Så vad det egentligen handlar om är att kvinnan vill bygga en friggebod till. Klart nämnden behöver hantera det korrekt. För varför ska äldre damer få frikort?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Så vad det egentligen handlar om är att kvinnan vill bygga en friggebod till. Klart nämnden behöver hantera det korrekt. För varför ska äldre damer få frikort?
Ja, det är rimligt att äldre damer och andra med funktionsnedsättning får "frikort" för detta.

Det hon vill göra är alltså att ställa en sån här på tomten:
22635021-2NlGC.jpg

Eller möjligen någon av dessa:
http://www.w-h.se/forrad-garage/
 
  • Gilla
  • Wow
tergo och 6 till
  • Laddar…
Hon har ett garage och nu vill hon ha ett till, utan bygglov?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Kan det vara så att de som förser damen mer permobilen kräver att den ska förvaras på något sätt, och att befintlig byggnation inte tillgodoser det med avseende på tillgängligheten?
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, det är rimligt att äldre damer och andra med funktionsnedsättning får "frikort" för detta.

Det hon vill göra är alltså att ställa en sån här på tomten:
[bild]

Eller möjligen någon av dessa:
[länk]

Det är en smart förvaring som underlättar för en brukare på många sätt. Problemet kan kvar vem som ska betala för den om det inte är ett egetansvar.
För att få dem att smälta in i en kulturmiljö kan man ganska lätta foliera med tex faluröd timmerväg eller annat relevant mönster.
 
  • Gilla
lämmeln
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan det vara så att de som förser damen mer permobilen kräver att den ska förvaras på något sätt, och att befintlig byggnation inte tillgodoser det med avseende på tillgängligheten?
Sista stycket talar man ju om att bygga en ramp till existerande friggebod.
Det verkar alltså vara en ramp som saknats.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A
Byråkrati när det är som sämst!

Kan hålla med om att dessa skydd inte är dom snyggaste jag sett. Å andra sidan är alla dessa hjälpmedel inte världsdesign. Det finns trapphissar som är så fula att klockorna stannar och opraktiska för omgivningen. Men det är ju inte designen som är det viktiga utan funktionen!

Kvinnan kommer inte att leva för evigt och skyddet är lätt att plocka bort den dagen permobilen återlämnas till landstinget.

Vet hut ni på byggnadsnämnden! Jag ska inte önska er en egen personlig permobil för det ligger mig inte för att önska andra begränsningar i livet. Men ni kan i alla fall stanna upp och fundera på om ni själva var tvungen att använda en sån mojäng för förflyttningar.
 
  • Gilla
tergo och 5 till
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Så vad det egentligen handlar om är att kvinnan vill bygga en friggebod till. Klart nämnden behöver hantera det korrekt. För varför ska äldre damer få frikort?
Och att det handlar om ett k-märkt hus. Det är ju det av en anledning.
 
  • Gilla
oshu
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, det är rimligt att äldre damer och andra med funktionsnedsättning får "frikort" för detta.

Det hon vill göra är alltså att ställa en sån här på tomten:
[bild]

Eller möjligen någon av dessa:
[länk]
..men denna grej är ju fruktansvärt ful och borde inte tillåtas någonstans! Varför inte bygga något vackert som de kan ha sina rullstolar i?

bygg den som en jordkällare eller nåt sånt. En glasfibergrej ser ju ut som en soptunna. Kostar mycket pengar de med.
 
  • Arg
MatCan och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
..men denna grej är ju fruktansvärt ful och borde inte tillåtas någonstans! Varför inte bygga något vackert som de kan ha sina rullstolar i?

bygg den som en jordkällare eller nåt sånt. En glasfibergrej ser ju ut som en soptunna. Kostar mycket pengar de med.
och vad tror du en jordkällare kostar? Snäll nån.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
och vad tror du en jordkällare kostar? Snäll nån.
För det första, så menar jag INTE att man ska gräva ner den, och för det andra, så håller ju inte en något större soptunna av glasfiber nån längre stund heller. Jag anser att ALLA ska kunna ha en vacker miljö kring sig. Och jag antar att du inte själv bor i en sopsäck..?
 
En sådan liten sak med takhöjd under 180cm går väl att smälla upp utan bygglov? Det låter som att hon vill bygga något större.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis redan byggt max kvm på tomten därav sökt bygglov.
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
Problemet kan kvar vem som ska betala för den om det inte är ett egetansvar.
Vem som betalar har väl inte med bygglovet att göra? Det är helt och hållet en fråga för omvårdnadsförvaltningen.

M mattoys skrev:
Sista stycket talar man ju om att bygga en ramp till existerande friggebod.
Det verkar alltså vara en ramp som saknats.
Det var ju som jag förstod det i väntan på den riktiga boden, som sannolikt är isolerad och försedd med godkänd el för laddning. Detta krångel innebär apropå det PeterFalun skrev en merkostnad för skattebetalarna eftersom det sannolikt är omvårdnadsförvaltningen som betalar både ombyggnad av befintlig bod och den riktiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.