Hej!

Vi har byggt hus och snart är det dags att göra ordning gräsmattan och tänkte passa på att förbereda lite för bevattning av den men jag är lite osäker hur jag ska tänka med slangdragning.

Skulle det fungera att göra som min bild? Att från min 3/4" vattenutkastare, gå till en ventilbox via en markanslutning. Och i ventilboxen förgrena vidare till tre tre andra ventilboxar där magnetventiler kommer monteras för respektive zon.

Är det såhär man brukar göra? Det kommer bli kontanttryck på röd slinga i ritningen och sen styr varje blå slinga för varje zon. Jag vill inte missa tåget när grävmaskinen ändå är här. Kan jag göra såhär utom att montera sprinkler och slang nu så känner jag mig väldigt nöjd tills vidare.


Schema över planerad bevattningssysteminstallation med vattenutkastare, ventilboxar och markanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas på lite respons :)

Mvh Stellan
 
Konstantryck på vanliga gardena kopplingar och trädgårdsslang är bara tidsfråga innan det börjar läcka..
 
Hej,

Jag tror att det är PEM förutom mellan utkastare och ventilbox.

Du behöver mäta upp trycket flödet. Finns en beskrivning på gardena kring detta.

Tänker du dig två ventiler i respektive ventilbox som ska serva respektive tre sprinklers?

Men mät tryck så får du svar på om du kan leverera tillräckligt tryck till dina zoner.

/J
 
Tack för svaren hittils :)

Tanken är 25mm PEM från markanslutningen och till resterande ventilboxar/kopplingar. Dvs endast "gardenaslang/koppling" mellan utkastaren och markanslutningen men det kanske är helt fel tänk med tanke på konstanttrycket där? Hur borde jag göra istället? Jag tar gärna emot förslag här då jag är helt novis på detta.

Jag har inte mätt tryck än då vattenutkastaren inte är monterad än men det jag mest undrar är om min ritning är gångbar fram till dom tre sista ventilboxarna. Antalet spridare som landar i varje ventil/box tänkte jag räkna på sen. Jag har inte så mycket gräsmatta (ca 500m2) så jag vill tro att maximalt nio zoner borde räcka för att täcka behovet.

Jag vet inte riktigt hur man brukar koppla normalt sett när man bygger ett bevattningssystem så behöver lite input om jag tänkt rätt :) Det är alltså dom röda slingorna jag tänkte lösa nu när vi har grävmaskin på gång. Vattenutkastaren är blå ring. Sen tre matningar vidare till tre ventilboxar där det kommer vara konstanttryck i PEM-slang när vattenutkastaren är igång. Sen starta ventilerna i ventilboxarna efter hur mycket vatten som kan levereras.

Ritning av ett bevattningssystem för en gräsmatta med röda PEM-ledningar och blå spridarmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Stellan
 
Går absolut att göra så. Dock skulle jag sätta en "mastervalve" innan förgreningen. Då har du bara konstanttryck på din "main line" och dina "laterals" är trycklösa.
Sen hade jag dragit en egen matning från huset vid inkommande om möjligt. För att hålla ner tryckfallen.
Är ju inte omöjligt att det kan vara CU 12 mm till PEX 16 till utkastaren. Det är ju lite klent.

Sen hade jag dumpat Gardena och kört Hunter eller Rainbird :)
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Tänk på att en vanlig vattenutkastare bara ger ca 12 liter i minuten och ca 3 bar. Går du på lite mer seriösa grejer än Gardena (vilket jag också skulle rekommendera) så vill du ha iaf 10 liter per minut och sprinkler. Så fundera på om du ska ha någon dedikerad bevattningspump med en egen vattenkälla (antingen egen brunn eller någon form av mellanlagring).
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Jag skulle inte köra med gardenakoppling och trädgårdsslang då dom helt enkelt inte är gjorda för att vara konstant trycksatta. Om det hade varit jag så hade jag skruvat bort gardenakopplingen på utkastaren och kopplat PEM därifrån till bevattningssystemet., Jag hade gjort ett avstick ovan jord till en kran med gardenakoppling (så du kan köra vattenslangen).

Jag har flera ventilboxar i mitt system och jag har en matarledning som går från box till box med PEM T-koppling som avstick till respektive box. Inte nödvändigt med en ventilbox för att förgrena då kopplingarna i princip är underhållsfria, det är däremot inte ventilerna, därav boxar till dem.

Att ta vatten från en utkastare brukar inte sällan resultera i ett rätt mediokert flöde, typ 10-20 liter/minuten. I min installation så drog jag 25mm kopparrör som anslöt direkt efter vattenmätaren. Har du möjlighet att göra det så bör du definitivt överväga det. Fritt flöde får jag ca 100 liter/minut. På röret (inomhus) satte jag avstängningsventil och efter det en T-koppling med en avstängningsventil på den öppna änden. Detta för att jag då kan "blåsa ur" systemet med tryckluft inför vintern så att inte spridare eller ventiler fryser sönder. Eventuellt kan man sätta ett filter också, då det i vissa områden med lite äldre ledningar kan lossna små partiklar som kan sätta igen en spridare eller hindra en ventil från att stänga helt.

