Hej,

long time reader, first time poster.
Har sökt och sökt och hittat en del information, men inget definitivt.

Jag ska bygga en pergolakonstruktion på altanen med dimensionering att den skall klara ett framtida lätt tak i snözon 2 om vi bestämmer oss för det.

Hela regelverket kommer vara 45x195 c24 tryckat i samma nivå med varandra ståendes på 3st 115x115 tryckade limträstolpar. Så långt allt gott. Bägge bärlinorna kommer också vara 45x195.
Hela konstruktionen ungefär 8x3,7m med 10 st reglar mellan bärlinorna.

Den inre bärlinan kommer fästas mot fasaden med konstruktionsskruv (essve et-t) i reglarna.
Därefter är tanken att reglarna skall fästas i inre bärlinan. Det är här problemet börjar. Jag vill helst slippa fula balkskor.

Jag tänker skråskruvning. Enligt denna bör det hålla, men det verkar vara ytterst få som använder det.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3172298&fileOId=4459596

Tänker också på utsnitt á la 50/50 eller dylikt, men det verkar svårt att få till. Även en 45x45 i underkant och utsnitt i regeln har förekommit i tankarna, men rent estetiskt är det inte tilltalande och det fastnar smuts och vatten. SImpson strong tie har ju sina dolda balkbärare också, men det verkar vara för mycket finlir.

Någon som har andra idéer som jag skulle kunna få ta del av? Eller tror ni skråskruvning med essve et-t 8,2x130 skulle funka?

Mvh
Petig
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Enklaste lösningen på problemet med fula balkskor är snygga balkskor. Sådana kan man relativt enkelt tillverka av plattstål. En vanlig lösning är en 45x45 regel fastskruvad i inre bärlinan som man sedan lägger bjälkarna på (urjackade). Nackdelen är att man försvagar bjälkarna på ett ställe där de helst inte ska försvagas. I varje fall bör man räkna på det. En tredje variant är att skruva fast någon form av stålprofil i börlinans underkant som bjälkarna kan ligga på utan urjackning.

Nackdelen med skråskruvning i ett sådant här läge är den dåliga precisionen.
 
Tack för välkomnandet och svaret!

Jo, jag har ju också tänkt åt det hållet med 45x45 och urjack. Men jag tror nackdelarna med lite sämre bärighet och smuts-/vattenansamling överväger.

Enligt träguiden skall det finnas något som heter "balksko med inslitsad stålplåt och genomgående dymlingar.", men jag kan inte för mitt liv googla fram en köpbar produkt. Skulle man kunna nyttja ett enklare vinkeljärn istället som bas och skråskruva? Då borde man få minimalt med balkskokänsla men ändå precision och hållfasthet?

https://www.traguiden.se/konstrukti...and-mellan-balk-och-pelare/svetsade-balkskor/

C

J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Enklaste lösningen på problemet med fula balkskor är snygga balkskor. Sådana kan man relativt enkelt tillverka av plattstål. En vanlig lösning är en 45x45 regel fastskruvad i inre bärlinan som man sedan lägger bjälkarna på (urjackade). Nackdelen är att man försvagar bjälkarna på ett ställe där de helst inte ska försvagas. I varje fall bör man räkna på det. En tredje variant är att skruva fast någon form av stålprofil i börlinans underkant som bjälkarna kan ligga på utan urjackning.

Nackdelen med skråskruvning i ett sådant här läge är den dåliga precisionen.
 
Kan inte reglarna ligga ovanpå bärlinan? Sen finns det ju balkskor som har sin vikning inåt, då syns den ju lite mindre
 
Jag tror inte att de finns att köpa utan att de måste tillverkas i varje enskilt fall, vilket inte behöver bli hysteriskt dyrt. Det görs väldigt många avancerade byggen med limträ, inte minst i länder som Schweiz och Tyskland. Det är möjligt att du kan hitta något på den tyska marknaden. Balksko med inslitsad stålplåt och genomgående dymlingar skulle kunna bli väldigt snyggt.
 
Nej och det av rent estetiska skäl. Definitivt inte praktiska..


P Plutus skrev:
Kan inte reglarna ligga ovanpå bärlinan? Sen finns det ju balkskor som har sin vikning inåt, då syns den ju lite mindre
 
Jo, kollat på dem också. Tyvärr är de inte utomhusklassade.

D daugaard skrev:
kolla på [länk]
 
Googla på "balkenschuhe" så får du många svar. Tyskägda kedjor som Hornbach och Bauhaus kanske kan ta in produkter från den tyska marknaden?
 
