Har precis petat ihop mitt första egenbyggda bord till altanen och får klappa mig själv lite på axeln. Jättenöjd. Var tänkt att passa ihop med våra stolar från Grythyttan istället för att köpa deras egna för nätta 18 000:- :oops: Mitt har kostat typ 1500 med färg och allt.

Bordsskivan är 70x16mm tryckimpregnerat virke med rundade kanter. Nu till 10 000-kronorsfrågan... bör jag behandla virket i skivan eller inte?! Antar jag bara skulle kunna tvätta och slipa lite lätt om det behövs på årsbasis och låta det gråna? Slipper helst olja eller hårdvaxolja då det är kletigt och färgar trät, men hårdvaxoljan är ju iofs bra mot fläckar. Funderade även på Sioo:x ett tag vilket ger ett bra skydd och fin grå färg. Vad hade ni gjort?

Egenbyggt träbord på altan med Grythyttan-stolar och en hopfälld parasoll mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Snyggt!
Jag hade bara låtit det va och tvättat och slipat efter behov. Obehandlat trä som blir slitet är mycket finare än behandlat trä som blir det.
 
  • Gilla
PeppeL
  • Laddar…
Grånat trä är ju underbart om man lyckas undvika fläckar, är det barn eller klumpiga vuxna med i ekvationen och risk för fläckar så överväg om det är en bra idé. Att torka bort fettfläckar på trä man vill få naturligt grått är i princip omöjligt och du får ett fläckigt resultat
 
M myrstack skrev:
Grånat trä är ju underbart om man lyckas undvika fläckar, är det barn eller klumpiga vuxna med i ekvationen och risk för fläckar så överväg om det är en bra idé. Att torka bort fettfläckar på trä man vill få naturligt grått är i princip omöjligt och du får ett fläckigt resultat
Mmm... precis... fläckar. Det är det jag är mest orolig för. I vårt hem finns både barn och klumpiga vuxna så bordet lever farligt. Inte så snyggt med fläckar :(

Men Sioo:X gör ju att träet grånar utan att färga det. Skulle inte det kunna funka då? Skyddar det mot fläckar? Känns som att det ger en skyddande yta där vatten iaf pärlar sig på vår altan där förra ägaren behandat den.
 
BirgitS
Är det inte snyggast om bordet och stolarna har samma färg så det blir enhetligt och ser ut som ett möblemang som hör ihop?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte snyggast om bordet och stolarna har samma färg så det blir enhetligt och ser ut som ett möblemang som hör ihop?
Jo det är tanken. Det är dags att fräscha upp stolarna iaf så tänkte köra samma behandling på dem som på bordet.
 
PeppeL PeppeL skrev:
Mmm... precis... fläckar. Det är det jag är mest orolig för. I vårt hem finns både barn och klumpiga vuxna så bordet lever farligt. Inte så snyggt med fläckar :(

Men Sioo:X gör ju att träet grånar utan att färga det. Skulle inte det kunna funka då? Skyddar det mot fläckar? Känns som att det ger en skyddande yta där vatten iaf pärlar sig på vår altan där förra ägaren behandat den.
kan för lite om Sioo:X för att kommentera men är den motståndskraftig mot att fettet tränger in så borde det funka. Du kan ju alltid testa hur altanen reagerar på en klassisk macka som ramlar med fel sida ner :p
 
  • Gilla
PeppeL
  • Laddar…
Var inne på Osmo hårdvaxolja... meeen det var bara för inomhusmiljö. Sioo:x verkar vara ett alternativ men verkar inte skydda direkt mot fläckar. Såg inte så ut på altangolvet när jag tappade mackan iaf Går säkert att tvätta bort med deras tvättmedel, men det kan man ju inte hålla på med varje gång.

Någon som kört Sioo:x på bord? Hur funkar det? Har ni någon annan bra idé för hur man kan få bordet att gråna fint och ändå få skydd mot fläckar? Såpa? Annars får jag väl helt enkelt krypa till korset och olja in det med gulnade färg som resultat. Inte en kul lösning men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.