S Skyflakes skrev:
Bosch så kallade överskåp är en bockad plåt som mest ser ut som att man ställt en kartong över värmepumpen. Nu är det svårare att komma luftslangarna över eftersom lucka saknas. Man får montera bort skåpet i så fall. Skåpet är meningslöst och bortkastade pengar eftersom lucka saknas.
Det ser fult ut eftersom hörnen på värmepumpens frontluckor är avrundade och inte är i linje med överskåpet.

Skåp – Wikipedia
Ett skåp är en förvaringsmöbel som oftast är tillverkad av trä eller metall och försedd med dörrar eller luckor.
Hmmm, ja det där såg inte så fasligt läckert ut. Ska man satsa på denna bör man alltså fixa ett eget överskåp helt enkelt.

Har satt på en uppsättning bitumenmattor (3mm från biltema) på insidan på alla frontplåtarna och kan inte säga att det gjorde så mycket åt ljudet för mig tyvärr. Möjligen att ljudet in i sovrummet åt "frontplåtshållet" fick en liten minskning av ljudet in där. På toaletten är upplevelsen exakt densamma som innan. Funderar på att klä in skåpet åt "fria" sidan med lite cellgummi (https://soliduct.se/cellgummi-armaflex-forlimmad-2m.htm), kan det vara en idé tror ni?

Blir kanske inte supersnyggt men med den tjockleken borde den isolera bort en del ljud i alla fall.
 
K klagerstrom skrev:
Hmmm, ja det där såg inte så fasligt läckert ut. Ska man satsa på denna bör man alltså fixa ett eget överskåp helt enkelt.

Har satt på en uppsättning bitumenmattor (3mm från biltema) på insidan på alla frontplåtarna och kan inte säga att det gjorde så mycket åt ljudet för mig tyvärr. Möjligen att ljudet in i sovrummet åt "frontplåtshållet" fick en liten minskning av ljudet in där. På toaletten är upplevelsen exakt densamma som innan. Funderar på att klä in skåpet åt "fria" sidan med lite cellgummi ([länk]), kan det vara en idé tror ni?

Blir kanske inte supersnyggt men med den tjockleken borde den isolera bort en del ljud i alla fall.
Bitumenmattornas funktion är att dämpa bort vibrationer som får plåten att bli som en högtalare. Alltså där du med handen kan känna eller ana vibrationer. Bakom frontluckorna är det effektivare med ljudabsorberande mattor eller en kombination av båda. Använd så tjock som får plats.

Jag tror inte Armaflex dämpar ljud så bra. Det är nog mer för värmeisolering.

För mig blev det tystare efter att ha bytt ut gummifötterna på kompressorn och även lagt bitumenmatta på plåten som kompressorn står på. Fötterna ställde jag på bitumenmattan. Tyvärr bökigt jobb.

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000017199
 
Redigerat:
S Skyflakes skrev:
Bitumenmattornas funktion är att dämpa bort vibrationer som får plåten att bli som en högtalare. Alltså där du med handen kan känna eller ana vibrationer. Bakom frontluckorna är det effektivare med ljudabsorberande mattor eller en kombination av båda. Använd så tjock som får plats.

Jag tror inte Armaflex dämpar ljud så bra. Det är nog mer för värmeisolering.

För mig blev det tystare efter att ha bytt ut gummifötterna på kompressorn och även lagt bitumenmatta på plåten som kompressorn står på. Fötterna ställde jag på bitumenmattan. Tyvärr bökigt jobb.

[länk]
Hmmm, ja. Jag trodde nog dock att dessa skulle ta lite mer ljud än de gjorde. Knappt så att dessa 3 mm får plats bakom, framförallt inte där uppe där kompressorn sitter, där är det tajt. Så att få in mattor också blir svårt..

Får väl bita i det sura äpplet och göra som du gjorde med din innan du bytte. Alltså köra den som en elpanna medan man är hemma och låta kompressorn tuffa på medan man är borta vinteritid. På sommarhalvåret kan den ju vara 100% elpanna och låta luftvärmepumpen värma om det skulle behövas då och då.

