Hej,

Det börjar bli dags att installera värme i garaget som är isolerat med 145 i vägg och 21,5 i tak. Har tänkt att hålla underhållsvärme på ca 10grader. Det är ett dubbelgarage med 5m bred motorport och har tänkt att ställa in båda bilarna där denna vinter (jag vet att det inte är superbra för bilen men men).

Är det någon som har en liknade setup ? skulle helst vilja kunna kolla status på värme och styra den eller är det overkill ?

Vad skulle ni rekommendera ?
 
Krokben
Mitsubishi har ju wifi med Melcloud, LN Hero modellerna har wifi inbyggt, i så fall hade jag valt LN25 modellen (den minsta). Föregångaren FH får man köpa Melcloud till om man vill ha wifi.

Enligt min lokala Mitsubishi installatör som även jobbade åt Panasonic förr i tiden påstår att "underhållsvärme" bara är ett säljargument och i hans mening helt efterblivet. Då avfrostningarna tar värme från den redan uppvärmda luften för att frosta av så kan det bli problem med isbildning på utomhusdelen. Han menar på att man bör ha ca 16 grader konstant och sedan höja till lämplig temperatur strax innan man ska vistas i lokalen.
 
Har haft luftvärmepump med underhållsvärme i garaget mer än 10 år nu och det har inte varit några problem med isbildning på utedelen. Blir is under utedelen på marken som man kan få hacka bort. Garaget har bara enkel isolering men det håller 8-9 grader om vintrarna.
 
  • Gilla
stigus
  • Laddar…
Krokben
J Josth skrev:
Har haft luftvärmepump med underhållsvärme i garaget mer än 10 år nu och det har inte varit några problem med isbildning på utedelen. Blir is under utedelen på marken som man kan få hacka bort. Garaget har bara enkel isolering men det håller 8-9 grader om vintrarna.
Kan ju vara så att om man har välisolerat och 10 grader så kan det bli problem, kylmedian blir ju varmare om det är dåligt isolerat och då har mer energi att hämta för avfrostningen. Jag har ingen erfarenhet av detta själv då jag har haft 19 grader som minst, utan återberättar bara var installatören sade.
 
PeterFalun
Krokben Krokben skrev:
Mitsubishi har ju wifi med Melcloud, LN Hero modellerna har wifi inbyggt, i så fall hade jag valt LN25 modellen (den minsta). Föregångaren FH får man köpa Melcloud till om man vill ha wifi.

Enligt min lokala Mitsubishi installatör som även jobbade åt Panasonic förr i tiden påstår att "underhållsvärme" bara är ett säljargument och i hans mening helt efterblivet. Då avfrostningarna tar värme från den redan uppvärmda luften för att frosta av så kan det bli problem med isbildning på utomhusdelen. Han menar på att man bör ha ca 16 grader konstant och sedan höja till lämplig temperatur strax innan man ska vistas i lokalen.
hört samma sak ang underhållsvärme som du nämner
 
A
Krokben Krokben skrev:
Mitsubishi har ju wifi med Melcloud, LN Hero modellerna har wifi inbyggt, i så fall hade jag valt LN25 modellen (den minsta). Föregångaren FH får man köpa Melcloud till om man vill ha wifi.

Enligt min lokala Mitsubishi installatör som även jobbade åt Panasonic förr i tiden påstår att "underhållsvärme" bara är ett säljargument och i hans mening helt efterblivet. Då avfrostningarna tar värme från den redan uppvärmda luften för att frosta av så kan det bli problem med isbildning på utomhusdelen. Han menar på att man bör ha ca 16 grader konstant och sedan höja till lämplig temperatur strax innan man ska vistas i lokalen.
Panasonic hade jätteproblem med detta förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.