Hej!
Äger sen 1 år tillbaka ett hus som är byggt 1947. Energibehovet är skyhögt, när vi köpte huset fick vi med
nästan full tank, ca 3 kubik med olja. Den räckte sisådär 9 månader!!! Huset är på 81 kvm med biarea på 40 kvm.
Det är ett 1½ plans hus med källargrund och oinredd vind. Vinden ska tilläggsisoleras nån gång i framtiden då vi förstått att det är där den mesta energin försvinner. Men till att börja med så ska vi fixa träfasaden, då den är rötskadad och sol- och vindbiten. Det vi ser som ett problem är att vi inte har någon ångspärr eller isolering. Frågorna hopar sig, och här kommer en promille av dessa. Kommer man långt med en isolering på 100mm?
Är det bättre med en typ av cellulosaisolering i vårat hus? Kan man lägga en ångspärr på utsidan av plankstommen så man slipper allt extrajobb på insidan?
Vi har tänkt att riva bort all gammal fasad ända in till plankstommen. Våran granne Kalle, en pensionerad byggnadsmästare säger att vi troligtvis har ca 3 centimeter av nån form av vassmatta som nuvarande isolering. Anledningarna att vi tänkt ta bort allt in till stommen är att få nåt redigt att spika i, och att förhoppningsvis slippa behöva skarva på takfoten.
Om vi måste ha en ånspärr på insidan, måste den upp före vi isolerar på utsidan? Vi ska renovera köket och ska då ha bänkskåp mot ytterväggarna, detta innebär (eftersom vi inte är dvärgar) att vi måste höja fönstrena,
men detta innebär väl inte några särskilda problem eller? Vad jag har förstått så kan man väl ta bort avväxlingarna vid fönstret, såga av vågrätt med det mått jag vill höja fönstret, flytta ner detta under fönstret och såga ur för avväxlingens nya placering. Till sist fästa en ny ram för att flytta ut fönstret? Hur bör vi göra med isoleringen? Ska vi dela den rekommenderade tjockleken på hälften och lägga den korsvis? Har läst på Isovers hemsida om nåt system för uppsättning av isolering där man ej behöver regla upp direkt mot väggen utan använder sig av nån slags distansrör i plast, detta borde väl minska både köldbryggorna och kostnaden då vi slipper regla upp ca 240 lpm lodrätt och vågrätt och bara behöver fästa upp spikläkten. Alla som har en åsikt får gärna svara, motivera gärna så vi förstår varför vi tänker rätt eller fel!!!
 
Texas skrev:
Kan man lägga en ångspärr på utsidan av plankstommen så man slipper allt extrajobb på insidan?
Ja man kan! Men då får ni troligvis (garanterat???) fukt mellan isoleringen och ytterväggen. Och fuktig isolering fungerar ju sämmre + att det kan bli möggel. Fukten kommer oftast innefrån (du o jag avger en massa fukt, sen diskar man o lagar mat osv..)

Ångspärren ska alltid alltid, sitta på den varma sidan av isoleringen. Eller 1/4 del in i isoleringen (tror jag det var) från den varma sidan då.

ang Cellulosaisolering så ska man enligt tillverkarna inte behöva ha någon ångspärr. Det finns dom som har skivor för sånna här enda mål.

Skarvar i isoleringen är inte så bra, det är där värmen kommer ut, så att lägga dom korsvis låter som en bra idé. dvs täcka skarvarna med ett nytt lager isolering.

Ang Tjocklecken vet jag tyvvär inte vad som är lagom..

hoppas du fick lite svar i allafall..

 
Tack för svaret, så man får andras erfarenheter och åsikter! Men jag tror vi missförstår varandra.
Jag menar att när vi tar bort allt ända in till plankstommen, så tänkte vi om man kunde sätta ångspärren där? Alltså så kommer detta att vara på den varma sidan i nämnd ordning: Tapet eller färg, masonit, spikläkt, plankstomme. Och utanför plastfolien: reglar och isolering, asfaboard eller gips eller vindpapp, spikläkt, panel. Då kommer ångspärren på den varma sidan. Men hur går det med plankstommen innanför ångspärren?
 
Har precis fått klart ytterpanelen på vårt hus, effter tilläggsisolering på en plankvägg.

Jag satt med samma funderingar som dig, var gör man av plastfolien? Skillnaden för mig är att jag skall dra om allt på insidan med, dock inte direkt, Utan ta ett rum i taget i den takt man orkar med.

Jag tog iaf kontakt med Paroc och han menade att i mitt fall behövde jag inte sätta någon plast på utsidan plankväggen utan det räckte med att jag satte det på insidan sen när jag renoverar den.

Ang tjocklek så rekomenderade vår konstruktör 170mm och killen på Paroc sa 145 el 170. Vi valde 145mm skall ju regla och isolera insidan av plankväggen med 45mm senare.

Paroc har en U-värdes kalkylator på sin hemsida där man utgår i från olika konstruktioner (bla plankvägg), jag matade in en massa olika värden i den förde över svaren till Excel och försökte hitta den optimala tjockleken på tilläggsisoleringen. Har för mig att efter 100mm så gav det inte så mycket på U-värdet.

Men som sagt vi gick upp i tjocklek iaf...

Tipset är väl att ta kontakt med teknisk support på någon av isoleringstillverkarna.