Edit: Menade alltså att använda den som elpanna som du gjorde. Sen hade jag lite egna tillägg om att låta kompressorjäkeln gå medan man ändå inte är i huset som du säkert inte gjorde. :)
 
Låter den så mycket? På Nibe 310 finns inget menyval att stänga av kompressorn utan jag kopplade ur kabeln till den. Det är faktiskt ett bra alternativ om man är ljudkänslig att köra den som elpanna. Sätt in en luft-luft-värmepump för 20000kr istället som har kompressorn ute.

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-c35

Jag har kollar elförbrukningen noga. Det drog väldigt mycket el efter att installatören åkt hem. 40-60kWh/dygn. Tyvärr går elpatronen ofta in så jag har blockerat den helt och eldar kakelugn. Har justerat övriga inställningar för värmekurva och varmvatten. Det funkar nu när det inte är så kallt. Gör av med ca 25kwh/dygn.

Har väntat 14 dagar på att installatören ska komma och göra klart. Det återstår internetmodulen samt effektvakter och att garanti och driftsättningsprotokollet ifyllt. Det läcker vatten från slangkopplingarna så det får de fixa också. Jag har varit tålmodig och väntat att de ska höra av sig när de kan göra klart. Men de hör inte av sig än.

Jag tvekar nu om jag ens vill ha den fula plåten eller effektvakterna. Elpatronen kan manuellt ställas i olika steg och det räcker. Jag planerar att komplettera med en luftluftvärmepump för att få mer värmeeffekt när jag inte vill elda.
 
Redigerat:
S Skyflakes skrev:
Låter den så mycket? På Nibe 310 finns inget menyval att stänga av kompressorn utan jag kopplade ur kabeln till den. Det är faktiskt ett bra alternativ om man är ljudkänslig att köra den som elpanna. Sätt in en luft-luft-värmepump för 20000kr istället som har kompressorn ute.

[länk]
Jo, låter som fasen och står i badrummet och har många angränsande rum där det stör. Jag har ett menyval i servicemenyn där jag kan ställa den i elpanneläge. Har redan installerat en luftvärmepump så det är lugnt. Dock värmer den inte så bra till övervåningen så jag måste ändå låta niben göra lite värme på vinterhalvåret. Därav kan kompressorn få tuffa medan man är på jobbet.
 
Har du koll på om kompressorn fungerar? Vad är avluftstempen när den går och hur är er elförbrukning över året? Kontrollera att ni inte har onödigt högt ventilationsflöde.
Jag gjorde tidigare av med 11000kwh och (13700kwh med trasig kompressor och varm vinter). Eldar ca 3kbm ved om året. Min förhoppning var att komma under 10000kwh men den nya pumpen och kanske lite mindre om vi sätter in en luftluftvärmepump också.

Eftersom du har en sån borde du fundera på hur du kan få runt värmen från den bättre. Den lär vara betydligt effektivare än frånluftsvärmepumpen.
 
S Skyflakes skrev:
Har du koll på om kompressorn fungerar? Vad är avluftstempen när den går och hur är er elförbrukning över året? Kontrollera att ni inte har onödigt högt ventilationsflöde.
Jag gjorde tidigare av med 11000kwh och (13700kwh med trasig kompressor och varm vinter). Eldar ca 3kbm ved om året. Min förhoppning var att komma under 10000kwh men den nya pumpen och kanske lite mindre om vi sätter in en luftluftvärmepump också.

Eftersom du har en sån borde du fundera på hur du kan få runt värmen från den bättre. Den lär vara betydligt effektivare än frånluftsvärmepumpen.
Kompressorn fungerar nog. Avluftstemperaturen när jag kollar just nu är -0.4 grader. Jo, försöker att få det mesta av värmen från luftvärmepumpen men kan inte ställa ner frånluftsren helt för då blir det kallt på övervåningen.
 
