Hej! Enligt kommunens detaljplan så ska grenar som växer ut över trottoar/gångväg ha en frihöjd på 2,2 m.
Nu vill styrelsen i samfälligheten ta bort allt min växtlighet som går ut i samfällighetens område.
Gäller inte kommunens detalj plan i första hand? Styrelsen vill så gärna leka president Trump, det vill säga att bara för att de sagt något så är det sant!
Ha det bra och var försiktiga därute:worried::worried:
 
Samfällighetens område, är det väg eller annat du gränsar mot?
 
kommunen har regler om framkomlighet och sikt osv...

samfälligheten skulle väl kunna ses som en granne som om beslutet tagits korrekt kan be dig ta ned grenar som sticker över gränsen om du vägrar kan de göra det själva...

/ATW
 
  • Gilla
freddan83
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Samfällighetens område, är det väg eller annat du gränsar mot?
Hej!

Det är en passage som är 3 m bred motsatta sidan av min tomt är det gaveln på ett samfällighetsgarage.
Växtligheten består av rotskott och självsådda träd samt grenar på mina träd. Det som växer utanför min trädgård på samfällighetens mark har jag inget ansvar för?? Mina grenar tänker jag såga upp till en fri passagehöjd på 2,2 m. Det är den höjd som kommunen i sin detalj plan har angett för grenar som går ut över kommunens trottoarer. Dom vill ta ned dom också, det är frågan, bara för att styrelsen har bestämt att allt ska bort så är det inte ett beslut på ett medlemsmöte, kan dom verkligen sättas sig över kommunens detaljplan? Naturligtvis så måste det vara enkelt att komma fram men jag tycker att dom försöker köra med mig.
Jag hoppas på någon vägledning och reflektion.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
L Leooh skrev:
Hej!

Det är en passage som är 3 m bred motsatta sidan av min tomt är det gaveln på ett samfällighetsgarage.
Växtligheten består av rotskott och självsådda träd samt grenar på mina träd. Det som växer utanför min trädgård på samfällighetens mark har jag inget ansvar för??
Helt korrekt, du äger bara de träd och buskar som är rotade på din fastighet.

L Leooh skrev:
Mina grenar tänker jag såga upp till en fri passagehöjd på 2,2 m. Det är den höjd som kommunen i sin detalj plan har angett för grenar som går ut över kommunens trottoarer. Dom vill ta ned dom också, det är frågan, bara för att styrelsen har bestämt att allt ska bort så är det inte ett beslut på ett medlemsmöte, kan dom verkligen sättas sig över kommunens detaljplan? Naturligtvis så måste det vara enkelt att komma fram men jag tycker att dom försöker köra med mig.
Jag hoppas på någon vägledning och reflektion.
Om det är samfälld mark utanför din tomtgräns så har styrelsen för samfälligheten vanligen rätt att ordna så att grenarna som sträcker sig över tomtgränsen avlägsnas efter att ha informerat dig. De har dels den rätten om skötsel av marken eller en anläggning på marken (väg, parkeringsplats, etc) står i förrättningsbeslutet för samfälligheten. De kan också i anläggningsbeslutet ha fått rätt att kapa grenar och kvistar, ofta på ett visst avstånd från samfällighetens anläggning och även om de behöver gå över tomtgränsen.

Kolla anläggningsbeslutet för gemensamhetsanläggningen på Lantmäteriets Min Fastighet.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Att hålla ordning på grenar och buskar som växer ut på gång- och vägbanor tycker jag hör till normalt trädgårdsunderhåll.
Där jag bor tycker jag många fastighetsägare slarvar med detta.
 
+Hej!

Tack alla som tog sig tid att svara på frågan om grenar över tomtgränsen. Jag tar bort en del av dem så att man kan gå under dem. Samfällighetens buskage får nog vara, det får styrelsen ta hand om.
Ha det bra i värmen
Lennart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.