör 4 st reglar tvärsöver enligt bilden så löser jag ju att jag har något att skruva golvet på överallt i ramen, även mellan stolparna som annars blir ett litet dödutrymme?
Hur låter detta? :)

Schematisk illustration av en träram med reglar och frågetecken som representerar planering för golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.