Hej.

Jag håller på att renovera 6st gamla fönster på våran kåk från 1935 som vardera har 16 glaspartier.
Jag har tagit ut alla rutor och skurit till nya för att få klarglas på samtliga 16 partier (var mönster och färgade glas som man knappt såg igenom innan) oljat, samt grundmålat med linoljebaserade produkter.

Nu till kittningen. Jag försökte mig på att kitta med Linoljekitt då det var en antikvarie som sa att, "såhär gör man" men detta tar alldeles för lång tid. Någon som har tips på hur man kan göra med "vanligt" kitt i tub.Tänker främst på hur man gör för att det inte ska "skramla" i rutan. När man använde linoljekitt så lägger man ju kitt på båda sidor för att slippa "skramlet". Kan man göra likadant med vanligt kitt? Behöver jag stifta eller klarar modernt kitt av att bära rutan själv?
 
K
Så här gjorde jag.

Gällande kitt på tub (MS-polymer) kräver det vana händer, för man kan inte efterarbeta det på samma sätt som linoljekitt.
Du klipper pipen på tuben såpass att öppningen täcker kittfalsen i höjd och bredd när du håller den med 45 grader lutning mot glaset.
Sen matar du på, är du stadig och har rutin, så behöver du inte bearbeta.. Men som glad amatör så är detta en utopi, så fram med kittkniven och dra av överflödet så du får en slät kant, blir det lite vågigt kan du ta vatten+såpa på ett finger och massera ut det lite.

Har du fått en vall upp mot karmen efter du dragit av, skrapar du bort denna med en silikonspackel innan härdningen. Har du fått ut det på glaset låter du det vara kvar tills det härdat, därefter tar du bort det härdade kittet med skrapa (rakblad) + brytbladskniv.

När du kör sättkitt för att limma fast glaset så skär du bort överflödet när det härdat, inte när massan är mjuk.

Jag stiftade mina glas, men jag är rätt övertygad om att det inte behövs.
 
Tack för svaret Kjell.

Har du något tips på kitt? Kan man använda samma kitt på båda sidorna?
 
K
Ja, det kan man göra.
Jag handlade kitt och övriga fönsterprylar från "Leif Arvidsson", deras kitt som heter LaSeal.
Men det funkar lika bra med det från varuhusen, lite dyrare kanske.

https://www.leifarvidsson.se/
 
K KjellTimell skrev:
Ja, det kan man göra.
Jag handlade kitt och övriga fönsterprylar från "Leif Arvidsson", deras kitt som heter LaSeal.
Men det funkar lika bra med det från varuhusen, lite dyrare kanske.

[länk]
Tack för svaren Kjell. Ska testa med Fönsterkitt SP521 efter dina instruktioner. Lång leveranstid på Seal Från LA
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Börja med det fönster som syns minst på huset och avsluta med dom du ser varje dag.
Det här är lite som pannkakor, första blir inte superbra! :)
 
  • Gilla
byggaeko
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Börja med det fönster som syns minst på huset och avsluta med dom du ser varje dag.
Det här är lite som pannkakor, första blir inte superbra! :)
Jag får göra så. Har ju 96 glaspartier så får hoppas jag får till det på dem sista 5 iaf
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Testat lite olika kitt och det från leifsrvidsson var överlägset för mig som amatör. Lättarbetat. De 2 glasfirmor jag varit inne på för att beställa glas såg jag också använde samma kitt. Dom har en bra video hur man kittar smidigt förövrigt.
 
JanneJanne123
Videon är bra, men han som kittar är obehagligt duktig ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.