Ett mer exakt sätt att mäta flöde på är att använda sig av en slangstump med tryckmätare följd av en strypventil. Först tar man reda på sprinklerns arbetstryck (den behöver ett visst tryck för att fungera optimalt). När man vet det så kopplar man på sin "flödesmätare", släpper på vattnet och så stryper man flödet tills dess att tryckmätaren visar det arbetstryck man läst sig till i manualen för sprinklern. Sen mäter man upp hur många liter man får per minut. Med 25mm PEM slang så har du i en villaträdgård av normal storlek försumbara förluster i slangen så därför behöver man inte räkna med tryckfallet i slangen. När du vet vilket flöde du får ut vid arbetstryck så kan du dimensionera dina zoner efter det.
 
Jag har en matning dragen från inkommande vatten till garaget som inte är inkopplad än Jag tror den PEM-slangen är 25mm så egentligen har jag alla möjligheter i världen att göra ”rätt”. Vet dock inte vilka produkter jag ska ha och hur man gör på rätt sätt för att dra 25mm PEM genom väggen till fördelningsboxen på utsidan.

Så egentligen behöver jag inte använda min 3/4” vattenutkastare. Jag tänkte bara att det är den enklaste lösningen.

Hur hade ni gjort?
 
Jag skulle börja med mäta tryck och flöde i garaget för att se vad det ger för förutsättningar. Det styr ju valet av lösning.
 
Kopplat in mig på 25mm PEM-röret alla dagar i veckan. En utkastare gör att du blir väldigt begränsad i hur stora zoner du kan köra.
 
Själv struntade jag i ventilboxarna och satte allt i friggeboden. Drog en PEM 25 till var spridare då jag inte hade möjlighet till grövre matning från huset.

Installation av vattenledningssystem med flera ventiler och kablar i en trärums friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu ligger det i planerna att skaffa en brunn då det blir för dyrt att vattna med kommunalt :D

Mvh

Micke
 
  • Gilla
Lidd och 2 till
  • Laddar…
Många bra idéer här. Imponerad av era lösningar :)

Såhär ser det ut hos mig idag:
Inkommande har jag ca 5 bars tryck. Sen går det en PEM32 till garaget som ännu inte är inkopplad.
Vatteninstallation med mätare, avstängningsventiler och tryckmätare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PEM32 slang i ett garage ej inkopplad men redo för installation av fördelningsbox och ventilboxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av era åsikter så borde jag dra ut PEM32 slangen ut till fördelningsboxen som delar röret till dom olika ventilboxarna.
Och om det fungerar så borde jag kanske göra som hevi och bara dra en matningsslang runt hela huset och sätta T-kopplingar på matningen och gå från ventilbox till ventilbox istället. Så slipper man gräva ner flera matningar så sparar man lite slang, kopplingar och felkällor.

Läst att man inte ska ha PEM-slang i solljus så vad använder jag mig av för att dra PEM-slangen ut genom fasaden och ner till fördelningsboxen? Sen verkar dom flesta magnetventiler använda sig av 1" koppling så kanske är onödigt att dra PEM32 till ventilboxarna?

Mvh Stellan
 
blaxx blaxx skrev:
Många bra idéer här. Imponerad av era lösningar :)

Såhär ser det ut hos mig idag:
Inkommande har jag ca 5 bars tryck. Sen går det en PEM32 till garaget som ännu inte är inkopplad.
[bild] [bild]

Av era åsikter så borde jag dra ut PEM32 slangen ut till fördelningsboxen som delar röret till dom olika ventilboxarna.
Och om det fungerar så borde jag kanske göra som hevi och bara dra en matningsslang runt hela huset och sätta T-kopplingar på matningen och gå från ventilbox till ventilbox istället. Så slipper man gräva ner flera matningar så sparar man lite slang, kopplingar och felkällor.

Läst att man inte ska ha PEM-slang i solljus så vad använder jag mig av för att dra PEM-slangen ut genom fasaden och ner till fördelningsboxen? Sen verkar dom flesta magnetventiler använda sig av 1" koppling så kanske är onödigt att dra PEM32 till ventilboxarna?

Mvh Stellan
Hur slutade det här? Står i samma sits nu.
 
N Nicktim skrev:
Hur slutade det här? Står i samma sits nu.
Det har stått still men jag fick faktiskt hit grävmaskin idag då vi ska börja planera trädgården på riktigt nu.
Vi sökte bygglov förra sommaren som drog ut på tiden så arbetet har inte påbörjats än.

Tanken är att jag skarvar mig in på inkommande PEM32 som går mellan hus och garage och använder den som matarledning fram till ventilboxarna. Sen ut med PEM25 till framtida spridarna.
 
blaxx blaxx skrev:
Det har stått still men jag fick faktiskt hit grävmaskin idag då vi ska börja planera trädgården på riktigt nu.
Vi sökte bygglov förra sommaren som drog ut på tiden så arbetet har inte påbörjats än.

Tanken är att jag skarvar mig in på inkommande PEM32 som går mellan hus och garage och använder den som matarledning fram till ventilboxarna. Sen ut med PEM25 till framtida spridarna.
Ja det är ju skönheten med bygglov. Ja det låter ju klokt. Själva står vi i en färdig konstruktion utan vatten draget till annat än vanlig fasadutkastare. Skickade precis iväg ritning till leverantör för beräkning vad som behövs
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.