Blir lite konfunderad. Varmluft elementet på ugnen pajade, skruvade loss och mätte oändlig resistans. Spisen är Electrolux och har pcn 94792270400. Det är alltså en 400v spis. Hittade denna reservdel https://reservdelarvitvaror.se/varmluftselement-eletrolux-husqvarna-2400w-400v
Men tittar jag på värmeelementet är det märkt enligt bild, Närbild av varmluftselements etikett med specifikationer "2400W 230V" på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs 2400w 230v. Är elementet felmärkt eller har det suttit fel element?! Om jag tänker rätt skulle ett 230v element ge typ 7200w om det kopplas på 400v. Låter orimligt och skulle nog gå sönder fort.
Ska jag chansa på elementet i länken?
 
Märkningen stämmer säkert, men spisens elementspänning framgår av märkskylt och kopplingsschema som ska finnas någonstans på spisen.
 
Spisen är märkt med 2 fas 400v eller 3 fas 400v. Dessutom kopplad i perilex 3 fas med jord utan nolla.
 
A
jaha du har en spis som är gjord i rumänien då är detta vanligt
 
Vad är vanligt i Rumänien?! Felmonterat element, eller felmärkt element?!
 
A
felmonterat
 
A
fast din verkar ju vara från motala???
har elementet bytts tidigare?
 
Men alltså i så fall har jag haft 7.2kW varmluftsugn! Låter orimligt att det skulle hålla >7 år?!
 
Märkning på spisen. Märkningsetikett på en Electrolux-spis som visar modell och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är ju inte omöjligt att det är bytt, spisen fanns i huset när vi köpte för 7 år sen.
 
A
beror ju på hur mycket du använder den...
 
A
reservdelen skall vara märkt 319 20 85-16/9
det går inte att se på din
 
Jag använder den rätt mycket, brukar baka bröd och pizza med 25kg granit i botten av ugnen. Brukar värma upp i typ 1h innan bak för att få rejäl värme ochwsen baka av i 45min. Och varmluft på fullt spett då. Vad synd att det är trasigt, hade gärna mätt resistansen för att veta.... Men blir det rätt om jag kör på det länkade elementet?
Får väl ingen turbougn längre, men kanske en som funkar iaf.
 
Tack för dina svar, det står ju nåt liknande det numret men dolt av slingan på fotot. Tror jag beställer det länkade elementet i trådstart och hoppas det funkar!
 
A
nä turbon försvinner
 
Hur högt är spisen avsäkrad och vad har du för mätarsäkringar?
Undrar bara för elementet drar drygt 18 A under drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.