Har idag två luft luft värmepumpar och en gammal elpanna med vattenburen värme i vårt 1,5 plans hus. Installerade en Mitsubishi solid msz-ap25 på ovanvåningen detta året för det blir så varmt där uppe. Så har ännu inte testat hur effektiv den är på vintern.

Luft luft värmepumpen på nedervåningen vet jag inte hur gammal den är, det är en Panasonic CS-E9DKEW.

Jag och min man diskuterar om det är lönt att köpa en Mitsubishi hero på nedervåningen och ersätta Panasonic. Vi är osäkra för det kanske är smartare att skaffa en luft vatten värmepump istället, men då förlorar vi ac-kylan som en luft luft ger.
 
Hej. Om ni väljer en luft,/vatten så kan ni värma huset vintertid.
Och om ni väljer en pump med kylfunktion!
Så kan ni köpa en luftkonvektor som ansluts mot luft/vatten pumpen.
Det finns luftkonvektor som ser ut som dem flesta innerdelar med samma funktioner
 
A
för bästa värmekomfort docka en luft/vatten till befintligt system
jag utgår ifrån att panasonicen fungerar?
om den ger dålig effekt kanske en grundlig rengöring är på sin plats?

men det är mycket mer som spelar in än så
 
Kan väl säga så här att er Panasonic är förmodligen från runt 2009. Så den behöver ersättas då den är på sluttampen i månader till år. Den är som regel ej värd att felsöka eller reparera. Att fylla på med gas om det är sämre effekt. Gör att det finns risk om den fylls på fullt att kompressorn som är gammal kan lägga av. Så mycket talar för att ni kan om ni vill låta den kämpa på till den lägger av. Jag bytte min på en höst för jag ville inte riskera att den la av inför en vintersäsong. Vissa tar även extra betalt om de måste flytta en trasig. En ny har betydligt bättre effekt så ni skulle spara mer ström än tidigare. Den skulle samtidigt ge bättre värme. Förutom effekten med kyla. Men det är mer behov av kyla på övervåning under sommaren.

Att ni sedan funderar på luft vattenpump istället är det bara ni som kan avgöra. Men räkna även på vad kostnaden blir på en sådan eller bergvärmepump etc. Dagens luft vattenvärme pumpar och bergvärmepumpar har också blivit bättre. Det är ganska stora summor det handlar om.
 
Redigerat:
Luft/vatten brukar kosta runt 100.000kr medans en luft/luft kostar runt 20.000kr

Ser inte vart man skulle kunna spara in 80.000kr på den avskrivningstiden en pump har..

Fördelar med luft/vatten.

* Jämn värme i alla rum eftersom den fördelas på radiatorerna.
* Låg ljudvolym inomhus

Nackdelar.

* Dyrt
* Ingen ac (om man inte betalar jättemycket mer)

Fördelar luft/luft.

* Billigare
* Går att ha ac
* Går att få lite snabbare värmeväxlingar om man vill det.

Allt beror självklart på om ni är nöjda med luften nere och tycker att den klarar av att värma hela undervåningen utan att använda elpatronen särskilt mycket.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Ytterligare en fördel med luft/vatten är att den gör tappvarmvatten. Beroende på förutsättningar är det ytterligare runt 2000 kWh i besparing per år att ta med i kalkylen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ljudmässig fördel med LVVP men AC-funktionen förloras. Vid jämförelse ny LLVP och ny LVVP tar det minst 10 år, troligen 15 år att få tillbaka mellanskillnaden i besparing. Använder man lite varmvatten får man aldrig igen pengarna.
 
Mycket bra tankar och funderingar kring luft/luft och luft/vatten.

Panasonic fungerar fortfarande men vi tycker att Mitsubishi har mer kraft i både värme och kyla i jämförelse med den. Vi har funderat på att rengöra Panasonic men stod och funderade över Hero.

Angående uppvärmning på nedervåningen är det lite svårt att säga om Panasonic kan värma upp nedervåningen men jag kommer ihåg på vintern när vi hade glömt att ha den på var det otroligt kallt så jag tror den värmer på bra.

Att få värme direkt är väldigt uppskattat och det ger verkligen luft/luft så det är svårt. En ny luft/vatten kostar mycket mer och blir av med kylningen om vi inte lägger ut ännu mer pengar och köper fläktkonvektorer om jag har förstått det rätt.

Det är väldigt svårt val och vi funderar på om vi bara ska låta Panasonic gå och se över vintern hur mycket vi klarar oss på endast luft/luft och använda pannan till värma upp kranvattnet.
 
  • Gilla
***
  • Laddar…
N
Why fix it if ain’t broken? Byt ut den när den går sönder. När jag inredde ovanvåningen installerade jag en luftvärmepump. Den är underbar under varma sommardagar och värmer ovanvåningen under vintern utan problem.
 
Magnus E K
Den gamla elpannan drar en hel del bara av att vara i gång även om värmepumparna går för fullt, utöver vad som går åt till varmvatten. Så det finns besparingspotential i att bli av med elpannen (eller bara ha den som reserv, normalt avstängd). Inte säkert att det är en LVVP som blir mest ekonomiskt dock utan det kan vara t ex en ny välplacerad LLVP och en separat varmvattenberedare, kanske rentav kompletterat med något elelement till något litet utrymme som pumparna inte når. (Beroende på sånt som planlösning och varmvattenförbrukning då.)
 
Redigerat:
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
N newbee skrev:
Why fix it if ain’t broken? Byt ut den när den går sönder. När jag inredde ovanvåningen installerade jag en luftvärmepump. Den är underbar under varma sommardagar och värmer ovanvåningen under vintern utan problem.
Får testa det nu till höst och vinter och se hur vi trivs med det. Håller med, den ger kyla på sommaren och någon dag det var kallt ute värmde den väldigt bra och snabbt.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Den gamla elpannan drar en hel del bara av att vara i gång även om värmepumparna går för fullt, utöver vad som går åt till varmvatten. Så det finns besparingspotential i att bli av med elpannen (eller bara ha den som reserv, normalt avstängd). Inte säkert att det är en LVVP som blir mest ekonomiskt dock utan det kan vara t ex en ny välplacerad LLVP och en separat varmvattenberedare, kanske rentav kompletterat med något elelement till något litet utrymme som pumparna inte når. (Beroende på sånt som planlösning och varmvattenförbrukning då.)
Ja det är inte kul att den drar så mycket el bara för att vara igång, vi tänkte jämföra elförbrukningen nu till höst/vinter se hur stor skillnad det blir.
 
galento
Kan bara skriva att vi har en Hero LN35 som vi är mkt
nöjda med. Prisskillnaden mot den mindre LN25 är så
liten att det var lika bra att satsa på den större och företaget
rekommenderade "överkapacitet"
 
Z zzoink skrev:
Luft/vatten brukar kosta runt 100.000kr medans en luft/luft kostar runt 20.000kr

Ser inte vart man skulle kunna spara in 80.000kr på den avskrivningstiden en pump har..

Fördelar med luft/vatten.

* Jämn värme i alla rum eftersom den fördelas på radiatorerna.
* Låg ljudvolym inomhus

Nackdelar.

* Dyrt
* Ingen ac (om man inte betalar jättemycket mer)

Fördelar luft/luft.

* Billigare
* Går att ha ac
* Går att få lite snabbare värmeväxlingar om man vill det.

Allt beror självklart på om ni är nöjda med luften nere och tycker att den klarar av att värma hela undervåningen utan att använda elpatronen särskilt mycket.
Jag köpte min luft/vatten panasonic för 34000 och 2000 i material för att installera. Och jobbet gjorde jag själv
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.