 
Varför inte regla stående fack, täcka med vindtät+spikläkt och sedan spruta cellulosa(ekofiber) enligt följande. tillinv.gif
 
Hej Schwingen!
Betyder det att jag inte ska/behöver använda nån ångspärr?
 
Hej Jureit!
Om jag förstår dig rätt så menar du alltså att plankväggen isolerar så dåligt att den kan räknas som den varma sidan? Vår tanke var att slippa behöva sätta upp gips eller nån skiva på insidan för att dölja en ångspärr.
 
Betyder det att jag inte ska/behöver använda nån ångspärr?
Precis, så kommer jag att gå tillväga på mitt hus. Jag kommer iof, att låta den gamla träfasaden sitta kvar, eterniten utanpå har jag dock plockat ner ;D
 
Tjabba !

Vad gäller gamla hus och isolering inbillar jag mig att det skall isoleras med något som går i harmoni med byggnads sättet. Vi har en tillbyggnad på vår gamla träkåk från 1930 och spånisolering i den äldre delen. Vi har valt eko fiber till den nybyggda delen pga samma hydroskopiska (heter det så) (fukt transport)egenskaper som spån.
Kolla på eko fibers hemsida för tips och konstruktioner.

Tror inte man skall blanda in plast och mineral/glasull i sammanhanget. Hamnar kondenseringspunkten lite fel så blir det inge bra!!!

Lycka till!
 
Jante: Du vill nog inte ha hygroskopisk mättnad i din isolering....

Tycker för övrigt att ekofiber ger ett väldigt oseriöst intryck. Hemsidan ser för j**lig ut helt enkelt och "sorbtionskurva" finns det inget som heter, dock "Sorptionskurva"... Har ingen erfarenhet av dem men känslan är "SE UPP!"....


Se alltid till att isolera i klimatskalet. Att tilläggsisolera ett nyköpt hus när man flyttar in som en stor familj är ibland det värsta man kan göra. Lär dig att studera ett Mollierdiagram och grundläggande kunskap om fukt så är det inte så enkelt som "mindre elräkning"....

Tänk efter före.
 
Hej stringfellow!
Vad menas med att isolera i klimatskalet?
Och vad är ett mollierdiagram?
Sorptionskurva????
Mvh Texas
 
Hmm, finns minst två skolor som vanligt ;)

Ok hygroskipisk mättnad är inte att leka med, men vi får utgå från att huset inte står under vatten...

Hygroskopisk mättnad innebär väll att du inte gör mycket annat än tillför vatten i din isolering, kan vi utgå från att ingen bygger sitt hus på det viset ???

Ekofibers hemsida är bedrövlig, håller med till 100%, men för oss som nu inte tror på glas/sten isolering finns det inte så många alternativ, eller hur? Jag har "roat" mig med att byta ut ett expansionskärl nu i sommar och eftersom det siprade vatten ur det gamla kan jag säga som så ! F-n va glad jag är att vi inte !!! hade lösull eller annat som bundit fukten på vår vind, ok fuktigt spån (som i vårt fall) är inte kul, men nu spred sig fukten i spånet istället för att ligga still på ett och samma ställe.

Har skottat ut x antal spånsäckar och konstaterat att det var spånet, inte tak eller stomme som tagit fukten...
Tror inte jag hade haft samma tur med mordern isolering..... :-/

Sorptionskurva ;D tja en del stavar lika illa som mig....
Tanken med ekofiber är ju att det ska bete sig som ett organiskt material jämförbart med sågspån/trä.

Det är här de två olika skolorna kommer in, anntingen tror man eller också inte. Det är nog som så att vi är jäkligt konservativa i sverige vad gäller sånt här. På kontinenten är det lite mer vanligt har jag för mig. Ryktas om att det diskuteras en del om "friska" hus i bl.a. tyskland och att man försöker komma ifrån plast och glas/sten isolering...

Att jag personligen tror att du får en bättre och mer homogen isolering genom att blåsa in din isolering i tomma fack, är ju min egen åsikt och inget annat ;D
 
Ja just ja, klimat skalet bör nog vara det som är ytterst, ytterväggar, yttertak och  ;) yttergolv.

Rätta mig om jag har fel bäste Stringfellow  :)
 
Självklart finns det alltid två sett att se på saker.

Jag är som du kanske förstår inte helt övertygad om ekofibers brillians...

Med klimatskalet menar jag som Jante säger yttervägg, yttertak och platta.

Ett mollierdiagram är ett bra verktyg för att fastställa massor av saker. T.ex. daggpunkt, hur mycket sänks RF i mitt hus på vintern, hur mycket vatten kan en luftavfuktare dra ut luft etc etc... Kolla här:

Så här ser det ut:

Mollierdiagram-650.jpg
 
Texas skrev:
Hej!
Äger sen 1 år tillbaka ett hus som är byggt 1947. Energibehovet är skyhögt, när vi köpte huset fick vi med
nästan full tank, ca 3 kubik med olja. Den räckte sisådär 9 månader!!! Huset är på 81 kvm med biarea på 40 kvm.
Är det verkligen möjligt? Jag har oxå ett "plankhus" från 1946. 77 kvm bo + 77 kvm källare. Här går åt lite drygt 2 kbm olja / år. Förutom fasadsten är här då inget extra isolerat varesig i väggar eller tak. Men jag har planerat en ordentlig mössa för vinden till nästa år. Där ligger spån nu. Vad bör man lägga ovanpå och hur tjockt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.