Jag har kört min Bosch 3000 EW i 6 månader nu och den har fungerat. Jag la in lite extra ljudisolering 2cm armaflex innanför frontplåten i kompressorrummet vilket dämpade ca 3dB framför värnepumpen.
Jag upplever den inte som störande. Låter ungefär som ett kylskåp.
 
Fasen vad bra! Tack. Då vet jag vad jag ska byta till och hur jag ska isolera om jag beslutar mig för att göra det till hösten.
 
Tja, jag står i valet mellan en Nibe f370 eller en bosch compress 3800i ew till mitt garage med lägenhet.

Vad har ni fått betala för era installationer och pannor?

Jag har fått en offert på en komplett installation inkl el inkoppling på 59 000:- exkl rot avdrag. Känns det rimligt tro?
 
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Tja, jag står i valet mellan en Nibe f370 eller en bosch compress 3800i ew till mitt garage med lägenhet.

Vad har ni fått betala för era installationer och pannor?

Jag har fått en offert på en komplett installation inkl el inkoppling på 59 000:- exkl rot avdrag. Känns det rimligt tro?
Jag köpte en bosch 3000 förra året och gjorde installationen själv, har golvvärme på 110kvm och upplever att elpatron måste gå in väldigt ofta för att hålla rätt temp kring 21-22g inhomhus. Kompressorn klarar ca 27-28 grader utan stöd av elpatron. Meckat med kurvurna som fasen men inte fått. Stil på de. Så jag kör även en gammal luftvärmepump som Jag redan hade vilket blir en perfekt kombination . Annars funkar pumpen bra :)
 
Valet mellan de två är till Boschs fördel då den är effektivare. A++ Den jobbar med ”flytande kondensering” och är modernare än nibe 370! Nibe kommer kanske med en ny modell så småningom för att ta igen Boschs teknikförsprång.

Vitsen med en frånluftsvärmepump är att man slår tre flugor i en smäll. Ventilation, varmvattenberedare och vattenburen värme. Värmepumps-Effekten är inte så hög. Ca 1,6kW. Resten av värmen tillförs med elpatron. Energibehovet för varmvatten nog inte mer än 20% av det totala värmebehovet i en villa om det bor en familj där som duschar flitigt.

I ett garage med lägenhet får man fundera hur stort värme och ventilationsbehovet är. Frånluftsvärmepumpen drar nytta av spillvärme från lampor och annat inne i lägenheten. Om det inte duschas mycket eller om lägenheten används sporadiskt eller också annats kanske det är mer sparsamt att ha en luft-luftvärmepump för ca 20000kr installerad och klar och en separat varm-
Vattenberdare. Ventilation med självdrag räcker kanske? Är det trinettkök med köksfläkt ska den luften ändå inte dras till frånluftsvärmepumpen.

Det känns stort med en frånluftsvärmepump i ett garage. Den väsnas ju också och bör inte stå nära sovplats.
 
En luft-luft värmepump och en el varmvattenberedare blir i princip lika effektivt som en liten frånluftsvärmepump om man inte har stort varmvattenbehov. Perfekt för garage och gästhus
 
Tackar för bra svar, någon som har koll på hur många timmar det är rimligt att det tar att installera en helt ny FLVP (inte ersätta någon gammal panna) ?
 
S Skyflakes skrev:
Jag har kört min Bosch 3000 EW i 6 månader nu och den har fungerat. Jag la in lite extra ljudisolering 2cm armaflex innanför frontplåten i kompressorrummet vilket dämpade ca 3dB framför värnepumpen.
Jag upplever den inte som störande. Låter ungefär som ett kylskåp.
Har samma problem med pulserande ljud på min Bosch 3800 som du hade med din 3000 :(
Upplever du att pulserandet minskade när du la armaflex mattan bakon frontpaneleni komprummet? eller minskade bullern?
För mig (Bosch 3800) så finns det en skumgummimatta klistrat, var det också så i ditt fall? Är rädd att jag sabba med garantin...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.