Vi har en FläktWoods RDKR ventilationsaggregat med roterande värmeväxlare. Tyvärr är flexibel styrning inte direkt FläktWoods styrka och så funderar om det inte skulle fungera att styra den via en Arduino (som ändå sitter på aggregatet för att mäta de olika temperaturer och luftfuktigheterna för att sedan beräkna värmeväxlings- och fuktighetsväxlingsgrad).

För att börja med vill jag kunna byta mellan hemma och bortaläge (bortaläge ska slås på när utomhustemperaturen är högre än inomhustemperaturen). Bortaläge innebär minimal ventilationsflöde.

Och som tur finns det en kontakt på styrkortet som heter just "Extern borta-/hemma-/forceringsknapp" och den används inte idag så det borde vara enkelt att koppla in Arduinon där. Men frågan är: hur?

Kontrakten är trepolig och sitter på styrkortets 24V sida. Jag gissar att den är tänkt för att en knapp ska kortsluta två av pinnarna, beroende på vilket läge man vill ha. I så fall skulle jag koppla till Arduinon med någon relä.

Men hur kan jag undersöka vidare om denna kontakt verkligen fungerar på det sättet? Jag vill nog inte bara prova vad som händer om jag kortslutar vissa pinnar...

Här är några bilder att titta på:

Bild 1: Styrkortets 24V sida. Kontakten i fråga är på vänster sida, grön, längs ner, där det står "DOOR SWC"

Ventilationsaggregatets styrkort med etiketten "DOOR SWC" på en grön kontakt längst ner till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 2: Den här kontakten menar jag (vad heter förresten dessa slags kontakt?):

Grön trepolig kontakt märkt "DOOR SWC" på ett ventilationssystems styrkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3: Beteckning på alla kontaktanslutningar

Elektriskt schema över ventilationsaggregat med markering av "Extern borta-/hemma-/forceringsknapp".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu gissar jag att kontakten 'förväntar' sig en knapp.

Isf så behöver du ett relä som du styr med din Arduino.

Det borde funka med denna kontakt

https://www.electrokit.com/produkt/skruvplint-pluggbar-5-08mm-3-pol/

Sen är bara frågan om man ska kortsluta pinne 1 o2, 2o3 eller 1o3 för att aktivera bortaläge. Om du inte kan hitta mer dokumentation får du nog labba dig fram. Mät tex om det finns spänning på någon pinne.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
A andersda skrev:
Det borde funka med denna kontakt

[länk]
Ja, den ser bra ut. Tack!

A andersda skrev:
Mät tex om det finns spänning på någon pinne.
Pin 2 har 20 V mot både Pin 1 och Pin 3
Pin 1 mot pin 3 har därmed 0 V

Då vet vi det...

Om jag nu skulle gissa vidare så skulle jag gissa att jag har två möjliga signaler: skicka 20V till pin 1 eller toll pin 3. Då den vanliga styrenheten för aggregatet bara har en tryckknapp (som man trycker flera gånger för att cirkulera genom de bortaläge, normalläge, forceringsläge, bortaläge, osv) gissar jag vidare att samma gäller här, dvs att bara en av pinnarna används, antigen 1 eller 3.

Men det är mycket gissning och jag är osäker om jag ska prova att skicka 20V i en av pinnarna. Det kan lätt bli fel.

Någon som vet hur man provar sig fram här?
 
Om du inte kan hitta info får du testa. Har du mailat leverantören?

Det man kan göra är att man har en resistor som strömbegränsning. 1k eller något. Och så kör man en kort 'dutt' så brukar det mesta klara sig.
 
Så, nu har jag äntligen hunnit titta närmare på det här (inget svar från varken leverantören eller fläktwoods). Har alltså provat med en 1k resistor och det fungerar utmärkt att ändra ventilationsläge, genom att koppla Pin 2 antigen med pin 1 eller pin 3 (ingen skillnad mellan dessa alternativ). Funktionen är samma som när man trycker på knappen på kontrollpanelen: den går ett steg vidare från bortaläge till hemmaläge till forceringslägte och tillbaka till bortaläge osv. Tack så jätte mycket för tippset @andersda.

Ska nu pilla lite och kolla om jag får det att fungera så att den automatiskt byter till bortaläge när tillluften är värmare än frånluften...

Nästa fråga blir då: hur kan jag få tag i det aktuella läget? Läget visas genom dioderna D6, D7 och D8 och ett sätt att göra det skulle kunna vara att helt enkelt mäta ljuset med en fotoresistor men det är inte den finaste lösningen. Finns ett annat sätt att ta reda på vilken diod är på?

Circuit board with resistors, diodes D6, D7, D8, and ULN2003A IC, for modifying ventilation control.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A andersda skrev:
Det borde funka med denna kontakt

[länk]
Tyvärr är denna för stor. Den har 5.08mm avstånd mellan pinnarna men jag behöver 3.5 eller 3.81. Det verkar vara omöjligt att hitta dessa. Nåon som har en idé vart man kan köpa såna?
 
Ser ut att vara Phoenix 1840379 eller 1803581.
Finns billigare märken som bör gå att använda istället.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Ang dioderna.

Grovt så har du två alternativ fototransistor/diod eller löda in en mätning.

Fototransistor/fotodiod är nog bäst. Fixera och skärma mot ljus. Man brukar kunna bygga en enklare upphängning. Smältlim löser många problem.

Du har ju en stiftlist där. Om du har riktig tur så kanske det läggs ut info där. Troligtvis är det en peogrammeringsport. Kan vara serieport också.
 
A andersda skrev:
Ang dioderna.

Grovt så har du två alternativ fototransistor/diod eller löda in en mätning.

Fototransistor/fotodiod är nog bäst. Fixera och skärma mot ljus. Man brukar kunna bygga en enklare upphängning. Smältlim löser många problem.
Det är exakt det jag håller på at göra. Automatstyrning utan kontroll av det faktiska läget fungerar redan. :)

A andersda skrev:
Du har ju en stiftlist där. Om du har riktig tur så kanske det läggs ut info där. Troligtvis är det en peogrammeringsport. Kan vara serieport också.
Jo, det kan nog vara den porten som @Tjoa
använde för att komma åt data. Skulle vara fint om man kunde få ut något där men jag gissar det blir krångligare än bara mäta någon spänning. Hur skulle du testa? Mäta spänningarna mellan olika pinnar, byta läge och mäta igen?
 
Det är bara att mäta alla pinnar. Trycka på knappen och mät igen och hoppas att något ändrats.

Dock så är nog en serieport troligast då bör man nog ha oscilloskop och studera kretskortet i detalj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.