Hej och Hallå, en fråga om vindduk och ytterpanel utan not och med "mellanrum", som är på mode nu.

Fritidshus ca 80 kvm, Stockholmsregionen.
Jag kommer måla panelen mörk/svart och vill ha svart bakgrund i springorna som är hållbar över tid.

Väggen i genomskärning inifrån och ut:
* Gips, osb, installationsutrymme liggande 45 x45 mm med isolering
* Ångspärr på regeln 45 x 145, isolering ("bara" 190 mm isolering, medvetet val)
* Vindduk på regels utsida (svart )
* Stående ströläkt, och sedan liggande spikläkt
På spikläkten vill jag ha en (svart) bakgrund dvs direkt under panelen som då blir synlig i springan mellan paneler.

Svartmålad masonit känns otympligt och bökigt.
Jag funderade först på om man ska ta en svart markduk av det kraftigare slaget som håller så bra som möjligt mot mekaniska skador (t.ex. om man sticker in något mellan panelen...,)
Men markduk kanske inte står emot UV och bleks över tid?.
Min tanke är nu att man tar en beständiga hållbara "Regntäta" vindduk direkt bakom panelen (icopal har en) och sedan en mer diffusionsöppen vindduk mot isoleringen (eftersom jag har generös vertikal ventilation i och med ströläkten).


Någon som har erfarenhet eller synpunkter kring denna lösning, tekniskt praktiskt?
Tacksam för svar.
/Sverker
 
Vad är det för panel du skall ha ytterst?
Och varför allt krångel, varför inte Z-panel bara:
Snitt av en Z-panel med synlig isolering och trästruktur använd för byggprojekt.
 
  • Gilla
Egen-nybyggare
  • Laddar…
Sån där modern stående panel utan lock..... med varierande bredd på plankorna:geek:

- ska man va fin får man lida pin??
. :rolleyes:
 
  • Vertikal träpanel med blandade bredder på fasad, träfärgad dörr och fönster, metalltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LoweW
LoweW LoweW skrev:
Tror inte det är värt att börja chansa med markduk.

Jag hade kört på samma som Gintas i denna tråden.
Tack för Svar Lowe, Den bild jag fick fram på bildsökning var ju en bilden i den tråden du länkade till... "nära skjuter ingen hare" sa man förr. :rolleyes:

Som jag förstår det satte Gintas icopalduken ovanpå läkten, dvs direkt bakom panelen. Jag har ingen betongvägg utan behöver nått som håller isoleringen på plats. Så min luftning skulle bli "mellan 2 vinddukar" som någon annan frågade om i tråden.
Jag tänker att jag kan sätta "enklare" (mer diffusionsöppen) vindduk mot isoleringen när jag har den mer beständiga regntäta vindduken ytterst. Det är min plan just nu ialla fall :).
 
Vad blev det för duk du använde dig av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.