Hej

Har precis Installerat mitt mesh system TP-Link x60 funkar alldeles utmärkt men har funderingar på att dra kabel till varje enhet för att öka hastigheten.

Så min fråga är kan jag dra mina kablar från fiber dosan till varje enhet eller måste man gå från varje doco enhet blir det då samma nätverk eller blir det tre olika ?

Eller måste man gå från fiberdosan in till en switch och sen från den in till alla enheter ?

// Mikael
 
H
En av puckarna agerar router så du drar från fiberdosan till en av puckarna, sen drar du vidare därifrån.
Där kan du välja att dra i serie från puck till puck, eller sätter en switch och drar från den.

Jag har Google Wifi mesh och har dragit sladd till första pucken därefter en switch som går till TV, Smartbox etc.
Jag ser ingen anledning att dra till de andra puckarna om man bara kommer använda de som wifi spots (men ska du koppla in ex. TV eller liknande vid en annan puck så kan det vara värt det).
 
Ok då blir det till att köpa en switch isf och dra en kabel till varje puck men om jag kopplar alla puckar till den vilken blir då router ?

Jag har min inkommande fiber till trappan upp till vinden där det är lätt att borra sig ner till varje rum men vill ju inte ha en kabel ner och sen en upp för att gå ner till nästa puck blir ju hur mycket kabel som helst
 
H
Varför behöver du kabel till varje puck? Funkar det dåligt på bara wifi eller vad är anledningen?

I teorin är väl alla puckar små router enheter i ett mesh nätverk, men jag vet inte hur det exakt funkar i bakgrunden när man kopplar det till sladd på ett sånt sätt. Det är dock det sköna att det behöver man inte veta :)
 
Har ett ganska stort hus med betongväggar där jag inte får upp den ena pucken till bra mottagning mot närmaste puck och tänkte köra sladd till just den skulle jag köpa en extra puck så tappar jag hastighet istället eftersom man tappar 50% speed vid varje trådlös puck
 
E Exxi skrev:
Ok då blir det till att köpa en switch isf och dra en kabel till varje puck men om jag kopplar alla puckar till den vilken blir då router ?

t
Du kopplar ena pucken direkt i fiberomvandlaren, från den första pucken till en switch som delar upp till övriga puckar och andra fast anslutna enheter.

/M
 
Det är pucken med WAN kabeln som får agera router eller ”huvudenhet” och dela ut IP-adresser mm. På den andra porten får du ditt lokala nätverk och som kan dela ut lokala IP-adresser och anslutas till en eller flera switchar.

Det är bara första pucken som behöver en WAN kabeln fram och LAN kabeln åter ”till vinden” etc.
Andra porten på sido-pucken kan antingen användas till någon Smart-TV etc eller för att dra vidare till nästa puck beroende på vad som är mest praktiskt.

Skulle man vilja undvika 2 kablar till första pucken, så går det också, men då får man helt enkelt ha en separat router först. Är det en typiskt vanlig wifi-router, så stänger man bara av wifi i den och använder den som en ren router. Kanske man kan använda dess switchportar också eller så är det mer praktiskt med en switch.

Att kalla varje puck för router vänder jag mig emot, även om det delvis är sant då de måste finna en väg för paketen att hoppa mellan olika puckar för att nå pucken med WAN-anslutningen. Det är ”routing” på länknivån mellan olika noder med olika MAC-adresser och har inget med att agera router att göra, dvs routa IP-paket, agera brandvägg och dela ut IP-adresser. Det senare görs av en router.

Att dra kabel till sina X60 puckar är inte så dumt. It makes sense. Med högre frekvenser och ökad hastighet så minskar räckvidden. X60 saknar en egen radio för backbone, så för varje hopp förlorar man hastighet (de delar på utrymmet på samma frekvens) och ökar fördröjningen. Det vore ju väldigt tråkigt att ha WiFi-6 och vara tvungen att köra 2.4GHz mellan puckarna om avståndet är för långt och/eller väggarna för tjocka. :oops:
 
  • Gilla
hrt och 1 till
  • Laddar…
En lite fråga om switch när jag kollar på tp-Link 5 ports så står det att den levererar 10/100/1000 mbit/s men är det för varje port 1000mbit/s klarar eller är det hela switchen så använder jag 4 portar så får jag 250 mbit/s i varje port ?
 
E Exxi skrev:
En lite fråga om switch när jag kollar på tp-Link 5 ports så står det att den levererar 10/100/1000 mbit/s men är det för varje port 1000mbit/s klarar eller är det hela switchen så använder jag 4 portar så får jag 250 mbit/s i varje port ?
Hastigheten när man skriver så är den fysiska hastigheten varje port kan hantera. Alla portar kan köra högsta hastigheten samtidigt. Men din fråga är motiverad. Hur mycket kan den switcha? Vad är den totala bandbredden?

Enligt specen på tex TP-Link TL-SG105 anger inte total bandbredd, men väl 7.4Mpps (paket per sec).
Vilken paketstorlek siffran gäller för står inte.
Räknar man på 1500byte per paket gånger 7.4 megapaket per sec, så får man 11Gbit/s.
Jag antar det sitter ett switch-chip som klarar 10Gbit/s.

Netgear GS105 med sina 5 portar har tex en total bandbredd på 10Gbit/s!

Det betyder alltså att varje port kan köra full fart i båda riktningar samtidigt. :p
 
Hej och tack för svar
Jag har 1000/1000 in och försöker bygga ett så stort system som möjligt.
Det som funkar idag kan ju vara ute imorgon så det gäller ju att undvika någon flaskhals
 
Tanken från början va ju att slippa sladdar men sen växer intresset medans man grejar så varför nöja sig med bra när man kan få max. har 850 mbit/s på altanen nu där jag förut hade ca 8-10 så nu går jag all in
 
Ett skäl att välja Deco X60 kan vara att den stödjer AX standarden, WiFi 6, medan Unifi AC lite ”bara” stödjer AC standarden.
 
Japp det var därför det föll på x60 paketet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.