Hmm, jag får damma av skoltyskan och kolla. Tack!

J justusandersson skrev:
Jag tror inte att de finns att köpa utan att de måste tillverkas i varje enskilt fall, vilket inte behöver bli hysteriskt dyrt. Det görs väldigt många avancerade byggen med limträ, inte minst i länder som Schweiz och Tyskland. Det är möjligt att du kan hitta något på den tyska marknaden. Balksko med inslitsad stålplåt och genomgående dymlingar skulle kunna bli väldigt snyggt.
 
Det närmaste jag kommer verkar det som:
https://www.strongtie.se/products/detail/andtrabeslag/517
(de andra från strong tie kräver minst 60mm bredd såg jag nu också)

Aluminium, borde ju funka även utomhus även om de säger klass 2?
Klarar ca 700kg vilket ju räcker för mig.

Ingen på nätet i Sverige som säljer såklart och 150 Euro för 11 st från Tyskland.

Jaja, vi får se. Tack för alla tips iaf!
 
Lyfter tråden för ett liknande (samma?) problem. Har funderat på att skråskruva reglarna mot bärlinan men tvekar då det verkar vanskligt och svårt att skruva med t.ex. Essves konstruktionsskruv (även om det ser ut att vara fullt görligt). Är det någon som har tips på hur man göra en dold (eller snygg) infästning mot bärlinan? Balkskor går väl(?) bort då det lutar några grader utåt, dessutom är ju limträt 42mm. Som ni ser på bilden så finns inte utrymme att lägga reglarna på bärlinan. Jag skall ha ett plasttak när allt är klart. Stommen blir i limträ: bärlina 56x270 och takreglar 42x180.
3D-modell av ett byggnadsstomme med limträbalkar, inklusive bärlina och reglar, nära en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bozz50 Boussard skrev:
Lyfter tråden för ett liknande (samma?) problem. Har funderat på att skråskruva reglarna mot bärlinan men tvekar då det verkar vanskligt och svårt att skruva med t.ex. Essves konstruktionsskruv (även om det ser ut att vara fullt görligt). Är det någon som har tips på hur man göra en dold (eller snygg) infästning mot bärlinan? Balkskor går väl(?) bort då det lutar några grader utåt, dessutom är ju limträt 42mm. Som ni ser på bilden så finns inte utrymme att lägga reglarna på bärlinan. Jag skall ha ett plasttak när allt är klart. Stommen blir i limträ: bärlina 56x270 och takreglar 42x180.
[bild]

När jag skulle bygga ett så sånt talk för några år sen så hade jag inga balkskor hemma, och jag orkade inte åka och köpa. Så vi borrade och skruvade i alla bärlinor med långa skruvar från "baksidan", alltså från den sida som sitter in mot fasaden. Vi fick alltså en ganska stor tung konstruktion, ungefär som en vägg, som vi reste upp och sen stämpade och skruvade fast i fasaden.

Vet inte om jag skulle göra så igen, jag skulle inte störa mig på balkskor, så jag hade nog åkt och köpt.:)

Men det höll, vilket bevisades när det hade samlats *rejält* med blötsnö på taket och ett ställe där vi hade lite för stor spännvidd på den öppna delen hade böjts ner som en banan 30 cm... Jag skottade bort snön och den delen åkte upp och blev rak och fin igen. Och "skruvarna från baksidan" höll fint också.
 
Redigerat:
M Mulvaden skrev:
När jag skulle bygga ett så sånt talk för några år sen så hade jag inga balkskor hemma, och jag orkade inte åka och köpa. Så vi borrade och skruvade i alla bärlinor med långa skruvar från "baksidan", alltså från den sida som sitter in mot fasaden. Vi fick alltså en ganska stor tung konstruktion, ungefär som en vägg, som vi reste upp och sen stämplade och skruvade fast i fasaden.

Vet inte om jag skulle göra så igen, jag skulle inte störa mig på balkskor, så jag hade nog åkt och köpt.:)

Men det höll, vilket bevisades när det hade samlats *rejält* med blötsnö på taket och ett ställe där vi hade lite för stor spännvidd på den öppna delen hade böjts ner som en banan 30 cm... Jag skottade bort snön och den delen åkte upp och blev rak och fin igen. Och "skruvarna från baksidan" höll fint också.
Tack för svaret. Jag överväger att limma och skruva en 45x70 på bärlinan som takreglarna vilar på. Dessa reglar är limträ som har dimensionen 42x180. Balkskorna är ju 45mm...
 
Ja det lär bli bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.